אתיקה בעסקים מיושמת הלכה למעשה בחברות גדולות וציבוריות בעולם כולו, תוך אמונה שהכלת כללים אתים, ביכולתם ליצור פלטפורמה עסקית יציבה להמשך שגשוגו של העסק והרחבתו. הזדהות ציבורית לפירמה שעיקר עיסוקיה תלויים בדעת הקהל על מוצריה, חייבת לראות באתיקה העסקית שלה ערך עליון. אתיקה עסקית איננה נחלת העסקים הגדולים בלבד. אתיקה עסקית מגדירה כללי התנהגות בסיסיים, במסגרת ההתנהלות העסקית היומיומית של העסק, אם ללקוחות העסק, ספקים לקוחות, מתחרים ולסביבת העבודה הכללית. בחרתי לכתוב על הנושא, שכן בעל עסק עומד מידי יום בדילמות בהם קיימת התנגשות בין הפן הכלכלי של העסק לפן החברתי אתי שלו. מחקרים רבים שנעשו בנושא מראים כי ארגון הרוצה להצליח לאורך זמן חייב לשמור על המוניטין שלו. חשוב מאוד מי אתה, האם המשקיעים מאמינים בך, האם הלקוחות מאמנים בך, האם הצרכנים מאמינים בך, האם העובדים מאמנים בך, האם הלקוחות הפוטנציאלים מאמינם בך. ע"מ למשוך עובדים טובים על הארגון להציג את עצמו כאתי ולא כארגון ש"מעגל פינות". יותר קל להתנהל בארגון שידוע מה מותר ומה אסור וידוע מה מצופה ממך.
לכל עסק שמאמץ אתיקה עסקית, חייב להביא לידיעת הציבור על ההתחייבויות האתיות שהעסק קבל על עצמו. מטיבה לעשות זאת רשת המלונות "ישרוטל" שפרסמה את קוד השרות של הרשת המלווה בפיצוי הולם במידה והלקוח אינו מרגיש את יישומו הלכה למעשה
ענף הביטוח לדוגמא, עבר שינוי מהותי בשנים האחרונות, בהם ניתן להתקשר ישירות עם חברות הביטוח, מבלי לעבור דרך סוכנים. סוכנים מצליחים עדיין להוות גורם מקשר, שכן נתח גדול מלקוחות הביטוח יודעים להעריך יחס אישי, טיפול מסור ואמינות. סוכנות ביטוח שלא חרטה על דגלה את הקוד האתי הנ"ל, מתקשים לגייס לקוחות, שעיקרם מגיעים לסוכנות ביטוח בדרך של המלצות.
דילמה אתית נוספת שאנו עדים לה בתקופה האחרונה קשורה לפיטורים המאסיביים שמבצעת אורנג'. מבלי לתהות על מהות המהלך והאם היא נכונה או לא, אין לי ספק שהפרסומים אודות המהלך, מערערת את מעמדם של לקוחות החברה בנותנת השירותים הסלולאריים שלה, אך בעיקר תהווה מכשול רציני לגיוס כח אדם איכותי בעתיד.
בענף המסעדנות, החזרת ההזמנה בשל ליקוי כזה או אחר ע"י הלקוח, מחייב את המסעדה להתייחס לנושא בכובד ראש ולשפות את הלקוח. במדינה קטנה כמו שלנו ובעידו האינטרנט, קשה מאוד ליצור רושם חיובי אך הריסת שמו הטוב של עסק הינו פשוט וקל.
בעלי מקצועות חופשיים, אמורים לראות באתיקה מקצועית דרך חיים. עורכי דין, רו"ח, יועצים כלכליים ואף שרברבים וחשמלאים צריכים להבין שרק התנהלות שמוכתבת להם בעצם עיסוקם, כגון, מקצועיות, יושר כלפי הלקוח, שמירה על כבוד המתחרים, דיסקרטיות והתנהלות חוקית, היא זאת שיוצרת יתרון יחסי לבעל מקצוע כזה או אחר על מתחריו. בסופו של תהליך, התחרות על מקומו של בעל המקצוע בשוק בו הוא פועל, תוכרע סביב השאלה מה מידת המקצועיות והיושר שלו.
חלק משיפור התדמית של העסק, מחייבת מערכת של הסקת מסקנות ותיקון ליקויים יעילה. עסקים שנשענים על טיב מוצר או שרות חייבים לבחון בדרך קבע את מידתו ולבחון דרכים לשיפורו. כחלק מן התהליך יצטרך בעלי העסק לבחון האם העלות הכלכלית לשיפור המוצר או השרות, עומדת בקנה אחד עם ערכי העסק והאם הוא רואה במהלך מין שיפור תדמית העסק. לעניות דעתי, בטווח הבינוני והארוך, כל מהלך שבבסיסו שיפור תדמיתו של העסק מול קהל הלקוחות, יניב תוצאות עסקיות משופרות מהתקופה שלפני ביצוע המהלך, או לפחות ישמור על הקיים.