אבחון הפרעות קשב וריכוז השייך לספקטרום ליקויי הלמידה הוא הליך אבחנה הבודק אם אצל המאובחן קיימת הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, מה הם מאפייניה וחומרתה ומה עשויות להיות הדרכים היעילות להתמודד עמה. אבחון הפרעות קשב וריכוז עשוי להעריך גם את קיומה של תחלואה נלווית מהסוגים השכיחים ללקות זו. את אבחון הפרעות קשב וריכוז מבצע נוירולוג,פסיכיאטר או פסיכולוג והוא יכול להיעזר בחוות דעתם של אנשי מקצוע טיפוליים וחינוכיים נוספים מתחום ליקויי הלמידה.
אנשים רבים מגיעים לאבחון הפרעת קשב וריכוז בשלב מאוחר, כאשר הם כבר סובלים כבר מדימוי עצמי נמוך, מהישגים לימודיים נמוכים, מקשיים חברתיים ומבעיות בהתנהגות רחבות. לכן, אבחון הפרעות קשב וריכוז מוקדם ונכון הינו חיוני. על מנת לבנות תוכנית טיפול מתאימה ומניעת בעיות נלוות בהמשך. יש לפנות לאבחון בכל מקרה בו מועלה חשד כלשהו לקיומה של הפרעת קשב.
החשד הראשוני לרוב מתעורר בעקבות גורמים כגון: האדם עצמו, הורים, מורים וכו'. בין המצבים הנפוצים שבעקבותם מפנים לאבחון הפרעות קשב וריכוז נמצאים: הישגים לימודיים נמוכים, בעיות התנהגות, קשיי ריכוז, בעיות חברתיות, הערכה עצמית נמוכה ועוד. לרוב, לא עולה חשד להפרעת קשב וריכוז לפני גיל שנתיים. רוב האבחונים נערכים במהלך בית-הספר, בכיתות היסוד ולפני בגרויות כמו בכל שאר הבדיקות הנעשות לשאר ליקויי הלמידה.
תהליך אבחון הפרעת קשב וריכוז כולל התייחסות למרכיבים רגשיים, חברתיים, לימודיים והתנהגותיים. בשנים האחרונות חלו שינויים רבים בחברה ובחינוך אשר הובילו לעלייה במספר ההפניות לאבחון הפרעות קשב וריכוז. הסיבות לכך הן:
- הכיתות המאוכלסות במספר רב של תלמידים לא מאפשרות למורים להתייחס לכל תלמיד לפי צרכיו הייחודיים. לכן הן מהוות גורם שלילי בהגדלת מספר התלמידים המתקשים בכיתות הרגילות.
- העלייה בדרישות של מערכת החינוך, השאיפה למצוינות והמסננת האקדמית גרמו לכך שהילדים בעלי הפרעת קשב קלה יחסית כבר לא מצליחים להסתדר במערכת החינוך הרגילה בכוחות עצמם כפי שעשו עד לשנים האחרונות.
- ירידה בסטיגמה ביחס לפסיכיאטריה. המודעות ההולכת וגוברת להפרעות רגשיות שונות בקרב ילדים ורצון ההורים לתת מענה לילדיהם במקום לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח.
קיימות טענות בציבור נגד העלייה במספר הילדים המאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז. ישנה חשיבות רבה שאופן מתן האבחנה של הפרעת קשב וריכוז יביא למזעור מצבים לא רצויים של תת-אבחון ואבחון יתר. בעקבות החשיבות הרבה של תהליך האיתור וההערכה משרד הבריאות מצהיר שיש לתת לאבחון הפרעות קשב וריכוז סדר עדיפויות גבוה בקביעת מדיניות הבריאות הלאומית ומפרט מה הדרישות לקביעת אבחנה על פי חוק. על מנת לענות על מלוא דרישות האבחון עליו להמשך לפחות לפרק זמן סביר של 45-60 דקות, כאשר ניתן ורצוי להאריכו ככל הנדרש.