|
|
|
|
|
הקמת מערך תמחיר בעסקים קטנים ובינוניים
|
|
|
תמחיר של מוצר או שרות, אינו דבר של מה בכך, ופעמים רבות אינו פשוט מכפי שהוא נראה. עסקים קטנים ובינוניים עומדים לא פעם מול הדילמה, מדוע רווחי העסק בפועל, אינם מותאמים לרווח שהם צפו מלכתחילה. במרבית המקרים, הרווח בפועל נמוך מהרווח הצפוי, ובמקרים קיצוניים, דוחות החברה מציגות הפסד. מטרת המאמר איננה ללמד טכניקות או מודלים לביצוע תמחיר באופן טכני, אלא לתת דגשים לביצוע תמחיר נכון ומדויק.
גולת הכותרת של מודלי התמחור הניהוליים הקיימים, שאינן מתייחסים לייצור המוני של מוצר ספציפי, הינו היכולת להעמיד כל מוצר או שרות כמרכז עלות ורווח נפרד. הכוונה, להעמיס על עלות המוצר או השרות, את כלל העלויות הישירות והעקיפות המיוחסות לאותו מוצר, ומהסכום שיוצא לגזור את הרווח הנדרש. הרוב המוחלט של העסקים הקטנים והבינוניים, יודעים להעריך נכונה את העלויות הישירות של המוצר או השרות, מתוך המומחיות שיצרו בתחום עיסוקם, אך הבעיה הינה העמסת העלויות העקיפות. מודלי התמחור השונים מעמיסים על המוצר או השרות, את העלויות העקיפות בדרך של קביעת מפתחות העמסה. כל תחום ומפתחות העמסה הרלוונטיות לגביו וגם בין כלל העלויות , ניתן להעמיס עלויות שונות על המוצר או השרות, לפי מפתחות העמסה שונות. יש לבחור מפתח העמסה שיש לו קשר לוגי להתנהגות העלות העקיפה.
קיימים מודלי תמחור רבים, שבין העיקרים והשימושיים שבהם, נמצא מודל שנקרא "תמחיר לפי הזמנה", המיועד בעיקר לארגונים שמייצרים מוצרים ייחודיים ברי זיהוי עפ"י הזמנות (מוצרים הטרוגנים). בד"כ מדובר על מוצרים שמיוצרים בכמויות קטנות ולא בפס ייצור המוני. מודל שימושי נוסף נקרא "תמחיר תהליך" שמיועד בעיקר לארגונים שמייצרים מוצרים הומוגניים ל"מדף", המיוצרים בפס ייצור המוני. זהו תמחיר פשוט יותר שכן מרבית העסקים בתחום הייצור ההמוני, יעמיסו את העלויות העקיפות על מספר המוצרים המיוצרים.
במסגרת ההוצאות שיש לשים עליהם גדש, ברצוני להתייחס להוצאות השכר של העסק. ניתן לחלק את עובדי העסק לשתי קבוצות, יצרניים ושירותיים. במסגרת ההוצאות הישירות נכלול כמובן את העובדים היצרניים, אך חייבים למצוא דרך להעמיס את העובדים השירותיים על עלויות המוצר או השרות, במסגרת העלויות העקיפות. סעיף משמעותי נוסף שיש להתייחס אליו במסגרת העמסת העלויות העקיפות, הינם הוצאות המימון. במרבית המקרים, היצרן או נותן השירותים, מחויב למימון חלק מההוצאות, טרם נתקבל תשלום מהלקוח. הוצאות שכר והוצאות עקיפות רבות, נכללות בהגדרה זו. מימון חלק מההוצאות נושאות עלויות מימון שיש לקחת בחשבון במסגרת התמחיר. במסגרת התהליך של ייצור המוצר, נוצר פחת של חומרי גלם. הפחת יכול לנבוע מפעולה טבעית בתהליך הייצור או פחת שנובע מטעויות אנוש. עסק יצרני חייב לדעת להעריך את הפחת הנובע מתהליך הייצור וחייב להעמיס את עלויותיו על המוצר, במסגרת העמסה של העלויות הישירות.
בענף המסעדנות, בה שיעור הרווח הנקי אינו גבוה מראש, ישנם כללי אצבע ברורים, בהתייחס לשיעור העלויות הישירות, מסך המכירות. אני מאמין שמרבית המסעדות יודעות לתמחר את תפריטיהם, אך בשכלול עם מנות עסקיות או במידה והמסעדה החליטה לאמץ את שיטת הקופונים, להגדלת קהל לקוחותיה, האם המסעדה מודעת להשלכות, על דוחותיה של המסעדה והאם היא נערכת למצב באופן שאינו פוגע באופן משמעותי בתוצאות הכספיות של המסעדה.
נשאלת השאלה, כיצד מיישמים את שיטת התמחור בעסקים קמעונאיים, בהם, לרוב, מחיר המוצר, נקבע מראש? תשובתי היא שמוצרים אלו מגלמים בתוכם את מרכיב הרווח. מטרת הקמעונאי להיות מודע לשיעור הרווח הנגזר ממוצריו, ובכפוף לממוצע המכירות החודשי שלו, לשמור על הרכב עלויות עקיפות סביר ומידתי. נקודת המוצא של התמחיר הינו במחיר המכירה ולא בעלויות הישירות של המוצר.
נושא התמחיר מקיף ומכיל בתוכו הרבה מקרים ותגובות ספציפיים למגזרים עסקיים שונים ומגוונים. לצערי לא ניתן במאמר יחיד להכיל את כולם, אך אשמח אם תפנו אליי בשאלות ספציפיות לעסקיכם. אני מבטיח שאענה לכל שאלה
|
|
תגיות המאמר: עסקים קטנים ובינוניים, תמחיר, הוצאות מימון, תמחיר תהליך, עלויות עקיפות, עסקים קמעונאיים, עלויות ישירות, ענף המסעדנות, מפתח העמסה, תמחיר לפי הזמנה, הוצאות שכר, רווח מרכז עלות ורווח, פחת של חומרי גלם, העמסת עלויות
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
אייל בן חמו- יועץ כלכלי לחברות קטנות ובינוניות
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת אייל בן חמו
הוצאה וכל פעולה הונית (בעיקר משיכות בעלים), חייב להיות מקור מימון. מקורות המימון הקונבנציונליים המקובלים, הינם הכנסות העסק, ובמקרים רבים גם השימוש בהון בנקאי.
לסיכום, השימוש בהון שאיננו נוצר ממהלך העסקים השוטף של החברה, איננו הון מובן מאליו ובדרך כלל הינו מקור של פעילויות תזרימיות ארוכות טווח. תבחנו כל שימוש האם באמת הוא דורש שימוש בהון זר, גם אם זה על חשבון הרווח הכלכלי שלכם בטווח הקצר.
|
נראה שמשהו השתנה לרעה ביחסם של הבנקים בישראל ללקוחותיהם העסקיים הקטנים והבינוניים. בין אם הסיבה הינה המשבר הכלכלי בעולם והחשש מתרחישים כלכליים אפוקליפטיים, ובין אם מדובר בכלכלת בחירות והחשש מאיום צבאי, בשל השינויים שעבר המזרח התיכון, בעקבות אביב העמים הערבי, הבנקים בישראל החליטו להדק את החגורות ולעבור למדיניות בעלת אופי מתגונן, תוך הקטנת סיכונים.
|
האטה כלכלית פרושה מיעוט עסקאות כלכליות, קושי בגיוס הון לבצוע השקעות והקטנת הוצאות. ראשונים לעשות הינם המשקיעים הפיננסים שעיקר פעילותם בשוק ההון, וכבר היום אנו עדים למחזורי פעילות נמוכים מאוד בבורסה של תל אביב. השניים לצמצם פעילות הינם הבנקים המסחריים (כבר היום מתמחרים הבנקים מחדש את הרביות על העו"ש ללקוחות המסומנים כמסוכנים) שהיקף ההלוואות הניתנות על ידם יורדות באופן משמעותי. הבאים בטור לצמצם פעילות הינם החברות הציבוריות והפרטיות הגדולות, בעיקר חברות התלויות ביבוא או יצוא מוצרים, שפעילותם מוכוונת ע"י אסטרטגיה ברורה ותגובות ברורות בהתאם למצב המשק, ואחרונים להבין את גודל המשבר והקשיים אותם שוק במיתון מעמיד, הינם העסקים הקטנים והבינוניים ומשקי הבית.
|
אתיקה בעסקים מיושמת הלכה למעשה בחברות גדולות וציבוריות בעולם כולו, תוך אמונה שהכלת כללים אתים, ביכולתם ליצור פלטפורמה עסקית יציבה להמשך שגשוגו של העסק והרחבתו. הזדהות ציבורית לפירמה שעיקר עיסוקיה תלויים בדעת הקהל על מוצריה, חייבת לראות באתיקה העסקית שלה ערך עליון. אתיקה עסקית איננה נחלת העסקים הגדולים בלבד. אתיקה עסקית מגדירה כללי התנהגות בסיסיים, במסגרת ההתנהלות העסקית היומיומית של העסק, אם ללקוחות העסק, ספקים לקוחות, מתחרים ולסביבת העבודה הכללית.
|
מרבית העסקים הקטנים והבינוניים, בהם אני נתקל במהלך עבודתי, אינם מנהלים תזרים מזומנים באופן סדיר. רבים מהם אף אינם מודעים להיקפי התקבולים והתשלומים הצפויים בתקופה הקרובה. תזרים מזומנים הינו ליבו הפועם של העסק, במיוחד בעסקים בהם מתח הרווחים אינו גדול במיוחד. תזרים מזומנים פורט את הפעילות התפעולית הצפוייה של החברה, אם על סמך נתונים קשיחים ומהימנים (שקים למשמרת, החזר הלוואות, הוראות קבע, תשלומים לספקים בגין חודשים קודמים וכד...) ועל סמך הערכות מלומדות של בעלי העסק ומנהליו. תזרים המזומנים הינו כלי ניהולי החשוב ביותר, אשר עומד לרשות מנהלי העסק.
|
מחזוריות הינה דבר טבעי בעולמינו. יום ולילה, הגאות והשפל, עונות השנה, כל אלה נגרמים מתנועת כדור הארץ ומההתמצאות הקוסמית שלנו במערכת השמש. למחזוריות ישנה השפעה גם על העסקים בכלל ועל עסקים קמעונאיים בפרט. עסקי הבגדים מושפעים מעונות השנה ומציגים קולקציות מתאימות למזג האוויר, עסקי המזון מושפעים אף הם מעונות השנה, שכן תקופות החגים מאופיינות במכירות גבוהות מאוד לעומת תקופת הקיץ הנחשבת לתקופת השפל העונתית של עסקים אלו. כל עסק קמעונאי, חווה במהלך השנה, שינויים קיצוניים במחזור המכירות. המחזוריות בעסקים מאופיינת במחזורי מכירות קיצוניים, אם כלפי מעלה ואם כלפי מטה. לא ניתן לבטל את העונתיות העסקית בעסקים קמעונאיים, אך בהחלט ניתן להיערך לעונתיות בהתאם ולהבטיח שהעסק לא יפספס את העונה הבוערת של המכירות מחד, ולא יקרוס לתהומות תזרימים בעונת היובש מאידך.
|
המעבר מעוסק מורשה לחברה בע"מ, נושא בחובו התנהלות משפטית, חשבונאית וכלכלית שונה ממה שהורגלו בעלי העסק במסגרת העוסק המורשה, והוא דורש מבעלי החברה החדשים ללמוד את רזי ההתנהלות בגוף המשפטי החדש. לרוב, המעבר נדרש מעצם עיסוקו של העסק, אך הסיבות יכולות לנבוע מטעמי מיסוי או דרישה של רשויות המס (עקב מחזורי מכירות ורווחים גבוהים במיוחד). בניגוד להתאגדות כעוסק מורשה, התאגדות כחברה בע"מ, מפרידה בין בעלי העסק לעסקם, והיא מתנהלת כישות משפטית שונה מבעליה. הכוונה שבמידה והחברה נקלעת לקשיים כלכליים ואין ביכולתה לפרוע את התחייבויותיה לנושיה, עצם ההתאגדות מגינה (עד רמה מסוימת) על בעלי המניות בחברה, מנושיה.
|
מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך !
פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.
|
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה
תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.
|
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן
תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש?
ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .
|
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית.
התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.
|
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).
|
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.
|
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.
|
|
|
|
|