חפש מאמרים:
שלום אורח
18.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צו הריסה וכיצד מתמודדים אתו- מאמר עדכני שיסייע לך

צו הריסה מנהלי הוא אחד מהצעדים הקיצוניים ביותר שנוקטת רשות מקומית כלפי תושביה. צו כזה כולל בתוכו לוח זמנים צפוף במיוחד, ועל כן חשוב לפעול כנגדו במהירות האפשרית, אך גם תוך מקצועיות ומומחיות, כי אין פה זמן לטעויות.

מהו צו הריסה מנהלי? ככלל, צו הריסה הוא הוראה של אחד מגופי השלטון להרוס מבנה. צו הריסה מנהלי הוא הוראה כזאת שניתנת על ידי וועדת התכנון והבנייה המקומית, מהנדס הוועדה, או ראש יחידת האכיפה, מכוח סעיף 221 לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבנייה).

על מנת להוציא צו הריסה מנהלי כאמור צריך שיתקיימו התנאים הבאים:

 

תנאי ראשון: הצהרת מהנדס אין ביכולתם של המוסמכים לכך על פי חוק להוציא צו הריסה מנהלי ללא שקיבלו תצהיר חתום של מהנדס הרשות המקומית, כל מהנדס אחר או אדריכל, שבו צוין לפי ידיעתו בניית הבניין כולו או חלק ממנו בוצעה ללא היתר כדין.

 

תנאי שני: מסגרת זמנים מכיוון שצו הריסה מנהלי הוא צעד דרסטי במיוחד, בו מוטלת על אדם סנקציה כבדה ללא משפט, האפשרות להוציא צו הריסה למבנה מוגבלת במסגרת זמנים קשוחה.

ניתן להוציא צו הריסה מנהלי כנגד מבנה שאינו מאוכלס רק אם בנייתו טרם הסתיימה או שלא חלפו 6 חודשים מסיומה.

כאשר מדובר במבנה מגורים מסגרת הזמנים מצומצמת אף יותר, כך שניתן להוציא צו הריסה רק למבנה שלא אוכלס עדיין או שלא חלפו 30 יום מאכלוסו.

מסגרת הזמנים רלוונטית גם בעניין אכיפתו של הצו, כך שיש לבצעו תוך 60 ימים לאחר הגשת תצהיר המהנדס, או בתוך 60 הימים שלאחר פסיקת בית המשפט בעניין ביטול הצו או עיכוב ביצועו.

 

צו הריסה מנהלי – תיקון 116 תיקון 116 הוא כינוי של תיקון לחוק התכנון והבנייה שנכנס לתוקף באוקטובר 2017. לעניין צו הריסה מנהלי תיקון זה הרחיב את מסגרת הזמנים בה ניתן להוציא צו הריסה שכזה, כפי שפורט להלן.

בנוסף לכך הוסיף התיקון כלל לפיו ניתן לבצע צו הריסה מנהלי רק בחלוף 4 ימים מהמצאתו, או רק בחלוף 7 ימים, כאשר מדובר על מבנה שבנייתו הושלמה.

תוספות נוספות שנחקקו במסגרת התיקון היא אפשרות הוצאת צו הריסה הכולל גם הוראות בדבר הפסקת שימוש אסור במבנה, והוצאת הריסה צו שיפוטי ללא הליך פלילי, כפי שיפורט בהמשך.

צו הריסה שיפוטי חוק התכנון והבנייה טומן בחובו גם סנקציות פליליות לעוברים על הוראותיו. במסגרת הליך פלילי מכוחו של חוק זה רשאי בית המשפט, על פי שיקול דעתו, להוציא צו הריסה למבנה נשוא העבירה. מדובר בסעד שאינו עונשי בעיקרו, אלא כזה שמטרתו היא לתקן את העוולה שנעשתה כלפי הציבור.

מסגרת הזמנים בצו הריסה שיפוטי נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט, שייקבע אותו על פי איזון אינטרסים שונים המתנגשים בעניין זה, בעיקר האינטרס הציבורי המתנגש בזה הפרטי של הנאשם.

 

צו הריסה ללא הליך פלילי עניין נוסף שהוכנס לחוק במסגרת תיקון 116 הוא אפשרות מתן צו הריסה שיפוטי גם ללא הליך פלילי. זאת ניתן לעשות לבקשת תובע רק אם יש עניין ציבורי מיוחד בכך, ומתקיימים אחד מן התנאים הבאים:

  • לא ניתן, בשקידה סבירה, למצוא את האדם שביצע את העבירה.
  • לא ניתן, בשקידה סבירה, למסור לאדם שביצע את העבירה הזמנה לדין.
  • לא ניתן להוכיח מי ביצע את העבירה.
  • מי שביצע את העבירה נפטר, אינו בר עונשין, או שחלה התיישנות על מעשיו.
  • התובע החליט כי נסיבות המקרה אינן מתאימות להמשך חקירה או להעמדה לדין.
  • בקשה לביטול צו הריסה מנהלי כאשר מקבל הצו סבור שהצו ניתן שלא כדין יש לו אפשרות לפנות לבית המשפט בבקשה לביטול הצו. את זאת יש לעשות בתוך 15 יום מעת המצאת הצו לבעלי המבנה.

    בית המשפט המוסמך לדון בנושא משתנה לפי זהות נותן הצו. כאשר מדובר בבעל תפקיד הקשור לוועדה המקומית יש לפנות לבית משפט לעניינים מקומיים, ככל שיש כזה באזור.

    כאשר הצו ניתן על ידי בעל תפקיד אזורי או ארצי, או כאשר אין בנמצא בית משפט לעניינים מקומיים, יש לפנות לבית משפט השלום שבתחום שיפוטו נמצאים המקרקעין נשואי הבקשה.

     

    העילות להתערבות בית המשפט בצו הריסה מנהלי אין בסמכותו של בית המשפט לבטל צו הריסה מנהלי אלא בהתקיים אחת העילות המנויות בחוק, ואלו הן:

  • הוכח לו שהבנייה או השימוש בוצעו כדין.
  • הוכח לו שלא התקיימו הדרישות למתן צו הריסה מנהלי, כגון שעברו יותר מ-30 יום מעת אכלוס הבניין.
  • בית המשפט שוכנע כי נפל פגם חמור בהליך הוצאת הצו, כמו למשל פעולה בניגוד עניינים או בחוסר סמכות.
  • בקשה לעיכוב ביצוע צו הריסה הדרך לביטול צו הריסה מנהלי היא הגשת בקשה כאמור לבית המשפט, אך בעצם הגשתה של בקשה כזו אין די כדי לעכב את הריסת המבנה.

    על מנת לעכב את הריסת המבנה בעת מיצוי ההליכים המשפטיים יש להגיש לצד הבקשה לביטול צו ההריסה גם בקשה לעיכוב ביצועו, לאותה ערכאה שיפוטית המוסמכת לדון בבקשת הביטול.

    ניתן להגיש בקשה לעיכוב ביצוע פעם אחת בלבד, ועל כן יש להשתמש בהזדמנות זו בחכמה. בית המשפט דן בעניין על בסיס הבקשה ותגובת הרשות האוכפת בלבד, ועליו לפסוק בעניין בהקדם האפשרי.

    בית המשפט רשאי גם לזמן את הצדדים לדיון, ככל שהוא רואה צורך בכך, ואף רשאי לקיים דיון במעמד צד אחד בלבד, מגיש הבקשה, בתנאי שהוא מצהיר בפני בית המשפט שהודיע לרשות האוכפת על הגשת הבקשה.

    צו עיכוב שנידון רק בנוכחות צו אחד לא יעלה על 7 ימים, צו אחר יכול שייקבע תקופת עיכוב של עד שישה חודשים.

    בית המשפט אינו יכול לעכב ביצוע במקרים הבאים:

  • העבודה האסורה או השימוש האסור מסכנים את שלום הציבור ואת ביטחונו.
  • העבודה האסורה אינה תואמת את התוכנית החלה על המקרקעין.
  • העבודה שלגביה הוצא הצו נמשכה גם לאחר המצאתו של הצו.
  •  

    ככל החלטה של בית המשפט, גם על החלטה בעניין בקשת עיכוב ביצוע ניתן לערער, אך במקרה זה מדובר בערעור ברשות, ולא בזכות.

    צו הריסה שלא בוצע צו הריסה שיפוטי שלא בוצע על ידי הנאשם צו הריסה שיפוטי מטיל פעמים רבות את מלאכת ההריסה על מבצע העבירה בעצמו. מכן עולה השאלה מה ניתן לעשות כאשר אותו עבריין מסרב לציית את צו ההריסה, האם ניתן להעניק את סמכות ההריסה לוועדת התכנון והבנייה המקומית?

    בית המשפט דן בשאלה זו בהרחבה במסגרת בקשה כזו שהגישה וועדת התכנון והבנייה המקומית של בני ברק, והתייחס ללקונה בחוק בעניין זה, אך בסופו של דבר קבע שניתן לעשות זאת, שכן לא מדובר בתיקון מהותי של פסק הדין.

     

    צו הריסה מנהלי שלא בוצע על ידי רשויות האכיפה כאשר מדובר בצו הריסה מנהלי שלא בוצע על ידי רשויות האכיפה במסגרת הזמנים שהעמיד להן החוק, הרי שכבר לא ניתן לבצעו. זאת כמובן בתנאי שלא הוגשו על ידי מוציא הצו בקשות להארכת מועד הביצוע.

    בשל חלון הזמנים המצומצם בו ניתן להוציא צו הריסה מנהלי כנגד מבנה או שימוש אסור, לא יהיה ניתן להוציא צו מנהלי חדש שכזה, אלא רק לפנות לאפיק הפלילי ולהוצאת צו שיפוטי.

     





     
         
         
         
       
     
    אודות כותב המאמר:
    קלינגר בנימין יועץ בכיר לתכנון בנייה ורישוי נייד 0523-888813
     
         
       
     

    מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר

    מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון25/07/233122 צפיות
    הרבה לקוחות מגיעים למשרדינו לאחר שקבלו צו הריסה למצללה או גגון שחשבו בתמימות רבה שבנייתה אינה דורשת היתר בנייה . כן "חוק הפרגולות" תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קיבל תוקף והרבה עבודות פטורות מהיתר. ההנחיות די ברורות אך הרבה אזרחים לא מודעים למדניות העיריה או המועצה המקומית שצריכים להצמד אליה. כן ויש גם את תוכנית העיצוב הסביבתית .

    מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון25/07/233209 צפיות
    התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.

    מאת: בנימין קלינגרשיפוצים25/07/233316 צפיות
    מה ניתן לעשות במקרה של צו הריסה מנהלי צו הריסה מנהלי: בענף הבנייה, כל הליך של בנייה נדרש לאישורים מתאימים. אין זה סוד כי במקרה של היתרי בנייה, מדובר בביורוקרטיה מורכבת ומעייפת שעלולה להתארך חדשים ואף שנים, אך עם זאת אסור להתעלם מחשיבותם ונחיצותם העילאית של היתרי בנייה, אשר מבטיחים בנייה מורשית ובטוחה שעברה את כל הבדיקות הנדרשות וקיבלה היתר.

    מאת: בנימין קלינגריזמות עסקית13/12/223304 צפיות
    ידוע כי בנייה בשטחים המשותפים בבית משותף, תתאפשר רק בהסכמת 75% ומעלה מכלל דיירי הבניין בבית המשותף, וזאת עפ"י חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. אך מה הדין כאשר דיירים הרחיבו את דירת הגג שלהם תוך ניצול שטח המוצמד לדירת גג זו על חשבון השטח המשותף של הבית המשותף, בלא הסכמה של 75% מכלל דיירי הבית המשותף? ודוק – האם הצמדתו של שטח משותף לדירה, מקנה לבעלי הדירה זכות בנייה בשטח זה?

    מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל20/11/222990 צפיות
    קיבלת התראה על קנס מינהלי? בנית ללא היתר? חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה. חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי. וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!

    מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון18/11/223031 צפיות
    הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון. תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש. במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה. נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה. משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.

    מאת: בנימין קלינגרמו"מ16/11/222787 צפיות
    דירת מגורים בראי העליון שדחה את עתירת רשות המסים פה אחד-פסיקה זו מחזירה עשרות אלפי דירות מגורים בישראל להיכנס לגדר דירת מגורים, על פי הפרשנות של החוק במשך עשרות בשנים, לפיה מבחן העל בחוק מיסוי מקרקעין הוא מבחן השימוש, ולא קיומה של תב״ע מתאימה או רישום בטאבו. העליון (14.11.2022), גם הפעם, אישר את החלטת ועדת הערר ודחה את ערעור המדינה בעניין שטיין (ע״א 1073/20): הסוגייה המרכזית שנדונה האם דירת מגורים המשמשת למגורים, ואולם אין לה היתר מתאים כחוק לשימוש למגורים, חרף שימוש בה למגורים ובידיעת העירייה, האם בעת מכירתה ניתן לקבל בגינה פטור ממס שבח או חישוב לינארי מיטיב במסגרת סעיף 48א(ב2) לחוק?

    מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

    מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/232080 צפיות
    ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

    מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212245 צפיות
    https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

    מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/212119 צפיות
    מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

    מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211798 צפיות
    על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

    מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211382 צפיות
    מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

    מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201686 צפיות
    הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

    מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/201333 צפיות
    תַּם עִדַּן הַסּוֹדִיּוֹת הַבַּנְקָאִית בִּשְׁוַויְץ בְּעִקְבוֹת הֶסְכֵּם חִלּוּפֵי מֵידַע אוֹטוֹמָטִיִּים

     
     
     

    כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
    השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

    christian louboutin replica