אבחון פסיכודידקטי מחבר בין ההוראה לנפש האדם. מטרת האבחון היא לגלות את האספקטים המקיפים ביותר של יכולות הלמידה ואת רמת האינטליגנציה של הנבחן. אבחון פסיכו דידקטי בוחן גם את התחום הרגשי של הנבחן וגם את מידת ההשפעה שלו על יכולת הלמידה. מטרת האבחון הזה היא לבחון את הסיבות לפערים בין רמת האינטליגנציה לבין ההישגים בלימודים ולעמוד על הפערים ביכולות הלמידה הבסיסיות. נהוג לערוך אבחון זה בקרב נבחנים בני 12 ומעלה.
המהלך של האבחון
אבחון פסיכו דידקטי נערך במשך כמה מפגשים, כאשר אורך כל אחד מהמפגשים הוא כ-5-6 שעות. במהלך האבחון נערכים מבחני אינטליגנציה, מבחני התפקוד הקוגניטיבי, אבחון התפיסה החזותית והשמיעתית ואבחון המיועד לבדיקת יכולות הזיכרון. בנוסף, נבחנת במהלך אבחון פסיכודידקטי גם הרמה של השפה וגם מידת הקשב של הנבחן, מיומנויות למידה פורמאליות, רמת הקריאה, הבנת הנקרא, יכולת כתיבה ועוד. לאחר בחינת כל אלה האבחון עובר לביצוע מבחנים שמטרתם להתרשם מהתפקוד הרגשי של הנבחן. בחלק זה בוחנים כיצד הנבחן תופס את עצמו ביחס לחברה, דפוסי התמודדות עם מצבים של קושי ועוד.
כיצד נערכים כל המבחנים וכיצד מגובשים הממצעים
אבחון פסיכו דידקטי כולל אבחונים פסיכולוגיים, מבחנים השלכתים ותצפיות על ידי פסיכולוגים חינוכיים. בסיום אבחון פסיכודידקטי נבנית תוכנית טיפולית. תוכנית טיפולית זו תכלול המלצות להתאמת הבחינות ותנאי ההבחנות. זה יעשה בהתאם לנהלים של משרד החינוך ותוך אישור מידת ההתאמה על ידי מומחי החינוך . עם ממצעים של אבחונים אלה הנבחן יצא לדרך חדשה של למידה אפקטיבית שתוביל למיצוי הפוטנציאל הלימודי ולמיצוי האינטליגנציה בהתאם לרמת ההתפתחות הקוגניטיבית. בזכות ההקלות במהלך המבחנים שניתן לקבל לאחר ביצוע אבחון זה, מי שסובל מלקויות למידה, ישפר משמעותית את הישגיו בכל תחומי הלימודים.