הפרעת קשב וריכוז, המשלבת היפראקטיביות, נקראת ADHD. הפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות נקראת ADD. ככל הידוע לנו כיום, הפרעות אלו נגרמות מהתפתחות לא תקינה של מערכת העצבים המרכזית. ההפרעות באות לידי ביטוי בשלושה תחומים עיקריים: האחד, הפרעה ביכולת הקשב בעת התמקדות בפעילות מנטאלית מסוימת. שתיים, הפרעה ביכולת הריכוז ושמירתו לאורך זמן והשלישי, תזזיתיות יתר, חוסר שקט והצורך להיות בפעילות תמידית. התופעה האחרונה לא באה לידי ביטוי בהפרעת ADD שאינה משלבת היפראקטיביות. הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות הינה הפרעה ידועה בישראל ובעולם. אין היא קשורה להיבטים סוציאליים, חברתיים, סביבתיים, גיל או רמת אינטליגנציה. ניתן לאבחן את ההפרעות הללו כבר מגיל צעיר ולעזור לבעלי הפרעות אלו לקבל כלים להתמודדות ותמיכה.
טיפול להפרעות שנובעות מאוטיזם מטופלות על ידי שיטת aba
מטרתו של אבחון קשב וריכוז
לאחר אבחון קשב וריכוז ניתן להעניק טיפול נכון ומתאים להתמודדות עם ההפרעה. הפרעות אלה הן בעצם הבלטה מוגזמת של תכונות אופי שליליות וחיוביות שקיימות בכל אחד מאיתנו. המטרה העיקרית היא להפחית את התכונות השליליות הבולטות שמפריעות לאדם להתקדם בתחומים מסוימים ולהגדיל את התכונות החיוביות שעוזרות לו. אבחון קשב וריכוז נעשה במכונים מיוחדים למטרה זו על ידי מאבחנים פסיכיאטריים, יועצים ופסיכולוגיים מומחים לתחומים אלו. ניתן לאבחן את הפרעת הקשב, היפראקטיביות, לקויות למידה, המצב הרגשי, חברתי, נפשי, לימודי והפרעות רגשיות נוספות שיכולות להתקיים. את המבחנים ניתן לערוך כבר מגיל 5. לאחר אבחון קשב וריכוז ניתן לקבל המלצות לגבי טיפול נכון בתסמיני ההפרעה, כיצד יש לתמוך רגשית, נפשית, חברתית, לימודית ועוד. כמו כן ישנן המלצות להקלות בתחום הלימודי כמו תוספת זמן, פטור משגיאות כתיב, היבחנות בכיתה קטנה ועוד. לעיתים מומלץ לטפל בתסמיני ההיפראקטיביות בעזרת תרופת הריטלין ונגזרותיה אשר משפרות את יכולת הריכוז, הקשב ומטפלות בחוסר השקט הקיים.
כיצד נעשה אבחון קשב וריכוז
אבחון קשב וריכוז נעשה על ידי שאלונים ייחודיים מתחום הפסיכומטריה הבודקים את התנהגות המטופל, בדיקת עקביות זמן התגובה בעזרת מבחן TOVA הנעשה במחשב , הערכה קלינית לעיתים במספר פגישות, סיכום והמלצות להמשך טיפול וקבלת הקלות בתחומים מסוימים בהם נראה צורך.
מה היה קורה אם...?
מה היה אם היינו מאבחנים בגיל צעיר יותר של ילדנו את בעית הקשב והריכוז ולא משייכים את בעייתם ל"היפראקטיביות" ?
היינו מטפלים בהם בצורה נכונה ומתאימה היינו מקבלים עקב כך שיפורים רבים ביכולות ובביצועים של הילדים בגיל צעיר ולא "סוחבים" את בעייתם למשך כל חייהם.