|
|
אייל בן חמו
|
|
|
|
|
|
|
|
|
חברה:
אייל בן חמו ייעוץ כלכלי
טלפון:
052-3384236
אודות הכותב:
אייל בן חמו בעל תואר ראשון בחשבונאות ותואר שני במנהל עסקים ומימון, יועץ לחברות קטנות ובינוניות מזה כעשור (החל מ-2001). תפקודי הוא כמנהל כספים חיצוני, ובין מגוון השרותים המוצעים ללקוח, כתיבת תקציב שנתי או רב שנתי, ניהול תזרים המזומנים של החברה, ייצוג מול הבנקים, גיוסי הון ממקורות בנקאיים וייעוץ שוטף למנכ"ל החברה. עבודתי הינה על בסיס ליווי שוטף (ריטיינר), כאשר ניתן להפסיקה בכל שלב בתהליך. אני מתחייב להשיג תוצאות משמעותיות כבר לאחר שלושה חודשים.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים אחרונים מאת אייל בן חמו
|
|
|
הוצאה וכל פעולה הונית (בעיקר משיכות בעלים), חייב להיות מקור מימון. מקורות המימון הקונבנציונליים המקובלים, הינם הכנסות העסק, ובמקרים רבים גם השימוש בהון בנקאי.
לסיכום, השימוש בהון שאיננו נוצר ממהלך העסקים השוטף של החברה, איננו הון מובן מאליו ובדרך כלל הינו מקור של פעילויות תזרימיות ארוכות טווח. תבחנו כל שימוש האם באמת הוא דורש שימוש בהון זר, גם אם זה על חשבון הרווח הכלכלי שלכם בטווח הקצר.
למאמר המלא...
|
נראה שמשהו השתנה לרעה ביחסם של הבנקים בישראל ללקוחותיהם העסקיים הקטנים והבינוניים. בין אם הסיבה הינה המשבר הכלכלי בעולם והחשש מתרחישים כלכליים אפוקליפטיים, ובין אם מדובר בכלכלת בחירות והחשש מאיום צבאי, בשל השינויים שעבר המזרח התיכון, בעקבות אביב העמים הערבי, הבנקים בישראל החליטו להדק את החגורות ולעבור למדיניות בעלת אופי מתגונן, תוך הקטנת סיכונים.
למאמר המלא...
|
האטה כלכלית פרושה מיעוט עסקאות כלכליות, קושי בגיוס הון לבצוע השקעות והקטנת הוצאות. ראשונים לעשות הינם המשקיעים הפיננסים שעיקר פעילותם בשוק ההון, וכבר היום אנו עדים למחזורי פעילות נמוכים מאוד בבורסה של תל אביב. השניים לצמצם פעילות הינם הבנקים המסחריים (כבר היום מתמחרים הבנקים מחדש את הרביות על העו"ש ללקוחות המסומנים כמסוכנים) שהיקף ההלוואות הניתנות על ידם יורדות באופן משמעותי. הבאים בטור לצמצם פעילות הינם החברות הציבוריות והפרטיות הגדולות, בעיקר חברות התלויות ביבוא או יצוא מוצרים, שפעילותם מוכוונת ע"י אסטרטגיה ברורה ותגובות ברורות בהתאם למצב המשק, ואחרונים להבין את גודל המשבר והקשיים אותם שוק במיתון מעמיד, הינם העסקים הקטנים והבינוניים ומשקי הבית.
למאמר המלא...
|
אתיקה בעסקים מיושמת הלכה למעשה בחברות גדולות וציבוריות בעולם כולו, תוך אמונה שהכלת כללים אתים, ביכולתם ליצור פלטפורמה עסקית יציבה להמשך שגשוגו של העסק והרחבתו. הזדהות ציבורית לפירמה שעיקר עיסוקיה תלויים בדעת הקהל על מוצריה, חייבת לראות באתיקה העסקית שלה ערך עליון. אתיקה עסקית איננה נחלת העסקים הגדולים בלבד. אתיקה עסקית מגדירה כללי התנהגות בסיסיים, במסגרת ההתנהלות העסקית היומיומית של העסק, אם ללקוחות העסק, ספקים לקוחות, מתחרים ולסביבת העבודה הכללית.
למאמר המלא...
|
תמחיר של מוצר או שרות, אינו דבר של מה בכך, ופעמים רבות אינו פשוט מכפי שהוא נראה. עסקים קטנים ובינוניים עומדים לא פעם מול הדילמה, מדוע רווחי העסק בפועל, אינם מותאמים לרווח שהם צפו מלכתחילה. במרבית המקרים, הרווח בפועל נמוך מהרווח הצפוי, ובמקרים קיצוניים, דוחות החברה מציגות הפסד. מטרת המאמר איננה ללמד טכניקות או מודלים לביצוע תמחיר באופן טכני, אלא לתת דגשים לביצוע תמחיר נכון ומדויק.
למאמר המלא...
|
מרבית העסקים הקטנים והבינוניים, בהם אני נתקל במהלך עבודתי, אינם מנהלים תזרים מזומנים באופן סדיר. רבים מהם אף אינם מודעים להיקפי התקבולים והתשלומים הצפויים בתקופה הקרובה. תזרים מזומנים הינו ליבו הפועם של העסק, במיוחד בעסקים בהם מתח הרווחים אינו גדול במיוחד. תזרים מזומנים פורט את הפעילות התפעולית הצפוייה של החברה, אם על סמך נתונים קשיחים ומהימנים (שקים למשמרת, החזר הלוואות, הוראות קבע, תשלומים לספקים בגין חודשים קודמים וכד...) ועל סמך הערכות מלומדות של בעלי העסק ומנהליו. תזרים המזומנים הינו כלי ניהולי החשוב ביותר, אשר עומד לרשות מנהלי העסק.
למאמר המלא...
|
מחזוריות הינה דבר טבעי בעולמינו. יום ולילה, הגאות והשפל, עונות השנה, כל אלה נגרמים מתנועת כדור הארץ ומההתמצאות הקוסמית שלנו במערכת השמש. למחזוריות ישנה השפעה גם על העסקים בכלל ועל עסקים קמעונאיים בפרט. עסקי הבגדים מושפעים מעונות השנה ומציגים קולקציות מתאימות למזג האוויר, עסקי המזון מושפעים אף הם מעונות השנה, שכן תקופות החגים מאופיינות במכירות גבוהות מאוד לעומת תקופת הקיץ הנחשבת לתקופת השפל העונתית של עסקים אלו. כל עסק קמעונאי, חווה במהלך השנה, שינויים קיצוניים במחזור המכירות. המחזוריות בעסקים מאופיינת במחזורי מכירות קיצוניים, אם כלפי מעלה ואם כלפי מטה. לא ניתן לבטל את העונתיות העסקית בעסקים קמעונאיים, אך בהחלט ניתן להיערך לעונתיות בהתאם ולהבטיח שהעסק לא יפספס את העונה הבוערת של המכירות מחד, ולא יקרוס לתהומות תזרימים בעונת היובש מאידך.
למאמר המלא...
|
המעבר מעוסק מורשה לחברה בע"מ, נושא בחובו התנהלות משפטית, חשבונאית וכלכלית שונה ממה שהורגלו בעלי העסק במסגרת העוסק המורשה, והוא דורש מבעלי החברה החדשים ללמוד את רזי ההתנהלות בגוף המשפטי החדש. לרוב, המעבר נדרש מעצם עיסוקו של העסק, אך הסיבות יכולות לנבוע מטעמי מיסוי או דרישה של רשויות המס (עקב מחזורי מכירות ורווחים גבוהים במיוחד). בניגוד להתאגדות כעוסק מורשה, התאגדות כחברה בע"מ, מפרידה בין בעלי העסק לעסקם, והיא מתנהלת כישות משפטית שונה מבעליה. הכוונה שבמידה והחברה נקלעת לקשיים כלכליים ואין ביכולתה לפרוע את התחייבויותיה לנושיה, עצם ההתאגדות מגינה (עד רמה מסוימת) על בעלי המניות בחברה, מנושיה.
למאמר המלא...
|
כל עסק בכל ענף, אם קמעונאי ואם יצרני, צריך להמציא עצמו מחדש בכל תקופה מחדש, ובהתאם להלך הרוח של התקופה. עד לא מזמן, מעבדות לתיקון מכשירי וידאו וטלוויזיות היו די פופולאריות, ענף הצילום שכח מזמן כיצד מפתחים נגטיב בשיטת החדר החשוך, עולם המוסיקה זנח את מכירת הדיסקים, ומעבר לנישות מתמחות כאלו ואחרות, מוסיקה הינה נחלת הפורמט הדיגיטלי. גם עולם הקמעונאות עבר טרנספורמציה די רצינית. כיום משקיעים גופים קמעונאים לשיפור חוויית הקנייה באינטרנט, ממוצרי ייסוד וכלי במוצרי פנאי וצריכה אחרים.
למאמר המלא...
|
קמעונאות הינה התמחות לכל דבר ועניין. מעטים יחידי הסגולה בארץ המתמחים בתחום, ומספרם הולך ויורד כשמדובר בקמעונאים קטנים. ההוכחה הניצחת לכך הינה מספר העסקים הקטנים המועט השורדים את שנתם הראשונה, ועוד יותר, אלו ששורדים את שנתם החמישית.
ככלל, תהליך הגלובליזציה ומהפכת המידע, הפכו את ענף הקמעונאות לקשה יותר, בו קיים יתרון לקוטן או יתרון לגודל. עסקים קטנים, נהנים מגמישות רבה ומיכולת להגיב מהם לשינויים בענף בו הם פועלים. עסקים גדולים, כוח הקנייה שלהם מכתיב לרוב את עלות המוצר ויכולות המימון והמינוף של עסקיהם גדול. לעסקים בינוניים אין את היתרונות היחסיים ואנו רואים כיצד רשתות בינוניות נעלמות ממפת הקמעונאות בישראל
למאמר המלא...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|