אופטימיזציה של אתר היא הבאתו למצב האופטימלי, כלומר הטוב ביותר מבחינת מנועי החיפוש, כך שסריקת האתר ע"י ה"זחלנים", של מנועי החיפוש תהיה שוטפת, קלה והגיונית (כלומר בהתאם לאופן הלוגי שמכתיבים האלוגריתמים שלהם).
יתרה מכך, אופטימיזציה טובה היא כזו המוודאת שמבנה האתר לא יכלול שגיאות תיכנות בקוד האתר המפריעות (ובמקרים קיצוניים אף מונעות) לסרוק אותו. זאת, מאחר שגוגל, לדוגמה, לא תסרוק דפים שונים באתר, אם מבנה האתר מקשה על הסריקה. זאת, למרות שהאלוגריתמים המתוחכמים מאד של גוגל ומנועי החיפוש האחרים, יודעים, מן הסתם, כיצד להתגבר על בעיות טכניות - אבל אין להם שום עניין לעשות זאת, מאחר שאם בעלי האתרים לא עשו שום מאמץ בכיוון זה, מדוע הם צריכים להתאמץ עבורם.
סיבה נוספת, הגיונית לחלוטין אף היא, שאם מנוע החיפוש מתקשה לעקוב אחר דפי האתר, יתקשו גם הגולשים לעשות זאת - דבר שמנועי החיפוש מאד לא אוהבים - שכן שסיבת הקיום של מנועי החיפוש היא בדיוק זו, טובת הגולשים והנגשה טובה של התכנים עבורם (אם נשכח לרגע את הסיבה הגדולה, הכסף).
האופטימיזציה כוללת טיפול במספר מרכיבים שונים:
קידוד העמודים, כלומר האופן שבו מתוכנת כל עמוד. במידה וקוד העמוד לא יהיה תקין, יפגע הדבר במהירות הטעינה שלו וביכולת של מנועי החיפוש לסרוק אותו - ובסופו של דבר להעניק לו דירוג גבוה ולהציג אותו בין התוצאות הראשונות בדף תוצאות החיפוש - דבר המעניק לו יתרון על פני המתחרים.
מיטוב של ההגדרות השונות, כגון תיאור התוכן בקוד (Meta Descriptioon), קוד תגיות כותרת העמוד (Meta Titles) והכותרות שבתוך העמוד (H1, H2...), ביטויי מילות-חיפוש (Meta Keywords)ועוד.
אופטימיזציה של כל עמוד. האופטימיזציה חשובה בכל אחד מן העמודים שבאתר, כדי לסייע למנועי החיפוש להגיע אליהם באופן לוגי נכון ולהעניק לו את ציון האיכות שאנו שואפים אליו, או במילים אחרות לקדם אותו ואת הביטויים שאנו מעוניינים לקדם בו.
מרכיב חשוב מאד בקידום האתר הוא הקישורים, הנחלקים לשניים:
הקישורים הפנימיים: כלומר האופן שבו עמודים בתוך העמוד מקושרים בינהם. בכל אתר יש היררכיה של עמודים, כאשר במעלה ההירכיה ממוקמים העמודים החשובים ביותר ותחתיהם עמודים אחרים בסדר חשיבות יורד. בין העמודים הללו אנו יוצרים קישורים, במבנה אופטימלי, המחזק את העמודים השונים ומפנה אליהם תנועה - ובמקביל מקדם את האתר במנועי החיפוש.
קישורים חיצוניים. אלה הם הקישורים המפנים מאתרים אחרים אל האתר המקודם (האתר שלכם). ככל שישנם קישורים רבים יותר מאתרים בעלי דירוג גבוה בגוגל ושאר מנועי החיפוש, כך תגדל ההערכה של מנועי החיפוש לאתר שלכם - ותזכה אותו בדירוג טוב יותר ובמיקום גבוה יותר בדף תוצאות החיפוש.
לסיכום, תהליך האופטימיזציה הוא חלק חשוב מאד ומרכיב יסודי של קידום האתר והפיכתו ליעד מועדף של הגולשים המחפשים את הנושאים שבהם מתמקד האתר שלכם. תהליך זה צריך להעשות באמצעות אנשי מקצוע יסודיים ומקצועיים.