עודכן בנובמבר 18
תיקון פרק האכיפה – לחוק התכנון והבניה 116 תיקון
להלן בקצרה תמצית עיקרי השינויים על פי התיקון. יודגש כי תמצית זו הוכנה למען הנוחות בלבד ואין בה בכדי ליצור הסתמכות או התחייבות, כאשר הנוסח המחייב הוא נוסח החוק המלא. עוד יובהר כי אנו נמצאים ערב כניסתו של התיקון לתוקף וסביר כי הנושא עוד יעוצב ויתפתח בהתאם לפסיקת בית המשפט.
להלן תמצית עיקרי השינויים הצפויים:
הרחבת סמכויות מפקחים בתיקון הורחבו סמכויות המפקחים ונוספו סמכויות תפיסה ועיכוב בתנאים הקבועים בחוק.
הרחבת השימוש בצווים מנהליים: התיקון מרחיב את אפשרות השימוש בצווים מנהליים, מוסיף צווים, מצמצם את המגבלות לשימוש בצווים מנהליים ומבטל את מגבלת תוקף צו ההפסקה המנהלי ל- ימיים (הצווים בתוקף עד לביטולם) 30
צו מנהלי להפסקת עבודה: נוספה אפשרות להוצאת צו ארעי ע"י יו"ר או מהנדס הועדה אף ללא דו"ח פיקוח וללא תוקף הצו –התייעצות עם תובע במקרים בהם קיים צורך דחוף להפסיק את העבודה ימים. 5הארעי
צו מנהלי להפסקת שימוש: התיקון מוסיף אפשרות להוצאת צו מנהלי חדש להפסקת שימוש. צו זה מוסמך להוציא יו"ר או מהנדס הועדה כאשר יש יסוד סביר להניח כי מתבצע שימוש אסור, לא יאוחר יום בבית למגורים ובהתייעצות עם תובע. 30 - חודשים מתחילת השימוש ו 6 -מ ימים לאחר 60 נוספה אף אפשרות להוצאת צו מנהלי נוסף לסגירת מקום למשך שהופר צו מנהלי להפסקת שימוש
צו הריסה מנהלי: הורחבה האפשרות להוצאת צו הריסה מנהלי עד חצי שנה מסיום הבניה ובבית מגורים- ימים ממועד האכלוס. 30 ניתן לכלול בצו המנהלי גם הוראות לעניין איסור שימוש ותחולתו בתנאים מסוימים גם חודשים לאחר 6 על עבודה שנעשתה לאחר מתן הצו וגם על בניה מחדש שבוצעה תוך ביצוע ההריסה. ימים לגבי 7 - ימים מהמצאתו ו 4 צו הריסה מנהלי ניתן לביצוע על פי התיקון רק בחלוף עבודה שהסתיימה.
בקשות לביטול צווים מנהליים: יום מהמצאת הצו. 15על פי התיקון ניתן להגישם תוך ארכה לביצוע צו מנהלי תינתן ע"י בית המשפט רק מנימוקים מיוחדים שיירשמו ובלבד חודשים. 6שסך תקופות הארכה לא יעלה על
הוצאות ביצוע צווים: יחולו על פי התיקון על מי שהייתה מוטלת עליו החובה לבצעם גם כאשר הצו בוצע ע"י הוועדה.
צווים שיפוטיים בתיקון נקבע כי בקשה לצו הפסקת עבודה/איסור שימוש/מניעת פעולות יכול להיות הליך עצמאי ולא רק הליך ביניים. לגבי צו הריסה ללא הרשעה נוספה אפשרות להוצאתו במקרה בו תובע החליט שאין עניין לציבור בניהול הליך פלילי.
אכיפה פלילית שימוש במקרקעין הטעון היתר שנעשה ללא היתר – נוספה הגדרה בחוק לשימוש אסור או בניגוד לתנאי ההיתר או התכנית וכן שימוש בעבודה אסורה. נוסף סעיף לנסיבות מחמירות בביצוע העבירה: מקרקעין המיועדים לתשתית לאומית, סביבה חופית, קרקע חקלאית מוכרזת, גן לאומי או שמורת טבע, שטח ציבורי פתוח.
סכומי הקנסות הועלו באופן משמעותי: ₪ 452,000ובנסיבות מחמירות ₪ 226,000 קנס על עבודה אסורה ושימוש אסור (עונש המאסר עלה משנה לשנתיים) ₪ 226,000 קנס על אי קיום צו – ליום, על הפרת צו ₪ 700ליום ובשימוש למגורים ₪ 2,800 קנס יומי על שימוש אסור ליום. ₪ 1,400 מהקנסות שלעיל 3 על תאגיד ניתן להטיל עד פי
צווים בגזר הדין נוספה מגבלה חוקית על האפשרות לקביעת מועד דחוי לכניסת הצו לתוקף, ככלל וניתן לקבוע בגזר הדין בתנאים מסוימים מועד דחוי עד 30יבוצע הצו ע"י המורשע תוך שנה. קביעת מועד דחוי לביצוע הצו תיעשה בכפוף לתנאים שיבטיחו את ביצוע הצו לרבות ערובה, תשלום הוצאות ותשלום אגרות ותשלומי חובה.
עיכובי ביצוע של כל הצווים:
עיכוב ביצוע כהליך עצמאי: הכלל הוא כי אין לעכב צווים והעיכוב יינתן מנימוקים מיוחדים שיירשמו. ניתן לעכב אם קיימת הצדקה, אין סכנה לשלום הציבור ובכפוף לתנאים כגון ערובה, תשלום הוצאות ואגרות והיטלים. בקשה לעיכוב ביצוע תוגש לבית המשפט האחרון שדן בעניין, היינו אם הצו אושר בעליון בקשה לעיכוב ביצוע תוגש בעליון. חודשים. בית המשפט רשאי בנסיבות 6תקופת עיכוב הביצוע לא תעלה על 6חריגות ויוצאות דופן ומטעמים מיוחדים לעכב לתקופה נוספת שלא תעלה על חודשים (בסך הכול שנה).
בית המשפט רשאי להתנות את עיכוב הביצוע בתנאים (ערובה, אגרות והיטלים וכו..) החלטה על עיכוב ביצוע היא החלטה אחרת וניתנת לערעור רק ברשות. בית המשפט לא יעכב ביצוע של צווי הריסה אם נמשכה העבודה האסורה לאחר המצאת הצו או אם העבודה האסורה אינה תואמת את התכנית החלה על המקרקעין (תכנית היא תכנית שניתן להוציא מכוחה היתר בנייה בלא צורך באישור תכנית נוספת)
כאשר מדובר בבקשה לעיכוב ביצוע במסגרת הליך של ערעור או בקשה לביטול צו אין מגבלת זמן על משך העיכוב אך החוק קובע, כי ככלל אין לעכב, עיכוב יינתן רק כשמתקיימת הצדקה, אין סכנה לציבור ובכפוף לתנאים כגון ערובה, חיוב בהוצאות, תשלומי אגרות. אין לעכב ביצוע צו אם העבודה נמשכה לאחר המצאת הצו. לגבי צו מנהלי להפסקת עבודה, צו למניעת פעולות וצו הפסקה שיפוטי לא יינתן עיכוב ימים מהגשת הבקשה ולאחר דיון במעמד 30והחלטה בבקשה לביטולם תינתן תוך הצדדים.
הוראות לעניין צווים לרבות עיכובי ביצוע יחולו על צווים שהוצאו לאחר כניסת החוק בחוק הקיים) לגביו 212 ), למעט לעניין צו הריסה ללא הרשעה ( 25/10/17לתוקף ( ימשיך לחול נוסח החוק הקיים על מבנים שנבנו לפני כניסת התיקון לתוקף ובלבד שהמבנה אינו בנוי על מקרקעין המפורטים בנסיבות מחמירות, היינו סביבה חופית, תשתית לאומית, קרקע חקלאית, גן לאומי או שמורת טבע, שצ"פ וייעוד למבני ציבור.
לעניין שימוש למגורים נקבע כי הוראות החוק הקיים בנוגע לשימוש אסור ימשיכו לחול למשך שנתיים נוספות מיום כניסת התיקון לתוקף ובלבד שהשימוש למגורים החל לפני .25/4/15 ובניית המבנה בו נעשה שימוש למגורים הסתיימה עד ליום 21/3/17 -ה
עבירות מנהליות
פורסמו תקנות העבירות המנהליות (קנס מנהלי - תכנון ובנייה) תשע"ח 20/6/18ביום .20/12/2018 אשר ייכנסו לתוקף ביום 2018 התקנות קובעות מספר עבירות בנייה כעבירות מנהליות עם קנס מנהלי קצוב בצדן. הועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה כוועדה עצמאית תתחיל במשלוח הודעות קנס .2018 מנהלי בהתאם לתקנות עם כניסת התקנות לתוקף בדצמבר
להלן בקצרה העבירות שנקבעו כעבירות מנהליות והקנס הקצוב שנקבע לעבירה:
עבירה בנסיבות מחמירות (על שטח דרך, שצ"פ, סביבה חופית, קרקע חקלאית, גן לאומי או שמורת טבע, תשתית לאומית): ש"ח 10,000 מ"ר 10 . עד 1 ש"ח 25,000 מ"ר 25 עד 10 .2 ש"ח 50,000 מ"ר 50 עד 25 .3 ₪ 100,000 מ"ר 75 עד 50 .4 ש"ח 200,000 מ"ר 100 עד 75 .5 ש"ח 300,000 מ"ר 100 . מעל 6
לכל יום בו נמשכה העבירה ₪ 1,400 בגין שימוש אסור ניתן להטיל קנס נוסף על סף . ימים 90עד למקסימום של
עבירה שאינה בנסיבות מחמירות: עבודה אסורה ש"ח 25,000 מ"ר 50 עד 25 .1 ש"ח50,000 מ"ר 75 עד 50 .2 ש"ח 100,000 מ"ר 100 עד 75 .3 ש"ח 150,000 מ"ר 100 . מעל 4 שימוש אסור ש"ח 50,000 מ"ר 100 עד 25 .5 ש"ח 100,000 מ"ר 100 . מעל 6
לכל יום בו נמשכה העבירה ₪ 750 בגין שימוש אסור ניתן להטיל קנס נוסף על סף ימים. 90עד למקסימום של
ש"ח 50,000 הפרת צו מנהלי להפסקת עבודות או הפסקת שימוש
הערות: הקנס הקבוע הוא הקנס ליחיד כאשר תאגיד יחויב בכפל קנס ? הקנס בעבירת שימוש בנסיבות של שימוש למגורים יהיה מחצית הקנס ? מ' ואינה בנסיבות מחמירות יהיה 1.5 הקנס לבניית גדר שגובהה אינו עולה על ? מחצית הקנס
כתבי אישום לעבירות מנהליות:
ככלל עבירה שנקבעה כעבירה מנהלית תיאכף באמצעות קנס מנהלי. להלן יפורטו הקווים המנחים למקרים בהם ככלל יוחלט על הגשת כתב אישום בעבירה מנהלית: . עבירות חוזרות. 1
. הטלת הקנס המנהלי אינה יעילה מטעמים שונים לרבות נסיבות כלכליות של 2 החשוד.
ההחלטה על הגשת כתב אישום תהיה על פי שיקול דעתו של התובע, בהתאם לנסיבות המיוחדות של כל מקרה.
אין ברשימה האמורה כדי להוות רשימה סגורה ועל פי שיקול דעתו של התובע, ובהתאם למדיניות המתעדכנת ומשתנה מעת לעת, ניתן להגיש כתבי אישום בעבירות מנהליות שאינן מנויות ברשימה שלעיל או שיוטל קנס מנהלי במקרים בהם ישנן נסיבות המצדיקות שלא להגיש כתב אישום, גם אם העבירה הינה עבירה שמנויה על הרשימה שלעיל.