|
|
|
|
|
עקרונות הפיתוח העסקי והטכנולוגי
|
|
|
השבוע הלך לעולמו סטיב ג'ובס, ממייסדי אפל ואחד מענקי הפיתוח העסקי והטכנולוגי של ימינו. כוחו הגדול של גו'בס הינו פיתוח צרכים, במקרה שלו, טכנולוגיים, ללקוחותיו. פיתוח עסקי איננו עסקם של אנשים גדולים מהחיים ובדמותם של ג'ובס. כל עסק בכל ענף, אם קמעונאי ואם יצרני, צריך להמציא עצמו מחדש בכל תקופה מחדש, ובהתאם להלך הרוח של התקופה. עד לא מזמן, מעבדות לתיקון מכשירי וידאו וטלוויזיות היו די פופולאריות, ענף הצילום שכח מזמן כיצד מפתחים נגטיב בשיטת החדר החשוך, עולם המוסיקה זנח את מכירת הדיסקים, ומעבר לנישות מתמחות כאלו ואחרות, מוסיקה הינה נחלת הפורמט הדיגיטלי. גם עולם הקמעונאות עבר טרנספורמציה די רצינית. כיום משקיעים גופים קמעונאים לשיפור חוויית הקנייה באינטרנט, ממוצרי ייסוד וכלי במוצרי פנאי וצריכה אחרים.
הפיתוח העסקי של עסקים קיימים חייב לעבור שלושה שלבים בסיסיים בכדי להתאים את העסק ומוצרי הממכר, לרוח הזמן והטכנולוגיה:
- זיהוי המגמה- בדרך כלל, עסקים שאינם ערים למתרחש סביבם, מזהים את המגמה באיחור, והוא מתבטא לרוב בירידה מאסיבית במחזור המכירות ובשחיקה משמעותית ברווחיות. עסק אינו צריך להמתין לפגיעה בליבת העסק ואז להגיב, אלא לחפש תמיד כיצד לשכלל ולשפר ולהוסיף נדבכים נוספים לעסק. מירב המידע מגיע מהספקים והלקוחות, עיתונות מקצועית ואינטרנט.
- קביעת דרך פעולה- לאחר זיהוי המגמה יש צורך לבדוק האם העסק יש ביכולתו ובהבנתו לבצע שינוי מרחיק לכת בשרות או במוצר שניתן והאם יש ביכולתו לשכלל את מתודת הניהול לכזה שמסוגל להכיל את השינוי. במידה והעסק החליט לבצע את השינוי, עליו למצוא את המסלול הנכון לביצוע השינוי. התהליך חייב להיות מלווה מקצועית ותהליך הלימוד חייב להיות מותאם לבעל העסק ועובדיו.
- ביצוע השינוי- השינוי חייב להתבצע בהתאם לתוכנית שנקבעה, ובליווי מסע יחסי ציבור שיצהיר כבל עם ועדה שהעסק מותאם לרוח הזמן והטכנולוגיה. קהל היעד הינם לקוחות קיימים, אך עיקר השינוי לכבוש קהל לקוחות חדש.
פיתוח עסקי, עיקרו להשיא לעסק יתרון תחרותי משמעותי, על פני מתחריו. כל עסק שמבצע שינוי, חייב לנצל את המומנטום, שכן לחדשנות יש נטייה "להדביק" עסקים מתחרים, במידה והם רואים שהמהלך הינו ריווחי וכדאי לבצעו. למרות זאת, הלקוחות הפוטנציאלים, תמיד יזכרו מיהו העסק שהוביל את השינוי, ויתגמלו אותו בהתאם, כל עוד הפערים באיכות והמחיר של המוצר או השרות אינו משמעותי.
הפיתוח העסקי של עסקים, לעיתים אינו בא לענות על צורך קיים, אלא לפתח צורך בקרב המשתמשים. השוק הסלולאר הינו דוגמא מובהקת לכך. מה שהחל בארצות סקנדינביה כאמצעי לתקשורת באזורים בהם לא ניתן להניח קווי טלפון, הפך ב-25 השנים האחרונות לכלי ניהול ומרכז בידור ומידע, שלא ניתן בלעדיו. פיתוח עסקי לעיתים נותן מענה למגזר מסוים מאוד, אך עם הזמן, החשיפה למוצר, מגדילה את הצורך בשאר האוכלוסייה. דוגמא מובהקת לכך הינו האיזיפרק והגרסה המעודכנת שלו, "פנגו" ו-"סלופרק" לחנייה דרך הסלולאר.
מעבר לפיתוח הטכנולוגי, מירב הפיתוח העסקי המבוצע בעולם, נע בין שיפור שירות הלקוחות לשכלול אמצעי הייצור לשם הוזלת מחיר המוצר והפצתו בקרב קהל לקוחות רחב יותר. חשבו כיצד חברות הסלולאר, חברות החיוג הבינלאומי, חברות הכבלים וכד.. מנסים לבדל עצמם משאר מתחריהם בשוק, ובעלויות לא מבוטלות. מעבר לשיפור מגוון המוצרים הנמכרים, עיקר הפיתוח העסקי שלהם מתמקד בשיפור השרות ללקוח ובהוזלת השרות
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
אייל בן חמו- יועץ כלכלי לחברות קטנות ובינוניות
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת אייל בן חמו
הוצאה וכל פעולה הונית (בעיקר משיכות בעלים), חייב להיות מקור מימון. מקורות המימון הקונבנציונליים המקובלים, הינם הכנסות העסק, ובמקרים רבים גם השימוש בהון בנקאי.
לסיכום, השימוש בהון שאיננו נוצר ממהלך העסקים השוטף של החברה, איננו הון מובן מאליו ובדרך כלל הינו מקור של פעילויות תזרימיות ארוכות טווח. תבחנו כל שימוש האם באמת הוא דורש שימוש בהון זר, גם אם זה על חשבון הרווח הכלכלי שלכם בטווח הקצר.
|
נראה שמשהו השתנה לרעה ביחסם של הבנקים בישראל ללקוחותיהם העסקיים הקטנים והבינוניים. בין אם הסיבה הינה המשבר הכלכלי בעולם והחשש מתרחישים כלכליים אפוקליפטיים, ובין אם מדובר בכלכלת בחירות והחשש מאיום צבאי, בשל השינויים שעבר המזרח התיכון, בעקבות אביב העמים הערבי, הבנקים בישראל החליטו להדק את החגורות ולעבור למדיניות בעלת אופי מתגונן, תוך הקטנת סיכונים.
|
האטה כלכלית פרושה מיעוט עסקאות כלכליות, קושי בגיוס הון לבצוע השקעות והקטנת הוצאות. ראשונים לעשות הינם המשקיעים הפיננסים שעיקר פעילותם בשוק ההון, וכבר היום אנו עדים למחזורי פעילות נמוכים מאוד בבורסה של תל אביב. השניים לצמצם פעילות הינם הבנקים המסחריים (כבר היום מתמחרים הבנקים מחדש את הרביות על העו"ש ללקוחות המסומנים כמסוכנים) שהיקף ההלוואות הניתנות על ידם יורדות באופן משמעותי. הבאים בטור לצמצם פעילות הינם החברות הציבוריות והפרטיות הגדולות, בעיקר חברות התלויות ביבוא או יצוא מוצרים, שפעילותם מוכוונת ע"י אסטרטגיה ברורה ותגובות ברורות בהתאם למצב המשק, ואחרונים להבין את גודל המשבר והקשיים אותם שוק במיתון מעמיד, הינם העסקים הקטנים והבינוניים ומשקי הבית.
|
אתיקה בעסקים מיושמת הלכה למעשה בחברות גדולות וציבוריות בעולם כולו, תוך אמונה שהכלת כללים אתים, ביכולתם ליצור פלטפורמה עסקית יציבה להמשך שגשוגו של העסק והרחבתו. הזדהות ציבורית לפירמה שעיקר עיסוקיה תלויים בדעת הקהל על מוצריה, חייבת לראות באתיקה העסקית שלה ערך עליון. אתיקה עסקית איננה נחלת העסקים הגדולים בלבד. אתיקה עסקית מגדירה כללי התנהגות בסיסיים, במסגרת ההתנהלות העסקית היומיומית של העסק, אם ללקוחות העסק, ספקים לקוחות, מתחרים ולסביבת העבודה הכללית.
|
תמחיר של מוצר או שרות, אינו דבר של מה בכך, ופעמים רבות אינו פשוט מכפי שהוא נראה. עסקים קטנים ובינוניים עומדים לא פעם מול הדילמה, מדוע רווחי העסק בפועל, אינם מותאמים לרווח שהם צפו מלכתחילה. במרבית המקרים, הרווח בפועל נמוך מהרווח הצפוי, ובמקרים קיצוניים, דוחות החברה מציגות הפסד. מטרת המאמר איננה ללמד טכניקות או מודלים לביצוע תמחיר באופן טכני, אלא לתת דגשים לביצוע תמחיר נכון ומדויק.
|
מרבית העסקים הקטנים והבינוניים, בהם אני נתקל במהלך עבודתי, אינם מנהלים תזרים מזומנים באופן סדיר. רבים מהם אף אינם מודעים להיקפי התקבולים והתשלומים הצפויים בתקופה הקרובה. תזרים מזומנים הינו ליבו הפועם של העסק, במיוחד בעסקים בהם מתח הרווחים אינו גדול במיוחד. תזרים מזומנים פורט את הפעילות התפעולית הצפוייה של החברה, אם על סמך נתונים קשיחים ומהימנים (שקים למשמרת, החזר הלוואות, הוראות קבע, תשלומים לספקים בגין חודשים קודמים וכד...) ועל סמך הערכות מלומדות של בעלי העסק ומנהליו. תזרים המזומנים הינו כלי ניהולי החשוב ביותר, אשר עומד לרשות מנהלי העסק.
|
מחזוריות הינה דבר טבעי בעולמינו. יום ולילה, הגאות והשפל, עונות השנה, כל אלה נגרמים מתנועת כדור הארץ ומההתמצאות הקוסמית שלנו במערכת השמש. למחזוריות ישנה השפעה גם על העסקים בכלל ועל עסקים קמעונאיים בפרט. עסקי הבגדים מושפעים מעונות השנה ומציגים קולקציות מתאימות למזג האוויר, עסקי המזון מושפעים אף הם מעונות השנה, שכן תקופות החגים מאופיינות במכירות גבוהות מאוד לעומת תקופת הקיץ הנחשבת לתקופת השפל העונתית של עסקים אלו. כל עסק קמעונאי, חווה במהלך השנה, שינויים קיצוניים במחזור המכירות. המחזוריות בעסקים מאופיינת במחזורי מכירות קיצוניים, אם כלפי מעלה ואם כלפי מטה. לא ניתן לבטל את העונתיות העסקית בעסקים קמעונאיים, אך בהחלט ניתן להיערך לעונתיות בהתאם ולהבטיח שהעסק לא יפספס את העונה הבוערת של המכירות מחד, ולא יקרוס לתהומות תזרימים בעונת היובש מאידך.
|
מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך !
פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.
|
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה
תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.
|
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן
תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש?
ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .
|
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית.
התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.
|
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).
|
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.
|
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.
|
|
|
|
|