שם דומיין וסיומת
לצד כתיבת תוכן איכותי לאתר, שני מרכיבים חשובים בקידום אתרים, שלא רבים נוטים להתייחס אליהם במלוא החשיבות הראויה להם הם: שם הדומיין ואיזה סיומת מתאימה לכתובת המלאה של האתר בדפדפן (ה-(URL.
שם דומיין (מתחם)
שם הדומיין צריך לבטא באופן ברור במה עוסק האתר. כדאי לבחור שם שיגרום לגולשים להעדיף אותו על פני ההצעות האחרות ש מנועי החיפוש מציעים. כך לדוגמה, כאשר בונים אתר העוסק במכירת עוגות, ישא את השם "ugot" ולא שם קריאטיבי כמו "alhadvashvealhaoketz" ("על הדבש ועל העוקץ") שמבחינת הגולש, ברור לו מיידית שהאתר "עוגות" עוסק בעוגות ואילו "על הדבש ועל העוקץ", יכול להיות גם אתר של שירי נעמי שמר, באותה מידה שמדובר בעוגות דבש.
החשיבות של השם, אם כך היא עצומה, מבחינת נגישות האתר לגולשים. כך גם מבחינת קידום האתר: אתר ששמו יהיה קרוב ככל האפשר למחרוזת המילים (השאילתה)שהקלידו הגולשים במנועי החיפוש, יגביר את סיכוייו למשוך את הגולשים. אם נמשיך את הדוגמה הקודמת, הסיכוי שגולשים יקלידו בגוגל שאילתה כגון: "עוגות", או "עוגות דבש", יגיעו לאתר "עוגות" ולא ל"על הדבש ועל העוקץ".
קניית שם דומיין
ניתן לרכוש שם דומיין בחברות, הן בארץ והן בחו"ל, שיש להן אישור בינלאומי למכירת שמות מתחם. ההבדל הוא שבדרך כלל חברות בחו"ל אינן עוסקות בשמות מתחם ישראליים (כלומר בסיומת co.il וכו').
הרכישה המתבצעת און-ליין, מקנה למעשה את השימוש בשם המתחם יותר מאשר "רכישתו" לנצח. רכישת ההרשאה להשתמש בשם מתחם מסויים היא למשך תקופה מוגדרת (שנה, שנתיים או יותר) וניתן להמשיך ולחדש שוב ושוב את השימוש בשם – והדבר תלוי אך ורק במי שכבר רכש. במידה ומפסיקים להשתמש בשם שנרכש, חוזר השם למאגר השמות שניתן לקנות את השימוש בהם – אך המחיר יכול להשתנות, ככל שהשם היה ותיק יותר וצבר מוניטיןוקישורים מאתרים אחרים
קניית סיומת: com org co.il וכל השאר
סיומת היא החלק האחרון בכתובת האינטרנט (URL), אותן אותיות (כמו co.il, com, org, netוכו') המופיעות מימין לצירוף המפורסם WWW.
אותיות הסיומת של כתובת האתר הן למעשה ציון זהותו של האתר: הזהות גיאוגרפית שלו, או השתייכותו למגזר כזה או אחר (מסחרי, ארגוני, מוניציפאלי וכו'). אחת הסיומות הנפוצות ביותר, אם לא הנפוצה שבהן, היא הסיומת com, שבראשיתה ציינה אתרים מסחריים. אולם, כיום היא מציינת אתרים מסוגים שונים, לאו דווקא מסחריים. סיומות אחרות נפוצות, הן סיומות שיוחדו למדינות שונות, בהן ישראל, שהאותיות המציינות אותה הן il, פינלנד fi,hu עבור הונגריה וכו'. סיומות גנריות אחרות הן org, המציינות שהאתר מייצג ארגון כלשהו למשל הביטוח הלאומי, ו-net, המוקדשות לרשתות תקשורת.
עם הזמן נוספו סיומות רבות נוספות, שנועדו לעשות קצת יותר סדר – כלומר שניתן יהיה לזהות ביתר קלות לאיזה מגזר שייך האתר, בהןסיומות כמו muni, המוקדשת לרשויות מוניציפאליות, biz עבור עסקים, museum למוזיאונים, ac או edu למוסדות לימודיים וגם mobi עבור טלפונים סלולאריים.
אז מה כדאי?
אתרים ישראליים עדיף לציין עם הסיומת IL, כך שלגולשים יהיה ציון חד משמעי שאכן מדובר באתר ישראלי. יתרה מכך, גם מנועי החיפוש יציפו כתובת ישראלית לפני כתובת זרה, זאת כדי שהגולש יקבל הפניות שהן רלוונטיות מבחינתו – מאחר שברור לגמרי, שהאתר cake.co.il הוא אתר ישראלי לעוגות, בעוד שלא לגמרי ברור שהאתר cakes.com הוא אתר ישראלי, או אמריקאי.