מהו אבחון פסיכודידקטי?
אבחון פסיכו דידקטי, כשמו כן הוא. אבחון פסיכודידקטי משלב שני סוגי אבחונים - אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי. זהו אבחון שנערך על ידי פסיכולוג, והוא ארוך משאר האבחונים המקובלים לילדים בעלי קשיי למידה - כ-4 עד 5 שעות. לעיתים קרובות, כאשר יש צורך באבחון מסוג זה, מחלקים אותו לשני מפגשים נפרדים עם הפסיכולוג, על מנת להקל על הילד ולא להעמיס עליו שעות ארוכות כל כך של אבחון.
מתי יש לפנות לאבחון פסיכו דידקטי?
אבחון פסיכו דידקטי נועד למקרים שבהם מתגלים אצל ילדים קשיי למידה נרחבים, אשר נפרסים על פני מספר תחומים, או במקרים שבהם ישנו יסוד לחשש כי הקשיים הלימודיים נובעים על רקע נפשי או רגשי. האבחון הפסיכודידקטי בודק את שני ההיבטים, ויכול לאתר את מקור הבעיה, שעשוי להיות נוירולוגי-לימודי (לקות למידה), נפשי או רגשי, או שילוב של שניהם. הפסיכולוג אשר עורך אבחונים פסיכו דידקטיים צריך להיות אדם סבלני וקשוב מאד לילדים, משתי סיבות חשובות. ראשית, על מנת שיוכל לזהות את הקשיים המתגלים במהלך האבחון, גם בין השורות. שנית, על מנת שיוכל להעניק לילד תחושה של ביטחון ונוחות, כדי שהילד יוכל להפגין באבחון את כישוריו האמיתיים ולא יסתגר.
תוצאות של אבחון פסיכודידקטי
לאחר האבחון, יוכל הפסיכולוג לגבש את מסקנותיו, לזהות את מקור הבעיה או מקורותיה, ולהפנות את הילד ואת הוריו לסיוע המתאים. אם הבעיה היא ממקור רגשי או נפשי, ייתכן שטיפול פסיכולוגי לילד או אף טיפול משפחתי, יוכלו לסייע. אם הבעיה היא לימודית, יופנה הילד לגורמים המתאימים שיסייעו לו להתגבר על הקשיים ולהשתלב במסגרת הלימודית באופן תקין. אם ישנו שילוב של השניים, יופנה הילד במקביל לשני סוגי הסיוע, בהתאם לצורך, על מנת להעלותו בהקדם על דרך המלך.