|
|
|
|
|
קנס מינהלי על עברות בנייה ושימוש - כיצד מחשבים?
|
|
|
תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – תכנון ובנייה), תשע"ח-2018*בתוקף סמכותי לפי סעיפים 1 ו-2 לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985 (להלן – חוק העבירות המינהליות), בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:עבירה מינהלית1.עבירה על סעיף מסעיפי חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – החוק), כמפורט בטור א' שבתוספת, היא עבירה מינהלית.קנס מינהלי קצוב2.(א)לעבירה מינהלית כאמור בתקנה 1 יהיה קנס מינהלי קצוב –(1)לגבי יחיד – כקבוע לצדה בטור ב' בתוספת;(2)לגבי תאגיד – כפל הקנס האמור בפסקה (1).(ב)הקנס המינהלי הקצוב לעבירה מינהלית נמשכת המנויה בפרטים 3 ו-4 לתוספת יהיה כאמור בתקנת משנה (א) בתוספת של סכום כמפורט לצדה בטור ג', לכל יום, עד 90 ימים; ואולם לא יוטל סכום הקנס המפורט בטור ג', אם חלפו למעלה מ-120 ימים מיום שניתנה התראה כאמור בסעיף 8(ב1) חוק העבירות המינהליות.עבירה בנסיבות של שימוש למגורים3.נעברה עבירה כמפורט בפרטים 3 ו-4 בתוספת, בנסיבות של שימוש למגורים – יהיה הקנס בגובה מחצית הקנס הנקוב לצד אותה עבירה בטורים ב' ו-ג' בתוספת.עבירה בנסיבות של עבודה להקמת גדר או שימוש בגדר4.נעברה עבירה כמפורט בפרטים 2 ו-4 בתוספת, בנסיבות של הקמת גדר או שימוש בגדר, אשר גובהה אינו עולה על 1.5 מטרים מפני הקרקע משני צדיה, יהיה הקנס בגובה מחצית הקנס הנקוב לצד אותם פרטים בטורים ב' ו-ג' בתוספת.התראה5.(א)נעברה עבירה כמפורט בפרטים 1 עד 4 לתוספת, לא יוטל הקנס בשל העבירה לפי תקנה 2(א) אלא אם כן הומצאה לנקנס התראה המכילה את הפרטים כאמור בסעיף 8(ב) לחוק העבירות המינהליות, שלפיה אם לא יתקן את ההפרה או ישיב את המצב לקדמותו בתוך 30 ימים, יוטל על הנקנס קנס מינהלי בהתאם לתקנות אלה; ההתראה תהיה ערוכה לפי טופס שיורה עליו מנהל היחידה הארצית לאכיפה בתוקף סמכותו לפי סעיף 204 לחוק, אשר יפורסם באתר האינטרנט של היחידה הארצית לאכיפה; לעניין זה, "היחידה הארצית לאכיפה" ו"מנהל היחידה הארצית לאכיפה" – כהגדרתם בסעיף 203 לחוק (להלן – היחידה ומנהל היחידה, בהתאמה).(ב)על אף האמור בתקנת משנה (א), התקיימו בעניינו של הנקנס הליכים מינהליים או שיפוטיים קודמים לפי החוק, רשאי המפקח להטיל עליו קנס כאמור בתקנת משנה (א) אף בלא המצאת ההתראה האמורה בה.דיווח6.מנהל היחידה ידווח לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אחת לשנה ועד תום ארבע שנים מיום תחילתן של תקנות אלה, בדבר הקנסות המינהליים שהוטלו על פי תקנות אלה, בהתאם למידע שבידי היחידה.תחילה7.תחילתן של תקנות אלה 6 חודשים מיום פרסומן.תוספת(תקנות 1 ו-2)טור א'הסעיף בחוק והיקף העבודה או השימוש, במטר מרובע או במטר אורך, הכול לפי הענייןטור ב'קנס מינהלי קצוב (בשקלים חדשים)טור ג'תוספת לקנס בעבירה נמשכת (בשקלים חדשים)1. 243(א) – לעניין עבודה בהיקף של –(1) עד 10(2) מעל 10 עד 25(3) מעל 25 עד 50(4) מעל 50 עד 75(5) מעל 75 עד 100(6) מעל 10010,00025,00050,000100,000200,000300,0002. 243(ב) – לעניין עבודה בהיקף של –(1) 25 עד 50(2) מעל 50 עד 75(3) מעל 75 עד 100(4) מעל 10025,00050,000100,000150,0003. 243(ד) – לעניין שימוש בהיקף של –(1) עד 10(2) מעל 10 עד 25(3) מעל 25 עד 50(4) מעל 50 עד 75(5) מעל 75 עד 100(6) מעל 10010,00025,00050,000100,000200,000300,0001,400 ליום4. 243(ה) – לעניין שימוש בהיקף של –(1) 25 עד 100(2) מעל 10050,000100,000750 ליום5. 246 – לעניין הפרת צו לפי סעיף 216 או לפי סעיף 219 לחוק50,000כ"ג בסיוון התשע"ח (6 ביוני 2018)איילת שקדשרת המשפטים
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
קלינגר בנימין
יועץ בכיר לתכנון בנייה ורישוי
נייד 0523-888813
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר
הרבה לקוחות מגיעים למשרדינו לאחר שקבלו צו הריסה למצללה או גגון שחשבו בתמימות רבה שבנייתה אינה דורשת היתר בנייה .
כן "חוק הפרגולות" תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קיבל תוקף והרבה עבודות פטורות מהיתר. ההנחיות די ברורות אך הרבה אזרחים לא מודעים למדניות העיריה או המועצה המקומית שצריכים להצמד אליה. כן ויש גם את תוכנית העיצוב הסביבתית .
|
התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.
|
מה ניתן לעשות במקרה של צו הריסה מנהלי
צו הריסה מנהלי: בענף הבנייה, כל הליך של בנייה נדרש לאישורים מתאימים. אין זה סוד כי במקרה של היתרי בנייה, מדובר בביורוקרטיה מורכבת ומעייפת שעלולה להתארך חדשים ואף שנים, אך עם זאת אסור להתעלם מחשיבותם ונחיצותם העילאית של היתרי בנייה, אשר מבטיחים בנייה מורשית ובטוחה שעברה את כל הבדיקות הנדרשות וקיבלה היתר.
|
ידוע כי בנייה בשטחים המשותפים בבית משותף, תתאפשר רק בהסכמת 75% ומעלה מכלל דיירי הבניין בבית המשותף, וזאת עפ"י חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. אך מה הדין כאשר דיירים הרחיבו את דירת הגג שלהם תוך ניצול שטח המוצמד לדירת גג זו על חשבון השטח המשותף של הבית המשותף, בלא הסכמה של 75% מכלל דיירי הבית המשותף? ודוק – האם הצמדתו של שטח משותף לדירה, מקנה לבעלי הדירה זכות בנייה בשטח זה?
|
הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון.
תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש.
במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה.
נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה.
משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.
|
דירת מגורים
בראי העליון שדחה את עתירת רשות המסים פה אחד-פסיקה זו מחזירה עשרות אלפי דירות מגורים בישראל להיכנס לגדר דירת מגורים, על פי הפרשנות של החוק במשך עשרות בשנים, לפיה מבחן העל בחוק מיסוי מקרקעין הוא מבחן השימוש, ולא קיומה של תב״ע מתאימה או רישום בטאבו.
העליון (14.11.2022), גם הפעם, אישר את החלטת ועדת הערר ודחה את ערעור המדינה בעניין שטיין (ע״א 1073/20):
הסוגייה המרכזית שנדונה
האם דירת מגורים המשמשת למגורים, ואולם אין לה היתר מתאים כחוק לשימוש למגורים, חרף שימוש בה למגורים ובידיעת העירייה, האם בעת מכירתה ניתן לקבל בגינה פטור ממס שבח או חישוב לינארי מיטיב במסגרת סעיף 48א(ב2) לחוק?
|
שואלים אותי מספר רב של פעמים כיצד מבוצעת טעינה מקוונת של בקשה להיתר בנייה ומה השלבים לפני שעולה לדיון בפני הוועדה.
בהמשך תאור מפורט של הליך הבקשה לקבלת היתר בנייה.
|
מאמרים נוספים בנושא חוק ומנהל
הסרת צו למבנה מסוכן
קיבלתם בדואר צו הריסה למבנה מסוכן מהרשות המקומית?
לקבלת הצעת מחיר מהירה להסרת צו למבנה מסוכן
כנראה שהמבנה עבר ביקורת של מהנדס העירייה והוא נחשד כמסוכן לציבור או לדיירים בו.
יש מה לעשות! בודקים ומתחילים בתהליך של הסרת צו למבנה מסוכן.
|
חריגת בניה הינה מושג שגור המתייחס למה שמוגדר בחוק התכנון והבניה, בסעיף 203, כעבודה ו/או שימוש אסור:
+ עבודה אסורה מוגדרת בחוק כ ״בנייה או עבודה הטעונה היתר שנעשתה בלא היתר או בניגוד לתנאי היתר״.
+ שימוש אסור מוגדר כ ״1. שימוש במקרקעין הטעון היתר שנעשה בלא היתר, או בניגוד לתנאי היתר או שימוש במקרקעין בניגוד לתכנית; 2. שימוש בעבודה אסורה״.
|
מילון מונחים
גולש יקר,
האתר של קלינגר רישוי עסקים והתרי בניה מעניק לך מידע כללי עדכני ודינמי , ומידע נקודתי בתחומים ההנדסיים השונים ובהם רשוי ופקוח על הבנייה ותכנון בשילוב מפות גאוגרפיות עדכניות ומדויקות.
בחלון זה תוכל לקבל מידע על מונחי יסוד בתחום ההנדסי / גאוגרפי ומידע אודות יכולות המערכת בתחומים שונים.
להלן תאור של מספר מונחי יסוד שיקלו עליך את הגלישה
|
עיריית תל אביב-יפו עושה מאמצים רבים לאתר עבירות בנייה, פיצול דירות או שימוש בלתי חוקי בנכסים ולטפל בהן.
במקרה בו קיים חשד בנושאים אלו, אנא מלאו טופס תלונה ואנו נבדוק את החשדות ובמקרה הצורך ננקוט בדרכי אכיפה שונות.
המחלקה יכולה להמליץ על תביעה משפטית המבוססת על הנתונים המצויים בידנו לצורך הוכחת ביצוע עבירה.
לשם כך, חשוב שתתארו את כל פרטי המקרה ותציינו את פרטיכם המלאים (שם מלא, מספר טלפון, דואר אלקטרוני) על מנת שנוכל לעדכן אתכם בסטטוס הטיפול בפנייתכם.
הטיפול בפניות למחלקת פיקוח על הבנייה נעשה בכפוף לחוק התכנון והבנייה.
|
אנו משרד בנימין קלינגר שמחים לבשר כי לאחר מחקרים ו מאמצים רבים רשמית: אושרה "חלופת שקד" לתמ"א 38; "מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק"
החלופה כוללת בין היתר גם התייחסות ל"קביעת כללים לעניין חבות בהיטל השבחה על תוכניות" – נושא שלא עמד במרכז מסיבת העיתונאים בחודש שעבר, שבה הכריזה השרה שקד על התוכנית
פחות מחודש לאחר ההכרזה – אושר התיקון לחוק התכנון והבנייה של שרת הפנים, הוא "חלופת שקד" לתמ"א 38.
|
שמים סוף לבירוקרטיה- אז אתם שואלים איך עושים את זה?
כל בעל עסק, חברה או תאגיד אשר ניסה לפנות בעבר לרשויות עבור רישיונות, היתרים וכיו"ב, וודאי נתקל בבירוקרטיה העצומה שמשמעותה קשיים רבים בדרך, ובזבוז מיותר של זמן וכסף, ולעתים קרובות אף פנייה למגוון אנשי מקצוע ששירותיהם אינם מצליחים לזרז את התהליך מול הרשויות. כתוצאה מכך, בעלי עסקים שונים נוטים להתייאש ואף לא לפנות מלכתחילה לרשויות, וע"י כך מסתכנים בעבירה על החוק.
|
הנדון: המועד הקובע לעניין תחולת תקנים ותקנות בהליך רישוי בניה בתקנות התכנון והבניה ובפרט בתקנות תכן הבניה, ישנן הפניות רבות לתקנים ישראליים. בתקנות התכן ההפניה היא לנוסח התקן המתעדכן מעת לעת ולא לנוסח התקן בעת התקנת התקנה )אלא במקרים נדירים(. מאחר שבתקנים בדרך כלל אין הוראת תחולה או הוראת מעבר המתייחסת להליך רישוי הבניה והתקן חל החל ממועד פרסומו או בתוך תקופה כלשהי מיום פרסומו, עולה השאלה מהו המועד הקובע לתחולת התקנים השונים לגבי בקשה להיתר, שהוגשה במועד מסוים, כאשר במהלך הטיפול בבקשה ובמהלך ביצוע הבניה פורסמו גיליונות תיקון לתקנים או פורסמו תקנים חדשים
|
|
|
|
|