אבחון פסיכודידקטי בוחן את הקשיים בתחום הלמידה ואת המקור שלהם בהקשר למצבו הפסיכולוגי של הנבחן. אבחון זה מורכב משני שלבים, הראשון הוא האבחון הדידקטי שאחראי על איתור הלקויות וסיווגן והשני הוא האבחון הפסיכולוגי שמיועד על מנת לזהות את הקשר בין הקשיים הקוגניטיביים לבין הקשיים הרגשיים והנפשיים של הנבחן. אבחון פסיכו דידקטי נחשב לאבחון משולב שמניב את התוצאות השלמות ביותר ואשר בסיומו ניתן לראות את התמונה הכוללת ביותר אודות היכולות הפסיכולוגיים והקוגניטיביים של הנבחן.
ממה מורכב האבחון וכיצד מקבלים הפניה לאבחון זה
אבחון פסיכו דידקטי מורכב משני חלקים, הראשון מיועד לבדוק את התפקודים השכלתניים והשני מיועד לבחון את התחום הרגשי וההתנהגותי. בהתחלה נבחנים יכולות השפה והלמידה, תפקודים גרפו מוטוריים, זיכרון וקשב וריכוז, יכולות חשיבה ומגוון פונקציות ניהוליות חיוניות. בשלב שלאחר מכן נבדקים התחום הקוגניטיבי והערכת האינטליגנציה יכולות חברתיות, תפיסה עצמית ותפיסת המציאות של הנבחן. המלצות של האבחון הדידקטי יכללו הפניה לטיפול הדידקטי הדרוש ולאחר האבחון הפסיכולוגי הבוחנים ימליצו על מסגרת לימודים המתאימה ביותר ועל הטיפול המומלץ ללקויות הרגשיות שנמצאו. את ההפניה לביצוע אבחון פסיכודידקטי מקבלים מיועצים פדגוגיים הפועלים במוסד הלימודי בו לומד התלמיד.
אנשי מקצוע וכלי האבחון המשתתפים באבחון זה
אבחון פסיכודידקטי נעשה על ידי מאבחן דידקטי ופסיכולוג מומחה בתחום הלמידה אשר עבר הכשרה מקצועית בתחום האבחון הפסיכו דידקטי. כל מאבחן נעזר בכלים מקצועיים שונים ומרכיב את המבחן על פי המקרה הספציפי. בסיום ההבחנות יעשה דיון והסקת המסקנות על פי הנתונים שהתקבלו. בתהליך של אבחון פסיכו דידקטי מעורבים מבחנים עיוניים שעל הנבחן לבצע וגם שיחה אישית עם הבוחנים שנקבעת לפני תחילת האבחון ובסיומו, על מנת להעביר את ההמלצות בהתאם לממצאים שהתקבלו.