חפש מאמרים:
שלום אורח
23.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דיסגרפיה – מה זה אומר?

מאת: ליקויי למידהליקויי למידה24/10/20124357 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

דיסגרפיה היא כינוי לקבוצה של הפרעות התפתחותיות קוגניטיביות המתבטאות בכתיבה לקויה. הפרעות אלה מקוטלגות כחלק מהגדרות הקשורות ללקויות למידה. 
פעולת הכתיבה כרוכה בתהליך קוגניטיבי מורכב ורב-שלבים. פגיעות שונות בתהליך זה מולידות תופעות שונות של דיסגרפיה. המופע הספציפי של הדיסגרפיה נקבע על ידי השלב המסוים בתהליך זה אשר בו חלה הפגיעה. הדיסגרפיה מתבטאת בכתב יד קשה לקריאה, בקושי ובמאמץ רב הדרוש לכתיבה ובריבוי שגיאות כתיב.

דיסגרפיה יכולה להיגרם כתוצאה מליקוי קוגניטיבי או נוירו-מוטורי, ויכולה להיות מולדת או נרכשת.

ניתן לחלק את הדיסגרפיה לשני סוגים עיקריים: דיסגרפיות מרכזיות ודיסגרפיות פריפריאליות. סוגים אלה ניתן לחלק לתת סוגים, כאשר לכל תת-סוג תסמינים משלו. איטיות וצורך בריכוז רב לשם כתיבה הם תסמינים משותפים כמעט לכל סוגי הדיסגרפיה. 
הטיפול בתסמינים משותפים בא לידי ביטוי ב:

  • מלחמה בסטיגמה לפיה שגיאות כתיב בשל הדיסגרפיה מעידות על חינוך רע או על טיפשות ולא עוד ביטוי של לקויות למידה.
  • מציאת פתרונות טכנולוגיים לכתיבה בסביבות בהן קשה להתרכז כמו למשל – אטמי אוזניים.
  • התאמה ללקות בתחום הנהלים  במסגרות מסוימות.
  • אי הורדה של ציונים במבחן על שגיאות כתיב או שכתוב מבחנים.
  • תוספות זמן בבחינות.

דיסגרפיות מרכזיות

מקורן בפגיעה באחד השלבים המרכזיים של התהליך הקוגניטיבי האחראי לכתיבה - סמנטיקה, לקסיקון או ממיר פונמי-גרפמי. ישנם שלושה סוגים של דיסגרפיות מרכזיות:

דיסגרפיית שטח:

פגיעה במסלול הלקסיקלי. מסלול בו נעשית המרת קלט שמעתי לפלט כתוב ואף פיצוי ספונטני בו נעשה שימוש במסלול הסב-לקסיקלי(המרה מצליל לאות) לכתיבה, דרך המרה פונמית-גרפמית (מהשמע לכתוב).

דיסגרפיה פונולוגית

קיים קושי רק בכתיבה של מילים שאין להן ייצוג בלקסיקון. הכוונה למילים חדשות או מילות תפל (אלו שלא קיימות בשפה מסוימת) בעוד הכתיבה של מילים מוכרות נשארת תקינה.

דיסגרפיית עומק

מתבטאת בהחלפות סמנטיות (למשל: כתיבת "תפוח" במקום "אשכולית") ולקסיקליות, חוסר יכולת לכתוב מילות תפל וקשיים באיות של מילים מופשטות ומילות תפקוד.

דיסגרפיות פריפריאליות

מקורן בפגיעה בשלבים הפריפריאליים של התהליך הקוגניטיבי האחראי לכתיבה. גם לדיסגרפיה זו 3 סוגים:

דיסגרפיית באפר גרפמי

בה ליקויים באיות של מילים בכל אופני הפלט השונים וללא קשר לאופני הקלט. טעויות יימצאו במידה דומה במילים קיימות ובמילות  הטעויות המאפיינות דיסגרפיית באפר הן החלפות ("ירשה"-"יחשה"), השמטות ("ספרות"-"ספות"), הוספות ("קטר"-"קטלר"; "מתיק" במקום "מעתיק") ושיכולים של אותיות ("הוגה עדות" במקום "הוגה דעות") בכל אופני האיות והקלט השונים.

דיסגרפיית נגלקט

חוסר יכולת להתייחס לאותיות שנמצאות באחד מהצדדים של המילה, בדרך כלל בצד השמאלי. הזנחה של הצד הפגוע, שמתבטאת בהוספות, השמטות או החלפות של אותיות באחד מצידי המילה.

דיסגרפיה ברמת האלוגרף

טעויות בבחירת האותיות ובעיצובן (כתב יד קשה לקריאה). בשלב זה מתבצעת המרה אלוגרפית שבה נקבעת זהות האות המתאימה וצורתה הספציפית

 



תגיות המאמר: דיסגרפיה, לקויות למידה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ליקויי למידה

מאת: ליקויי למידההפרעות קשב וריכוז28/04/13956 צפיות
משנה לשנה עולה מספר הילדים שמאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז. התופעה המעניינת הזו סופגת ביקורות קשות מצד גורמים רבים. חלק מהמבקרים טוענים שמדובר על תופעה של אבחון יתר שמכלילה בין המאובחנים גם ילדים שלא סובלים משום הפרעה. בנוסף ישנם לא מעט חצי ביקורת שמופנים כלפי טכניקות האבחון המקובלות.

מאת: ליקויי למידהליקויי למידה19/12/121403 צפיות
היום עולם החינוך וההורים יודעים על מספר לקויות למידה שמציקות לתלמידים ומונעות מהם מלהגיע להישגים טובים ולמצות את הפוטנציאל שלהם במקצועות השונים. קושי הלמידה הנפוץ ביותר הינו קושי קריאה, הידוע בשמו – דיסלקציה. זהו קושי מתסכל במיוחד; הסובלים ממנו מרגישים כי לקרוא זוהי מטלה קשה במיוחד עבורם, ויש כאלו שלא יכולים לקרוא בכלל שזהו המצב החמור ביותר של דיסלקציה. הבעיה היום מוכרת היטב.

מאת: ליקויי למידהליקויי למידה29/11/121341 צפיות
אם הילד שלכם סובל מלקות למידה כלשהי, מומלץ לטפל בו בהקדם האפשרי על מנת לחסוך ממנו הרבה מאוד סבל ועוגמות נפש. האבחון המוקדם מקל רבות על הילד, מעצם העובדה שיודעים ממה הוא סובל, כך הוא גם יכול לזכות להתחשבות והקלות ממערכת החינוך.

מאת: ליקויי למידהליקויי למידה29/11/121484 צפיות
הרבה מאוד פעמים אנחנו נתקלים בילדים שיותר קשה להם ללמוד, או בילדים שלא מצליחים בלימודים. חוסר ההצלחה של אותם ילדים יכול להביא אותם להחליט, בבוא העת, לעזוב את הלימודים ולא לחזור אליהם עוד לעולם. הרבה מאוד אנשים עושים את החיבור בין חוסר הצלחה של ילדים מסוימים בלימודים ובין האינטליגנציה של הילד וזה לא נכון. כי בהרבה מאוד מהמקרים ילדים אינם מצליחים בלימודים לא בגלל שהם עצלנים ולא בגלל שהם לא מסוגלים, אלא בגלל שיש להם ליקויי למידה.

מאת: ליקויי למידהליקויי למידה24/10/121680 צפיות
הצורך לטפל בליקויי למידה נובע מהנחת היסוד לפיה כל תלמיד זכאי לשוויון הזדמנויות במימוש הפוטנציאל הלימודי שלו‏ ומהסכמה החברתית לפיה הרצון בלהשאיר תלמידים לקויי למידה במערכת החינוך ולמנוע את נשירתם‏ במאמץ רב. ישנם דרכי טיפול בליקויי למידה שונים ומגוונים המקובלים לסיוע לתלמידים בעלי ליקויי למידה‏.

מאת: ליקויי למידההפרעות קשב וריכוז24/10/121097 צפיות
אבחון הפרעות קשב וריכוז השייך לספקטרום ליקויי הלמידה הוא הליך אבחנה הבודק אם אצל המאובחן קיימת הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, מה הם מאפייניה וחומרתה ומה עשויות להיות הדרכים היעילות להתמודד עמה. אבחון הפרעות קשב וריכוז עשוי להעריך גם את קיומה של תחלואה נלווית מהסוגים השכיחים ללקות זו.

מאמרים נוספים בנושא ליקויי למידה

מאת: vodplaceליקויי למידה22/03/173738 צפיות
על אבחון קשב וריכוז ומה צריך לעשות כשילד מראה סימנים

מאת: vodplaceליקויי למידה26/05/161929 צפיות
סיפור אישי של רווית ע. על הילד ועל אבחון דידקטי

מאת: לירון תמםליקויי למידה27/12/152234 צפיות
מדוע אבחון פסיכודידקטי נחוץ כל כך? מאמר זה מבקש לענות על כל השאלות בנושא, אתם מוזמנים להיכנס ולקרוא

מאת: Droxitליקויי למידה14/10/152531 צפיות
בישראל, על פי חוק חינוך חובה, נכנס כל ילד למסגרת חינוכית החל מגיל חמש. בתחילה זהו גן - כבר שם נדרש כל ילד לגלות כישורי למידה, התארגנות והסתגלות. בכיתות הנמוכות בבית הספר לומד הילד כי הדרישות ממנו הופכות מורכבות יותר.

מאת: ציפי כץליקויי למידה02/11/144090 צפיות
ללקויות למידה יש השלכות תפקודיות. אולם עיקר התסמינים השליליים נובע דווקא מהשלכות משניות של התופעות, שבסיסן בתסכולים הנובעים מהפער בין ציפיות הסביבה לבין ההתנהגויות של בעלי הלקויות. המאמר מסביר את מהות הפער וגורמיו, ונוגע באפשרויות הטיפול היעיל, שיסייע להתגבר על הקשיים ולמצות את הפוטנציאל הטמון בכל אחד.

מאת: אורי כהןליקויי למידה01/09/143632 צפיות
רבים מתלמידי ישראל כמו גם תלמידים בעולם כולו סובלים מקשיי למידה, קשיים שיכולים להופיע ממספר סיבות וביניהם לקויות למידה שונות. בעבר, ילד שלא היה מצליח להדביק את בני כיתתו בחומר הלימוד היה נשאר בצד ללא טיפול מתאים מה שהיה גורם לו להרגיש דחוי, להורדת הביטחון העצמי שלו, מה שהיה יוצר כדור שלג ובסופו של דבר גם בהמשך חייו הוא היה מרגיש שאינו מספיק אנטלגנטי כבני גילו והדימוי העצמי שלו היה נמוך מאוד. היום על ידי אבחון ליקויי למידה ניתן בשלב מוקדם לזהות את הבעיה ולהתמודד איתה.

מאת: אורי כהןליקויי למידה29/06/144242 צפיות
אבחון TOVA הוא נכון להיום חלק בלתי נפרד מכל מערך אבחונים הבודקים את לקויות הלמידה, מכיוון שהוא נועד לבדוק האם הנבחן סובל מהפרעות קשב וריכוז והאם טיפול תרופתי יכול לשפר את המצב. הסיבה לכך היא שבלא מעט מקרים נמצא כי אבחון לקויות למידה שאינו מתמקד באספקט הנוירולוגי שבוחן את יכולות הקשב והריכוז, לא תמיד מסוגל להצביע בצורה מדויקת על הסיבה לקשיים בלימודים. למעשה, מבדקי טובה עצמם יכולים בלא מעט מקרים לספק את התשובות לשאלה מה גורם לקשיים בלימודים וזה בתורו יכול לקצר את התהליך וגם להוזיל אותו בצורה...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica