|
|
|
|
|
קווים לעולמו הרגשי של ילד בעל הפרעות קשב וריכוז
|
|
|
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.
מה מתחולל בנפשו של ילד עם הפרעת קשב?
בכנס שעסק בלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז ושהתקיים לפני כחודש במכללה האקדמית גליל מערבי, הסביר דר' ג'ים פרש פלס, פסיכולוג קליני מומחה להפרעות קליניות, כי: "מחקרים מראים כי ילדים הסובלים מהפרעת קשב חשופים יותר לביקורת, להצקות ולהתנסויות כושלות. אלו יוצרים אצל הסובל מההפרעה חוויות לא נעימות, דימוי עצמי נמוך ולעיתים אף תחושות ניכור. חוויות אלו פוגעות בהתפתחות בטחונו העצמי וחוסנו המנטאלי של הסובל מההפרעה בהתמודדות היום-יומית." מעבר לכך, חשוב לזכור, כי ילד עם הפרעות קשב לרוב אינו מצליח (כל עוד ההפרעה לא מטופלת ואינה מקבלת מענה) לממש את הפוטנציאל שלו, קיים פער בין היכולות שלו לבין הביצועים שלו בפועל, הוא מרגיש שהוא מושא לאכזבה (של ההורים והמורים) ובמקרים רבים הוא גם מתנהג בצורה שונה שיכולה אולי להכעיס אחרים (מתפרץ כשמישהו אחר מדבר, אימפולסיבי, חסר מנוחה ובכך מסיח דעתם של אחרים וכן הלאה). כל אלו יכולים להוביל לתסכול רב אצל הילד, שההשלכה שלו על מצב הרוח ועל העולם הרגשי שלו היא ברורה.
כמו כן, מחקרים רבים מראים, כי ילדים עם הפרעות קשב נוטים יותר לסבול מדיכאון ומחרדות. יש הטוענים, כי הסיבה לכך היא שלרבים מהם קשיים חברתיים ולימודיים, המתעוררים בשל ההפרעה והיוצרים לעתים דיכאון וחרדה. אחרים טוענים, כי סיבות נוירולוגיות הן העומדות מאחורי התופעות הנפשיות הללו, היות שהמנגנון המוחי האחראי להפרעת הקשב והריכוז הוא אותו המנגנון האחראי גם לייצור חרדה ודיכאון. כלומר, שבעצם, מבנה המוח והתפקוד שלו כאשר מדובר במי שסובלים מהפרעות קשב וריכוז דומה לזה של הסובלים מדיכאון וחרדה.
לטפל גם בביטויים הרגשיים של הפרעת הקשב
די בכל המתואר לעיל כדי להבין, שעולמו הפנימי של ילד עם הפרעת קשב סוער, ולפיכך, מענה רגשי חייב להיות חלק בלתי נפרד מתוכנית ההתערבות שמטרתה להיטיב עם תפקודו של הילד ולשפר את איכות חייו. גם אם מדובר בטיפול תרופתי חשוב לדעת שהוא לא מספיק. במקביל לטיפול תרופתי או לכל טיפול אחר שנועד לטפל בתסמינים של ההפרעה, יש לשים דגש גם על המרכיבים הנפשיים שלה, שמשפעים על תפקודו הרגשי של הילד. טיפול פסיכולוגי דינאמי או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי למשל נמצאו כיעילים בטיפול בילדים עם הפרעת קשב, היות שהם אפשרו להם לפתח חוסן נפשי וכישורי התמודדות מחד, ולשנות דפוסי חשיבה שליליים (אני לא מספיק מוצלח, אני לא טוב כמו אחרים וכו'...) שיוצרים עוד יותר תסכול וייאוש מאידך.
אנחנו מציעים תוכנית אינטגרטיבית לטיפול בילדים עם הפרעות קשב, שאינה מבוססת על נטילת ריטלין בלבד, ונשמח לצאת אתכם לדרך כדי למצוא את הדרכים היעילות ביותר לעזור לכם ולילד שלכם.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
נאוה סלור, מייסדת ומנהלת את מרכז אמירים, יועצת חינוכית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית- התנהגותית (CBT), מטפלת בטראומה דרך הגוף, מטפלת בריברסינג (נשימה מודעת).
אני מזמינה אתכם ללחוץ כאן ולקבל בחינם טיפים לשיפור התקשורת עם הילדים ועם בית הספר.
10 סיבות לבחור דווקא באמירים:
מגוון השירותים שמרכז אמירים מציע הינו רחב, מקיף ומגוון מאוד, וניתן לטווח גילאים מקסימלי: ילדים, מתבגרים, הורים, סטודנטים ומבוגרים.
שעות הפתיחה הגמישות באמירים מאפשרות ללקוחותינו נגישות והגעה בזמנים נוחים.
אנו באמירים זמינים וקשובים לבעיה, לדילמה, לדאגה שלכם, גם אם בסופו של הדיאלוג לא תעזרו בנו.
אנשי המקצוע מקבלים ליווי, תמיכה והעשרות מקצועיות באופן שוטף כדי לשמור על הרמה המקצועית ולהיות מעודכנים בכל התמורות והחידושים בתחומים המקצועיים בהם אנו עוסקים.
מרכז אמירים עובד בגישה אינטגרטיבית, וקיים דיאלוג שוטף בין אנשי המקצוע לצורך היוועצות במטרה לשפר את איכות הסיוע לפונים אלינו.
חשוב לנו שתרגישו כי אתם מקבלים תמורה מלאה לתשלום הכספי שלכם, ולפיכך אנו מקפידים לשמור על סטנדרט מקצועי גבוה מאוד.
באמירים נהלי עבודה ברורים ומדויקים: קיימת שקיפות מלאה בינינו לבין לקוחותינו באשר ללוחות זמנים, עקרונות ותהליכי העבודה.
כל המידע המתקבל באמירים נשמר תוך כיבוד מלא של פרטיותם וסודיותם של הפונים. במקרים בהם יש צורך בקשר עם גורמים בקהילה, הדבר נעשה רק בהסכמה מלאה ובהחלטה משותפת עם הפונים.
חשוב לנו מאוד לשמוע את חוות דעתכם ותחושותיכם אודות המענה אותו אתם מקבלים באמירים - כאן תמצאו אוזן קשבת.
באמירים אנו עובדים עם כל 'הנשמה' מתוך אנושיות, אכפתיות ומסירות רבה/
פרטים ליצירת קשר: מרכז "רננים", ת.ד 11407, מכבים 71908, טלפון: 08-9265086, פקס: 08-9716152 http://mercaz-amirim.co.il/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת נאוה סלור
תקופת הבגרויות בפתח, והילדים שלנו זקוקים לנו עכשיו יותר מתמיד. כאשר מפלס הלחץ עולה, החששות מחוסר הצלחה גוברים ולוח הזמנים הופך עמוס מאי פעם, ניטיב אנחנו ההורים לעשות אם נספק לילדינו את סוג התמיכה שלה הם זקוקים. איך עושים את זה? במיוחד בשבילכם, הורים יקרים, גיבשנו רשימה של 3 טיפוסים של תלמידים, המגיבים בצורה שונה לתקופת הבגרויות, עם תיאור של אופן התמיכה, שלדעתנו המקצועית, הוא הראוי ביותר.
|
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.
|
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:
|
ביטחון עצמי והערכה עצמית בקרב ילדים הוא נושא מדובר מאוד, והעיסוק בו מצד אנשי מקצוע בתחום החינוך והטיפול הוא רב. להתייחס לילד באופן אישי, לפי יכולתו ובהתאם לצרכיו, לעודד את הילד לטפח את הצדדים החזקים שלו, לפרגן לו על הצלחותיו, לתת לו להיות עצמאי ולאפשר לו להרגיש מועיל- ההורה הממוצע יודע לצטט, אולי אפילו מתוך שינה, את הפעולות הדרושות כדי לתרום לביטחון העצמי של הילד שלו. אנחנו רוצים ברשותכם, הפעם, "לתקוף" את הנושא מנקודת מבט קצת אחרת, בתקווה לעורר מחשבה ולתת השראה.
|
כהורים, אנחנו יודעים שלא טוב שהילד ישמור בבטן, וברור לנו מדוע חשוב שהוא ידבר איתנו. לכן, מאז שהיה זאטוט, הסברנו לו מדוע ראוי שישתף אותנו במה שמטריד אותו, שאלנו אותו איך היה בגן ופתחנו צוהר שיאפשר לו לספר ולהיפתח. אבל למרות זאת, משום מה, כאשר אנחנו מרגישים שעובר עליו משהו, אנחנו לא מצליחים "להגיע" אליו ולגעת בו. סיפורם של דפנה וברק (השמות בדויים), שהגיעו להדרכת הורים בנושא, עשוי לשפוך אור על מה שקרה בדרך, שיצר פער בין מה שהתכוונתם ליצור בבית, לבין מה שקורה בפועל.
|
מעברים ושינויים הם תהליכים לא קלים, לא לנו המבוגרים ובטח שלא לילדים שלנו. אם אתם חוששים לקראת עלייתו של הילד לכיתה א', אם יש לך התכווצויות בבטן כשאת רק מדמיינת אותו נדרש לקרוא, ואם אתה לא לגמרי משוכנע שהוא מוכן לחוויה שכזו- יש לכם עוד מספיק זמן (כחצי שנה זה בהחלט מספיק...) עד שנת הלימודים הבאה, כדי להכין אותו כראוי לקראת הצפוי לו. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לעזור לילד להיות מוכן ובשל יותר.
|
מעברים ושינויים הם תהליכים לא קלים, לא לנו המבוגרים ובטח שלא לילדים שלנו. אם אתם חוששים לקראת עלייתו של הילד לכיתה א', אם יש לך התכווצויות בבטן כשאת רק מדמיינת אותו נדרש לקרוא, ואם אתה לא לגמרי משוכנע שהוא מוכן לחוויה שכזו- יש לכם עוד מספיק זמן (כחצי שנה זה בהחלט מספיק...) עד שנת הלימודים הבאה, כדי להכין אותו כראוי לקראת הצפוי לו. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לעזור לילד להיות מוכן ובשל יותר.
|
מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.
|
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה
|
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.
|
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.
|
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:
|
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.
|
הפרעת קשב וריכוז, המשלבת היפראקטיביות, נקראת ADHD. הפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות נקראת ADD. ככל הידוע לנו כיום, הפרעות אלו נגרמות מהתפתחות לא תקינה של מערכת העצבים המרכזית. ההפרעות באות לידי ביטוי בשלושה תחומים עיקריים
|
|
|
|
|