משנה לשנה עולה מספר הילדים שמאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז. התופעה המעניינת הזו סופגת ביקורות קשות מצד גורמים רבים. חלק מהמבקרים טוענים שמדובר על תופעה של אבחון יתר שמכלילה בין המאובחנים גם ילדים שלא סובלים משום הפרעה. בנוסף ישנם לא מעט חצי ביקורת שמופנים כלפי טכניקות האבחון המקובלות.
אבחון הפרעות קשב וריכוז מבוצע כיום במספר שיטות שלשמחתנו הולכות ומשתכללות, אבל לרוע המזל התהליך מבצוע באיטיות רבה מדי. אבחון של ילד כסובל מהפרעות קשב וריכוז כמוה כהדבקת תווית שתשפיע בצורה מהותית על המשך חייו. בנוסף, המטריה הרחבה של הפרעות קשב וריכוז כוללת כל כך הרבה סוגים ותתי סוגים של ליקויים בתפקוד התקין עד שלא נראה שהגדרה אחת ראויה או מתאימה להכיל את כולם.
דרושות – שיטות אבחון פרטניות
כדי להבין מדוע דרושות שיטות אבחון פרטניות לאיתור בעיות קשב ריכוז חשוב להבין ראשית כי ישנן מגוון רחב של הפרעות שונות שדורשות התייחסות שונה הן מבחינת המערכת הלימודית, הן מבחינת תשומת הלב ההורית והן מבחינת הטיפול התרופתי, הנפשי או ההתנהגותי.
ישנם ילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז ובשום פנים לא מסוגלים להתרכז לאורך זמן כשמקריאים להם חומר בצורה מונוטונית. מצד שני, ילדים אלו יכולים לקלוט לעתים כמויות אדירות של חומר במידה ויקראו אותו בעצמם. ישנם ילדים שלא מסוגלים למשל להתמקד בגירוי בודד ללא הפרעות ואחרים לא יוכלו להתרכז במידה וייתקלו בהפרעה ולו הקטנה ביותר. כפי שאתם מתחילים להבין, למרות ששני ילדים יכולים להיות מאובחנים כסובלים מבעיות קשב וריכוז, ההפרעה שלהם יכולה להתבטא בצורה שונה לחלוטין.
בעיות שונות דורשות טיפול שונה
הביקורת החריפה ביותר נגד התנהגות המערכת בשנים האחרונות היא החיפזון הבלתי נתפס להשתמש בטיפול תרופתי. הריטלין הפך לתרופה כל כך נפוצה בבתי הספר היסודיים עד כי אין כמעט כיתה בישראל שלפחות תלמיד אחד בה אם לא יותר נמצא במשטר תרופתי קבוע של ריטלין. במידה ואתם חושדים כי הילד שלכם סובל מהפרעות קשב וריכוז, אנחנו ממליצים לכם לשלוח אותו אך ורק לאבחון מתקדם דוגמת אבחון BRC שבודק קשת רחבה ופרטנית של תפקודים שונים ולבחון אפשרויות טיפול שונות לפני שתתחילו בטיפול התרופתי. בהצלחה.