מה עדיף, קידום אורגני או קידום ממומן?
החזקת אתר באינטרנט הפכה להיות חלק בלתי נפרד מן העולם העיסקי. זו כבר עובדת חיים וככלשהזמן מתקדם כך מתגבר זרם הבניה של האתרים, בבחינת, "אם אין לי אתר אני לא קיים". דווקא עובדה זו הופכת את השיווק האינטרנטי למורכב, אם לא בעייתי. זאת, מאחר שעלינו להתחרות לא בשתיים-שלוש חנויות מהתחום שלנו ברחוב שבו מצויה החנות, אלא מבחינה עקרונית באינספור חנויות בכל הארץ, שלא לדבר על כך שיותר ויותר הקניה הופכת להיות חוויית קניה בכפר הגלובאלי כולו, כלומר בכל רחבי הרשת. זוהי כמובן הגזמה, אבל היא נועדה רק להדגיש עד כמה התחרות נעשתה הרבה יותר קשה.
הדרך להאבק בתמונת מצב זו היא לקדם את האתר שלנו כך שהגולשים יעדיפו אותו על פני אתרים דומים אחרים. השאלה הראשונה בהקשר זה היא כיצד להביא את האתר למודעות של הגולשים, שרק לפני רגע לא ידעו על קיומו? התשובה היא שלא כמו כל דבר בצה"ל, שצריך לפרק לשלושה חלקים, כאן נפרק אותה לשני חלקים. יותר נכון נציג שתי אופציות: קידום ממומן וקידום אורגני.
נתחיל עם קידום ממומן.
באופן הפשוט ביותר, מדובר בפירסום מודעות אינטרנטיות, בתשלום, בעמודים שונים ועד כמה שאפשר בצורה מפולחת. הכוונה היא שהמודעה יכולה להגיע לקהל מדוייק ככל האפשר, למשל אוהבי אוכל סיני. הפלטפורמות יכולות להיות אתרי אינטרנט, אך גם המדיה החברתית ובראשה פייסבוק. פלטפורמות אלה הן חלק מהאפשרויות לפירסום ממומן - ובמקרה של פייסבוק אפילו פירסום מפולח מאד.
היתרון של הקידום הממומן הוא שהמוצר שלנו (גם שירות הוא מוצר) מגיע ישירות ובאופן כמעט מיידי אל הציבור הספציפי שאנו מעוניינים למשוך את שימת-ליבו. מבחינה זו, עסקים קטנים (אך גם אחרים כמובן) יכולים להתחיל ו"לגרד" לידים. זאת לעומת הקידום האורגני המתמקד בפעילות לטווח ארוך יותר.
עם זאת, גם אם הקידום האורגני מצליח להשיג בזמן קצר לידים, נדרשת עבודה מקצועית לאיתור ושימוש בביטויי המפתח ובדיקת רמת התחרותיות בנישה שבה פועלים, רמת ועוצמת התחרות על מילות המפתח ועוד.
כדי להשיג את התוצאות המקוות יוצרים אנשי הקידום הממומן מספר גירסאות של המודעות במטרה להחליט איזו מודעה תהיה הטובה ביותר להשגת המטרה, קרי יחס ההמרה הטוב ביותר, שיתבטא במה יהיה בסופו של דבר מחירו של כל ליד.
קידום מסוג זה מאפשר לקבוע אם להמשיך ולייצר לידים - כך שלא יהיה "עודף ייצור" שבו לא יוכל העסק לטפל. כלומר מסתפק בלידים שהתקבלו או רוצה להאט את הזרימה, מפחיתים או מפסיקים את הפירסום.
קידום אורגני
לעומת הקידום הממומן, הקידום האורגני אינו בתשלום עבור מודעות - אך העלויות שלו אינן קטנות ממנו ובשלבים הראשונים הוא אף יקר מן הקידום הממומן. זאת בגלל הצורך להשתמש במשאבי זמן הרבה יותר גדולים, לרוב (וגם רצוי!) באמצעות אנשי מקצוע. כאשר אנו מדברים על שימוש במשאבי זמן, הרי שמה שגוזל זמן רב הוא שכדי ליצור עבורו נוכחות ברשת, יש צורך לבנות עבורו מערכת שלמה של תמיכה היקפית - כלומר קישורים נכנסים מאתרים שמאפשרים קישורים כאלה - ויש חשיבות גדולה לאיכות הקישורים, מאתרים בעלי סמכות ודירוג גבוה במנועי החיפוש ובראשם גוגל.
ישנם כמובן אתרים הנהנים מאיכויות אלה כמו "וואלה" אך כמובן, כדי להיות מעשיים, לא נוכל לקבל מהם קישור יוצא אל האתר שלנו לאוכל סיני. במקום זאת, מקדמי האתרים המקצועיים יבצעו את הקישורים האלה ע"י כתיבה באתרי מאמרים ובבלוגים, הוספת כתובת האתר לאינדקסים שונים, תגובות בבלוגים ובמדיה החברתית כמו בפייסבוק וטוויטר ועוד.
ניתן כמובן לבצע את כל העבודה הזו באמצעים עצמיים, כלומר ע"י בעלי האתר או מי מעובדיו, אבל המשמעות תהיה שזמן שאמור להיות מוקדש לעבודה שבעל העסק נהנה מיתרון יחסי בה, יוקדש לעבודה (קידום) שלרוב אין לו שום מומחיות בה - או להשבית מעבודה אחד העובדים (שגם הוא מן הסתם אינו בעל מומחיות בתחום הקידום).
קידום אורגני, כאשר הוא נעשה נכון, בשיטתיות, מקצועיות והתמדה, הוא ריצה למרחקים ארוכים - אך ריצה ששכרה בצידה שכן הוא יוצר בסיס איתן לאתר, הוא ממתג אותו גבוה וומעניק לו דירוג גבוה במנועי החיפוש וכמובן, העלויות הולכות ופוחתות ככל שהזמן עובר.
מהי תוצאה בעמודי תוצאות החיפוש במנוע החיפוש? התשובה חד-משמעית: המקום הראשון. כל מיקום מתחת למקום הראשון בתוצאות החיפוש משמעותו נפילה גדולה מאד בסיכוי שמישהו יקליק על כתובת האתר שלכם. עד כדי המצב דרמטי, שהתוצאה הראשונה זוכה לפי ארבעה לחיצות מאשר המקום השני וזה לפי שתיים מהמקום הבא אחריו. כל שאר התוצאות, שלא לדבר על העמודים הבאים הופכים אותם לחסרי חשיבות לחלוטין.
אם כך, ההמלצה או השאיפה ברורה: יש לעשות הכל כדי להתמקם בראש העמוד הראשון של תוצאות החיפוש בגוגל. יש לכך חשיבות קריטית מבחינת הניראות של האתר והמוניטיזציה שלו - כלומר הפיכתו למכונת כסף, או חלילה לחללית המשייטת ללא כתובת וללא שום תקווה להכנסה.
http://www.wordsuit.co.il/index.php/seo