הגדרת לקות למידה היא קושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות כתוצאה מהפרעה נוירו התפתחותית כלשהי, אשר מונעת מהאדם למצות את פוטנציאל היכולות שלו בתחום מסוים. ההנחה הרווחת היא שהפרעות מוחיות הן שגורמות להיווצרותן של לקויות הלמידה ומכאן נגזרים גם אופי אבחון לקויות למידה ואופי הטיפול בהן.
במסגרת אבחון לקויות למידה נבדקות יכולות קוגניטיביות שונות ותפקודים שונים הנדרשים לקיום תהליכי למידה. חשוב לציין שלקויות למידה הן רבות ומגוונות ושונות מאדם לאדם ולכן הטיפול יתחיל באבחון נקודתי של לקות הלמידה אצל האדם ובהתאם לכך יותאם לו הטיפול. נקודה מעניינת היא שאין שום קשר בין לקות למידה למנת משכל, אבל לקות למידה בהחלט יוצרת מצג שווא של מנת משכל נמוכה.
ישנם סוגים שונים של לקויות למידה והם מתחלקים בהתאם לתחום הקוגניטיבי בו הן באות לידי ביטוי. נציין גם שילד לקויי למידה יכול לסבול מלקות אחת ספציפית או שילוב של מספר לקויות.
הסוג הראשון הוא לקות למידה מסוג דיסגרפיה - זוהי לקות למידה שבאה לידי ביטוי בתהליכים הקשורים לכתיבה - למשל קושי בכתיבת מילים חדשות או השמטת מילים או השמטת אותיות, כתב לא קריא, שגיאות כתיב מרובות וכתיבה איטית.
סוג נוסף הוא דיס קלקולציה - לקות שמתבטאת בפעילויות חשבוניות. למשל קושי בזיהוי מספרים, קושי בהבנת כמויות, קושי בביצוע פעילויות חשבוניות ועוד.
סוג שלישי הוא דיסלקציה - לקות למידה שבאה לידי ביטוי בקריאה ושפה. קשיים בקריאה, קושי בהבנת הנשמע, קושי בהתנסחות ועוד.
רבים נוהגים לסווג בלקויות למידה גם הפרעות קשב וריכוז, אולם אלו נובעים מקושי במיקוד וויסות הקשב והם תוצר של מרכיבים ביולוגיים וגנטיים. לעיתים יתווספו להפרעות מסוג קשב וריכוז גם לקויות למידה. הפרעות קשב וריכוז מאבחנים בעזרת שאלונים, ראיונות, בדיקות גופניות שונות ובדיקות ממוחשבות כדוגמת אבחון TOVA, אבחון BRC ואבחון MOXO. אך גם אבחון TOVA או אבחונים אחרים משמשים ככלי עזר בלבד לאבחון הסופי.