המודעות ההולכת וגדלה לקיומן של לקויות למידה עודדה פיתח אבחונים שונים שמטרתם לבחון בצורה מדויקת באיזו לקוחת מדובר על מנת להמליץ על הטיפול האפקטיבי. לכל מתבגר או בוגר נקבע אבחון ליקויי למידה שונה, בהתאם לפרטים אישיים ואינפורמציה נוספת שנמסרת לגוף המאבחן. על מנת לקבוע בצורה הנכונה אילו אבחונים צריך לכלול אבחון לקויות למידה של כל אחד מהפונים לביצוע האבחון, נערכת פגישה מקדימה עם מאבחן מקצועי.
מה נדרש על מנת לפנות לביצוע אבחון
על מנת לבצע אבחון ליקויי למידה, נדרשת הפניה מאחד הגורמים המוסמכים. זה נכון במקרים בהם מדובר על אבחון עבור ילד או מתבגר. כאשר מדובר על אבחון לקויות למידה לאדם בוגר, האפשרות העומדת בפניו היא לפנות באופן פרטי למרכז האבחונים. במקרה זה לא נדרשת הפניה לביצוע האבחון אלא רק השתתפות בפגישת אבחון מקדימה שבה נקבעים אילו אבחונים כדאי לעבור על מנת לספק את תמונת המצב העדכנית ביותר. בפגישה זו יועץ האבחון ימליץ על הבדיקות שכדאי לעבור בהתאם לתחום בו הנבחן מתקשה.
אילו סוגים של אבחונים קיימים
אבחון ליקויי למידה הנפוץ ביותר הוא אבחון דידקטי וסיבה לכך טמונה במהימנות האבחון הנ"ל ובאיכות התוצאות שהוא מספק. למי שמעוניין לבצע אבחון מעמיק יותר שיכלול בחינת האספקטים הפסיכולוגיים, אבחון לקויות למידה שעליו לבצע הוא אבחון פסיכודידקטי. מי שמרגיש כי הפרעת קשב וריכוז היא זו שמקשה עליו, צריך לפנות לביצוע אבחון TOVA הממוחשב אשר בוחן את מידת הריכוז ללא נטילת תרופות ולאחר נטילת תרופות. מלבד אבחונים שצוינו כאן, מדי כמה שנים מפתחים שיטות אבחון נוספות על מנת לספק את מערך האבחונים המדויק ביותר לבעלי לקויות הלמידה, אך ארבעת האבחונים הללו מהווים את מערך האבחונים השלם והאיכותי ביותר.