|
|
|
|
|
איך מדברים עם הילד על הפרעת הקשב שלו?
|
|
|
איך מדברים עם הילד על הפרעת הקשב שלו?
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.
כל הסיבות לדבר עם הילד באופן הגלוי ביותר שיש
באופן כללי, המוטו שלנו במרכז אמירים, כאשר זה נוגע לתקשורת הורה-ילד, היא להיות כמה שיותר כנים וכמה שיותר פתוחים. הכנות והפתיחות, כמובן, צריכות להיעשות בהתאמה לגילו הכרונולוגי של הילד ולרמת הבשלות והמוכנות שלו. לעתים יש לנו, ההורים, נטייה לחשוב שאם לא נדבר או נזכיר את הבעיה, הילד יחשוב שהיא לא קיימת, אך ההיפך הוא הנכון. אנחנו מאמינים כי, האמת אכן משחררת, וכי אם תהיו כמה שיותר גלויים עם הילד, תשכילו לשחרר גם את עצמכם וגם אותו ואף לחוש תחושת הקלה.
הפרעת קשב וריכוז משפיעה על כל מעגלי החיים של הילד, והיא פוגעת בתפקוד שלו בבית ובמסגרת החינוכית כאחד. בין אם ההפרעה של הילד נחשבת יחסית קלה ובין אם היא חמורה, ילד שחש כי תפקודו שונה מאחרים, אך הוא אינו יודע כי יש לו, מה שנקרא, הפרעת קשב, עלול לפתח תפיסת "עצמי" שלילית, ולחשוב שהוא לא מוצלח, פחות חכם ופחות מסוגל מחבריו.
מעבר לכך, ילד שלא מדברים עימו על הליקוי התפקודי שלו עלול לחשוב, כי ההורים מתביישים בו. גם אם זה לא באמת נכון, מחשבות כאלה יכולות בטווח הרחוק לפגוע בביטחון העצמי של הילד ובמידה שבה הוא יאהב ויקבל את עצמו, כי המסר שהילד יפנים הוא שהוריו לא באמת מקבלים אותו כפי שהוא, ולכן הם מסתירים את ה"פגם" שלו.
כך תספרו לילד על הפרעת הקשב שיש לו: 5 אלמנטים שחשוב לשים עליהם דגש בשיחה
לאחר שמנינו את הסיבות למה לא להסתיר מהילד את קיומה של הפרעת הקשב, זה הזמן לדון בשאלה חשובה לא פחות. איך מדברים איתו על זה? נכון שאנחנו חיים במציאות שבה הפרעת קשב כבר אינה מילה גסה וסביר להניח שיש לו חברים נוספים הסובלים ממנה, ובכל זאת, זוהי איננה משימה פשוטה לספר לילד שיש לו "הפרעה". אז איך מספרים לילד שיש לו הפרעת קשב, מבלי שהוא יחשוב שהוא מופרע, שהוא שונה או שמצמידים לו תווית שלילית? הנה כמה עצות שיעזרו לכם לקיים שיחה קונסטרוקטיבית, שתיטיב עם הילד ותעזור לו להתמודד.
- חשוב שהילד ייצא מהשיחה מחוזק, מלא אנרגיה ועם רצון לקחת חלק פעיל בתהליך הטיפול בהפרעת הקשב וההתמודדות עימה. כדי שזה יקרה, רצוי, לאחר שמסבירים לילד קצת על אופי ההפרעה, להגיד לו כי כיום ישנן דרכי טיפול רבות שנועדו להקל על הסובלים ממנה ולגרום לו להאמין שהוא יכול לחיות עם הפרעות הקשב בשלום ואף להתיידד עימן. במילים אחרות, הן חלק ממנו והוא לא צריך להתבייש בהן. ילד שמסוגל להסביר את עצמו לאחרים ולדבר בחופשיות על מי שהוא, הוא ילד רגוע יותר, שגם זוכה לתמיכה ואהדה מהחברה והסביבה.
- חשוב מאוד להגיד לילד שאתם אוהבים אותו ותמשיכו לאהוב אותו חרף הפרעת הקשב, שאתם מאמינים בו וביכולות שלו ושהעובדה שיש לו הפרעות קשב לא מעידה כהוא זה על הפוטנציאל שלו ועל היכולת שלו להצליח בחיים.
- חשוב להדגיש בפני הילד את הייחודיות שלו, החוזקות שלו, ושהוא אינו הפרעת הקשב: הוא עולם ומלואו והפרעת הקשב היא נדבך מאישיותו הייחודית.
- הדגישו שוב ושוב בפני הילד שהוא לא לבד, שאתם פה בשבילו, ושאתם תשמחו אם הוא ישתף אתכם במה שעובר עליו, גם בדברים הטובים וגם הלא טובים.
- כדאי להציג את הפרעות הקשב בפרופורציה הנכונה ולא ליפות את המציאות או להקצין אותה לרעה. מצד אחד, אל תגמדו את ההפרעה ("זה שטויות, קטן עליך"), ומצד שני אל תעשו אותה יותר ממה שהיא בפועל, כדי שהיא לא תהפוך למה שמגדיר את הילד ומנהל את חייו. הפרעת הקשב שלו היא עוד אספקט בחייו, שחשוב שהוא יהיה מודע אליו, יכיר אותו ויידע כיצד לתעל אותו לכיוונים חיוביים.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
נאוה סלור, מייסדת ומנהלת את מרכז אמירים, יועצת חינוכית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית- התנהגותית (CBT), מטפלת בטראומה דרך הגוף, מטפלת בריברסינג (נשימה מודעת).
אני מזמינה אתכם ללחוץ כאן ולקבל בחינם טיפים לשיפור התקשורת עם הילדים ועם בית הספר.
10 סיבות לבחור דווקא באמירים:
מגוון השירותים שמרכז אמירים מציע הינו רחב, מקיף ומגוון מאוד, וניתן לטווח גילאים מקסימלי: ילדים, מתבגרים, הורים, סטודנטים ומבוגרים.
שעות הפתיחה הגמישות באמירים מאפשרות ללקוחותינו נגישות והגעה בזמנים נוחים.
אנו באמירים זמינים וקשובים לבעיה, לדילמה, לדאגה שלכם, גם אם בסופו של הדיאלוג לא תעזרו בנו.
אנשי המקצוע מקבלים ליווי, תמיכה והעשרות מקצועיות באופן שוטף כדי לשמור על הרמה המקצועית ולהיות מעודכנים בכל התמורות והחידושים בתחומים המקצועיים בהם אנו עוסקים.
מרכז אמירים עובד בגישה אינטגרטיבית, וקיים דיאלוג שוטף בין אנשי המקצוע לצורך היוועצות במטרה לשפר את איכות הסיוע לפונים אלינו.
חשוב לנו שתרגישו כי אתם מקבלים תמורה מלאה לתשלום הכספי שלכם, ולפיכך אנו מקפידים לשמור על סטנדרט מקצועי גבוה מאוד.
באמירים נהלי עבודה ברורים ומדויקים: קיימת שקיפות מלאה בינינו לבין לקוחותינו באשר ללוחות זמנים, עקרונות ותהליכי העבודה.
כל המידע המתקבל באמירים נשמר תוך כיבוד מלא של פרטיותם וסודיותם של הפונים. במקרים בהם יש צורך בקשר עם גורמים בקהילה, הדבר נעשה רק בהסכמה מלאה ובהחלטה משותפת עם הפונים.
חשוב לנו מאוד לשמוע את חוות דעתכם ותחושותיכם אודות המענה אותו אתם מקבלים באמירים - כאן תמצאו אוזן קשבת.
באמירים אנו עובדים עם כל 'הנשמה' מתוך אנושיות, אכפתיות ומסירות רבה/
פרטים ליצירת קשר: מרכז "רננים", ת.ד 11407, מכבים 71908, טלפון: 08-9265086, פקס: 08-9716152 http://mercaz-amirim.co.il/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת נאוה סלור
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.
|
תקופת הבגרויות בפתח, והילדים שלנו זקוקים לנו עכשיו יותר מתמיד. כאשר מפלס הלחץ עולה, החששות מחוסר הצלחה גוברים ולוח הזמנים הופך עמוס מאי פעם, ניטיב אנחנו ההורים לעשות אם נספק לילדינו את סוג התמיכה שלה הם זקוקים. איך עושים את זה? במיוחד בשבילכם, הורים יקרים, גיבשנו רשימה של 3 טיפוסים של תלמידים, המגיבים בצורה שונה לתקופת הבגרויות, עם תיאור של אופן התמיכה, שלדעתנו המקצועית, הוא הראוי ביותר.
|
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:
|
ביטחון עצמי והערכה עצמית בקרב ילדים הוא נושא מדובר מאוד, והעיסוק בו מצד אנשי מקצוע בתחום החינוך והטיפול הוא רב. להתייחס לילד באופן אישי, לפי יכולתו ובהתאם לצרכיו, לעודד את הילד לטפח את הצדדים החזקים שלו, לפרגן לו על הצלחותיו, לתת לו להיות עצמאי ולאפשר לו להרגיש מועיל- ההורה הממוצע יודע לצטט, אולי אפילו מתוך שינה, את הפעולות הדרושות כדי לתרום לביטחון העצמי של הילד שלו. אנחנו רוצים ברשותכם, הפעם, "לתקוף" את הנושא מנקודת מבט קצת אחרת, בתקווה לעורר מחשבה ולתת השראה.
|
כהורים, אנחנו יודעים שלא טוב שהילד ישמור בבטן, וברור לנו מדוע חשוב שהוא ידבר איתנו. לכן, מאז שהיה זאטוט, הסברנו לו מדוע ראוי שישתף אותנו במה שמטריד אותו, שאלנו אותו איך היה בגן ופתחנו צוהר שיאפשר לו לספר ולהיפתח. אבל למרות זאת, משום מה, כאשר אנחנו מרגישים שעובר עליו משהו, אנחנו לא מצליחים "להגיע" אליו ולגעת בו. סיפורם של דפנה וברק (השמות בדויים), שהגיעו להדרכת הורים בנושא, עשוי לשפוך אור על מה שקרה בדרך, שיצר פער בין מה שהתכוונתם ליצור בבית, לבין מה שקורה בפועל.
|
מעברים ושינויים הם תהליכים לא קלים, לא לנו המבוגרים ובטח שלא לילדים שלנו. אם אתם חוששים לקראת עלייתו של הילד לכיתה א', אם יש לך התכווצויות בבטן כשאת רק מדמיינת אותו נדרש לקרוא, ואם אתה לא לגמרי משוכנע שהוא מוכן לחוויה שכזו- יש לכם עוד מספיק זמן (כחצי שנה זה בהחלט מספיק...) עד שנת הלימודים הבאה, כדי להכין אותו כראוי לקראת הצפוי לו. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לעזור לילד להיות מוכן ובשל יותר.
|
מעברים ושינויים הם תהליכים לא קלים, לא לנו המבוגרים ובטח שלא לילדים שלנו. אם אתם חוששים לקראת עלייתו של הילד לכיתה א', אם יש לך התכווצויות בבטן כשאת רק מדמיינת אותו נדרש לקרוא, ואם אתה לא לגמרי משוכנע שהוא מוכן לחוויה שכזו- יש לכם עוד מספיק זמן (כחצי שנה זה בהחלט מספיק...) עד שנת הלימודים הבאה, כדי להכין אותו כראוי לקראת הצפוי לו. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לעזור לילד להיות מוכן ובשל יותר.
|
מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.
|
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה
|
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.
|
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.
|
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:
|
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.
|
הפרעת קשב וריכוז, המשלבת היפראקטיביות, נקראת ADHD. הפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות נקראת ADD. ככל הידוע לנו כיום, הפרעות אלו נגרמות מהתפתחות לא תקינה של מערכת העצבים המרכזית. ההפרעות באות לידי ביטוי בשלושה תחומים עיקריים
|
|
|
|
|