אבחון דידקטי - לעשות או לא לעשות?
בישראל, על פי חוק חינוך חובה, נכנס כל ילד למסגרת חינוכית החל מגיל חמש. בתחילה זהו גן - כבר שם נדרש כל ילד לגלות כישורי למידה, התארגנות והסתגלות. בכיתות הנמוכות בבית הספר לומד הילד כי הדרישות ממנו הופכות מורכבות יותר. עכשיו, הוא צריך לקרוא ולכתוב, לגלות אחריות לתהליך האישי של הלמידה שלו ו"לעמוד בקצב". יש ילדים שמגלים שהם מובילים את התהליך הלימודי, יש כאלה שמסתדרים עם התהליך, המכוון בדיוק לקצב הממוצע על פי גיל בכל שנת לימודים. אבל יש לא מעט תלמידים (על פי ההערכה לפחות 30%, בכל כיתה) שעקב קשיים מובנים או הבדלים בהתפתחות, פשוט לא עומדים בקצב. הם נשארים מאחור. אותם הילדים, בחלק (קטן, כפי הניראה) ילמדו להסתדר עם המגבלות שלהם ולהדביק את הקצב, ובחלק אחר יגלו כי הפערים מעמיקים והולכים, עד שהם הופכים בלתי ניתנים לגישור.
זה לא חייב להיות ככה.
המערכת הלימודית מכירה בהבדלים בין ילדים ועל פי אבחון מסודר ומקצועי, המכונה אבחון דידקטי, מתחשבת בהבדלים אלה ומספקת רשת הגנה לילדים אלה, על פי ההמלצות המתקבלות מאנשי מקצוע.
מתי עולה החשד, שיש צורך בהליך אבחון דידקטי?
אבחון דידקטי עשוי להיות "חבל הצלה" עבור ילדים שמגלים שתהליך הלמידה אצלם שונה מזה של שאר ילדי הכיתה. בדרך כלל אלה אנשי החינוך ש"מרימים דגל", לעיתים קרובות הם רק מחזקים תחושה שכבר מקננת אצל ההורים - הילד זקוק לאבחון דידקטי.
המורה (או לפעמים הגננת) מזהה אצל הילד סימנים של מתח שלהבנתה נגרמים בשל שיטת הלימוד הנהוגה בכיתה, או חוסר התאמה, או צורך ביותר זמן או בעזרים על מנת לבטא את היכולות באופן אותנטי. תפקידה של אשת החינוך בשלב זה, הוא לקיים שיחה עם ההורים, ליידע אותם בנוגע להבנותיה בנוגע לילד ולהמליץ להם לשקול את האבחון הדידקטי כמסגרת לזיהוי דרך טובה יותר ללימוד עבור הילד.
אז מה אם המורה אמרה? אנחנו חייבים לגשת לאבחון דידקטי??
ממש לא!
אבחון דידקטי הינו תהליך נעים ונינוח עבור הילד, שמתקיים בסביבה ידידותית, מקצועית, ונטולת לחצים ככל האפשר. במסגרת האבחון, הילד ואיש המקצוע (בדרך כלל פסיכולוג) מפתחים מערכת יחסים נעימה והילד עובר מספר מבחנים מובנים בהם ניתנת לנו ההזדמנות לבחון כישורים שונים שלו, כמו זיכרון, יכולת התארגנות, שליטה בחומרים נלמדים בנושאים שונים, ועוד.
ממצאי האבחון הדידקטי עשויים להצביע על ילד רגיל ושמח, ש"הכל אצלו בסדר", או לפעמים להאיר נקודות שקשה לשים לב אליהן בצורה מקצועית מבלי לעבור אבחון דידקטי, שהתייחסות אליהן תקל על תהליך הלימודים של הילד.
אם עלה הנושא של אבחון דידקטי לילדכם - קחו המלצה ממומחים, אל תמתינו
תהליך האבחון הדידקטי עצמו אינו מאיים או מלחיץ, והאבחון מספק מידע שחשוב למערכת הלימודית ולכם כהורים לדעת על ילדיכם. לכן, אנחנו ממליצים לשלא לדחות ביצוע האבחונים הדידקטיים באם עלה החשד שאבחון כזה יכול לקדם את יכולת הלימוד וסביבת הלימוד של ילדכם.
נכתב ע"י עומר גלעדי בעבור - מרחב אישי - מרכז רב תחומי לטיפול בילד ובמשפחה.
www.merchav-ishi.co.il