בניית אתר אינטרנט היא הכרח שכל בעל עסק, או נותן שירות, מודע לו. ואכן, כיום, הנגישות אל בית עסק או שירות, היא לא פעם דרך האתר - עוד לפני שפונים אל החנות הפיזית. יתרה מכך, אנו עדים לכך שעסקים רבים מתבססים באופן הולך וגובר על אתר האינטרנט. עם זאת, כדי להשיג את התוצאות הרצויות, כלומר משיכת גולשים והפיכתם ללקוחות או לצרכנים של האתר, חשוב מאד להקפיד על בניה נכונה של האתר, העוברת דרך מספר שלבים:
1. איפיון מקדים
כאן למעשה אנו עוסקים בהגדרת מטרת האתר יעדיו וציפיותינו ממנו. בשלב מקדים זה, יש לבצע את המחקר המפורט ביחס לאופיו של העסק, יתרונותיו, חסרונותיו, המתחרים שאיתם הוא מתמודד ומהם נקודות החוזק והחולשה של מתחרים אלה. שלב זה כולל גם את מחקר מילות החיפוש, כלומר אותן מילים, או ביטויים, שמקלידים הגולשים במנועי החיפוש - שיובילו בסופו של דבר את הגולשים.
2. שלב הבניה
הצעד הראשון שאחרי שלב האיפיון הוא בחירת העיצוב לעסק, הנגזר כמובן מאופיו של העסק או השירות. העיצוב חשוב לא רק מבחינת האסתטיקה שלו, אלא גם כדי ליצור מכנה משותף פסיכולוגי עם הגולשים המגיעים אליו. ברור שעיצוב עבור חנות פרחים יהיה שונה מזה של אתר לרפואת שיניים. במילים אחרות, העיצוב צריך לשקף את הזהות העיסקית שלו באמצעים גרפיים. בונה האתר יוצר על בסיס האיפיון סקיצה ראשונית של מבנה האתר ומשם לעבור לעיצוב המפורט יותר ובניית ההיררכיה הפנימית בין דפי האתר. חשיבות רבה נודעת, עם זאת, לדף הבית, המהווה חלון הראווה של האתר (ושל העסק). ניתן להתחיל את העיצוב, באמצעות פוטושופ ו"לתרגם" עיצוב זה לקוד. שיטה אחרת, פשוטה יותר, היא על בסיס תבנית קיימת, בתשלום (פרמיום, שניתן לסמוך עליה שיש מאחוריה תמיכה ועידכונים תקופתיים), או חינמית. תבנית כזו, אם בוורדפרס, ג'ומלה, דרופל או טכנולוגיה אחרת, ניתן להתאים ע"י תוספים שונים או שינויים בקוד, בין השאר בקובצי HTML ו-CSS.
3. תכנים לאתר
האסתטיקה של האתר, כבר אמרנו, חשובה, אך ללא תכנים ברור שאין לגולש שיגיע אליו כל סיבה להשאר בו. גם אם "תצעקו" באופן גס וחזותי "קנו אצלי!", או "בואו אלי!", לא תהיה סיבה מספקת לגרום לגולשים לעשות מה שאתם מבקשים. כדי לגרום לגולשים לרצות לבוא ולרצות להשאר, צריך לספק להם תכנים איכותיים. התכנים, ונעמוד על כך בחלק העוסק בקידום, חשוב לא רק לגולשים, אלא גם למנועי החיפוש, בראשם המנוע החשוב מכולם, גוגל, שרואים לנגד עיניהם את הצרכים של הגולשים - כלומר תוכן איכותי.
4. קידום האתר
בניית אתר אינה עומדת בפני עצמה, לפחות אם מתכוונים שהאתר ימשוך אליו גולשים. כדי שמטרה זו של האתר אכן תושג, יש לבצע פעולות יזומות שונות שיגרמו לגולשים לרצות להגיע דווקא אליו, מבין אינסוף האתרים שהם יכולים לבחור להגיע אליהם - ועוד יותר מכך, לרצות לשהות בו זמן ארוך ככל האפשר. כדי להשיג זאת, חשוב שהאתר יהיה בנוי נכון, כלומר שהארכיטקטורה שלו (ההיררכיה של העמודים) תהיה נכונה ולא תבלבל את מנועי החיפוש, שמבנה הקישורים הפנימיים יהיה נכון, יהיו לו קישורים יוצאים - ויותר מכך קישורים נכנסים מצויינים ככל האפשר, ע"י רישום באינדקסים ומאמרים באתרי מאמרים ובאתרים סמכותיים וכמובן, כפי שהזכרנו, תכנים איכותיים - כדי למנוע מגולשים שכבר הגיעו, לברוח ממנו במהירות.
5. ואחרי הכל - תחזוקה
אתר אינטרנט, גם אחרי שהוא בנוי היטב ומכיל מידע רב וחשוב, מחייב תחזוקה שוטפת. יש לעדכן בו תוספים שונים של צד שלישי, שאינם כלולים בעיצוב או בתבנית שנבחרה, יש לבצע הפניות של עמודים אחרי שנעשו בהם שינויים ופעולות שונות נוספות, מול שרת האיחסון ועוד.
לסיכום, אתר אינטרנט אפשר וניתן לבנות לבד. אולם, כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר ולאורך זמן, חשוב מאד להעזר באנשי מקצוע, המתמחים בבניית אתרים ובתחזוקתם, וכן גם מכותבי תוכן מקצוענים - וכמובן, ממקצוענים בתחום קידום אתרים.