|
|
|
|
|
עסקים קטנים זכרו- תפקיד העסק להשיא רווח לבעליו
|
|
|
בחוק החברות החדש שיצא בשנת 1999, נכתב כי תפקידו של העסק "להשיא רווח לבעליו". רווח נוצר מהפער (החיובי) בין הכנסות להוצאות. חוק החברות מאפשר לבעלי העסק למשוך דיבידנד מהרווח הצבור של החברה, וזאת בתנאי שתזרים המזומנים מאפשר זאת. כלומר לא מספיק שהחברה רווחית "על הנייר" אלא שהחברה מייצרת תזרים מזומנים חיובי מפעילותה. מרבית החברות עימם עבדתי במרוצת השנים לא הטמיעו את עקרון הרווח. הטעות הנפוצה של בעלי העסקים שלא הטמיעו את עקרון הרווח, הינה הגדלת המכירות על חשבון הרווחיות הנובעת ממכירות אלה. ברצוני להביא בפניכם שני מקרים של ניסיונות להגדלת המכירות על חשבון הרווח, וכיצד צריך לבחון כל מקרה.
הקופונים, שמבטיחים לרוכש אותם 50% הנחה על מוצר או על שרות, הפכו לטרנד ולאורח חיים וכל ההתנהלות הצרכנית והקמעונאית בישראל השתנתה בעקבות כניסתם של אתרי הקופונים אל חיינו. עסקים קטנים שרוצים להגדיל משמעותית את המכירות בעסקם משתמשים בשרותי אתרי הקופונים מבלי לבחון את הכדאיות הכלכלית הטמונה בהם. ככלל, כל עסק קמעונאי שהרווחיות הגולמית שלו פחותה מ-40% אינו יכול להרשות לעצמו למכור קופונים. אם לדוגמא, מוצר שמחירו לצרכן 100 ש"ח, והרווח הגולמי של העסק ממוצר זה 40 ש"ח, יקבל מכל קופון קרוב ל-40 ש"ח על אותו מוצר (לאחר 50% הנחה ולאחר עמלת האתר על מכירת הקופון). אם נשכלל במסגרת העלויות את כוח האדם והעלויות הקבועות של העסק, ניווכח כי העסק הפסיד בגין כל עסקת קופונים שבצע. כשל נוסף שקיים, הינו שבתקופת מבצע הקופונים בעסק, מספר הלקוחות שמשלמים מחיר מלא ירד בצורה דרסטית ובכך לא ניתן יהיה לכסות אפילו חלק מההפסדים. הקופונים מתאימים לעסקים על ריווחיות גולמית גבוהה כמו אופטיקה, מוצרי יבוא ייחודיים, או חברות שירותים כמו בתי קולנוע. לפני ביצוע עסקת קופונים, על העסק לבדוק את הרווחיות הגולמית הממוצעת הקיימת ללא מבצע, וכיצד הוא מגביל את מבצע הקופונים למוצרים שנושאים רווח גולמי גבוה או לשעות עבודה מסוימות. לאחר בחינת הנותנים, ניסיון ראשון ייתן לעסק מדדים להצלחתו, כיצד ניתן להשתפר או שהניסיון כשל ואין טעם לנסות שוב.
עסקים יצרניים, מחפשים כדרך קבע, דרכים להגדיל את קהל היעד ואף מנסים לשווק מוצרם אל מעבר לים. ייצוא הינו תחום שרק מעטים יודעים כיצד לבצע היטב ובתחום זה יתרון הגודל הינו משמעותי מאוד. ענף האופנה למשל, הינו אחד מהענפים בהם אין ליצרן הישראלי יתרון על פני יצרנים אחרים על הגלובוס. ייצור מוצרי טקסטיל בארץ ירד מגדולתו לפני שני עשורים והיצרנים המקומיים שנותרו הינם יקרים באופן משמעותי מעמיתיהם בסין, הודו וטורקיה. מעצבי אופנה מקומיים רבים ניסו לשווק מוצריהם בחו"ל ללא הצלחה וזאת משום שכמות הסחורה הנמכרת, שערי המטבע ועלויות השינוע עד בית הלקוח, אינם תחרותיים מספיק ביחס ליצרנים מקומיים או יצרנים במדינות עולם שלישי. ישנם יצרנים מקומיים שאינם מודעים לכלל העלויות הכרוכות ביצוא וישנם יצרניים מקומיים שמודעים להפסד שנוצר להם, אך הינם מתרגמים זאת לעלויות חדירה לשווקים בינלאומיים. אינני מסווג ניסיון זה לכישלון באופן גורף, יכול להיות שיצרן אחד או שניים יצליחו לשווק מוצריהם מעבר לים ברווחיות כזאת או אחרת, אך לצערי, למרבית היצרנים צפויה אכזבה בתחום.
ככלל, כל הזדמנות עסקית, שבכוחה להגדיל את מכירות החברה, חייבים לבחון כמרכז עלות ורווח בפני עצמו. מעבר לשיקולים העסקיים והתדמיתיים, קיים השיקול הכלכלי, שלעניות דעתי גובר על כל שיקול אחר, שכן הפסד סותר את מהות העסק, לפחות לפי חוק החברות החדש. מרבית העסקים שנקלעו לקשיים תזרימים, היו בתהליך של גדילה והרחבת העסק. אך לצערי בתחום העסקי נוכחנו לדעת שאין קיצורי דרך ועסק צריך לגדול ולצמוח לפי הקצב שהוא ובעליו מסוגלים לספוג. הגדילה העסקית, חייבת לבוא ממקום של בשלות, והרחבת הידע העסקי והכלכלי, ולאו דווקא ממקום של ניצול הזדמנויות שנקרות בדרכנו. בחנו היטב את ההזדמנות העסקית, אך אל תשכחו לבחון היטב את הבשלות של העסק. עדיף לפעמים להישאר עסק קטן וריווחי מאשר עסק גדול וממונף, ללא רווח.
|
|
תגיות המאמר: מכירות, לקוחות, עסק, רווח, תזרים מזומנים, צרכנות, יבוא, קופונים, בעלים, קמעונאות, דיבידנד, מרכז עלות ורווח, יצרנים
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
אייל בן חמו- יועץ כלכלי לחברות קטנות ובינוניות
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת אייל בן חמו
הוצאה וכל פעולה הונית (בעיקר משיכות בעלים), חייב להיות מקור מימון. מקורות המימון הקונבנציונליים המקובלים, הינם הכנסות העסק, ובמקרים רבים גם השימוש בהון בנקאי.
לסיכום, השימוש בהון שאיננו נוצר ממהלך העסקים השוטף של החברה, איננו הון מובן מאליו ובדרך כלל הינו מקור של פעילויות תזרימיות ארוכות טווח. תבחנו כל שימוש האם באמת הוא דורש שימוש בהון זר, גם אם זה על חשבון הרווח הכלכלי שלכם בטווח הקצר.
|
נראה שמשהו השתנה לרעה ביחסם של הבנקים בישראל ללקוחותיהם העסקיים הקטנים והבינוניים. בין אם הסיבה הינה המשבר הכלכלי בעולם והחשש מתרחישים כלכליים אפוקליפטיים, ובין אם מדובר בכלכלת בחירות והחשש מאיום צבאי, בשל השינויים שעבר המזרח התיכון, בעקבות אביב העמים הערבי, הבנקים בישראל החליטו להדק את החגורות ולעבור למדיניות בעלת אופי מתגונן, תוך הקטנת סיכונים.
|
האטה כלכלית פרושה מיעוט עסקאות כלכליות, קושי בגיוס הון לבצוע השקעות והקטנת הוצאות. ראשונים לעשות הינם המשקיעים הפיננסים שעיקר פעילותם בשוק ההון, וכבר היום אנו עדים למחזורי פעילות נמוכים מאוד בבורסה של תל אביב. השניים לצמצם פעילות הינם הבנקים המסחריים (כבר היום מתמחרים הבנקים מחדש את הרביות על העו"ש ללקוחות המסומנים כמסוכנים) שהיקף ההלוואות הניתנות על ידם יורדות באופן משמעותי. הבאים בטור לצמצם פעילות הינם החברות הציבוריות והפרטיות הגדולות, בעיקר חברות התלויות ביבוא או יצוא מוצרים, שפעילותם מוכוונת ע"י אסטרטגיה ברורה ותגובות ברורות בהתאם למצב המשק, ואחרונים להבין את גודל המשבר והקשיים אותם שוק במיתון מעמיד, הינם העסקים הקטנים והבינוניים ומשקי הבית.
|
אתיקה בעסקים מיושמת הלכה למעשה בחברות גדולות וציבוריות בעולם כולו, תוך אמונה שהכלת כללים אתים, ביכולתם ליצור פלטפורמה עסקית יציבה להמשך שגשוגו של העסק והרחבתו. הזדהות ציבורית לפירמה שעיקר עיסוקיה תלויים בדעת הקהל על מוצריה, חייבת לראות באתיקה העסקית שלה ערך עליון. אתיקה עסקית איננה נחלת העסקים הגדולים בלבד. אתיקה עסקית מגדירה כללי התנהגות בסיסיים, במסגרת ההתנהלות העסקית היומיומית של העסק, אם ללקוחות העסק, ספקים לקוחות, מתחרים ולסביבת העבודה הכללית.
|
תמחיר של מוצר או שרות, אינו דבר של מה בכך, ופעמים רבות אינו פשוט מכפי שהוא נראה. עסקים קטנים ובינוניים עומדים לא פעם מול הדילמה, מדוע רווחי העסק בפועל, אינם מותאמים לרווח שהם צפו מלכתחילה. במרבית המקרים, הרווח בפועל נמוך מהרווח הצפוי, ובמקרים קיצוניים, דוחות החברה מציגות הפסד. מטרת המאמר איננה ללמד טכניקות או מודלים לביצוע תמחיר באופן טכני, אלא לתת דגשים לביצוע תמחיר נכון ומדויק.
|
מרבית העסקים הקטנים והבינוניים, בהם אני נתקל במהלך עבודתי, אינם מנהלים תזרים מזומנים באופן סדיר. רבים מהם אף אינם מודעים להיקפי התקבולים והתשלומים הצפויים בתקופה הקרובה. תזרים מזומנים הינו ליבו הפועם של העסק, במיוחד בעסקים בהם מתח הרווחים אינו גדול במיוחד. תזרים מזומנים פורט את הפעילות התפעולית הצפוייה של החברה, אם על סמך נתונים קשיחים ומהימנים (שקים למשמרת, החזר הלוואות, הוראות קבע, תשלומים לספקים בגין חודשים קודמים וכד...) ועל סמך הערכות מלומדות של בעלי העסק ומנהליו. תזרים המזומנים הינו כלי ניהולי החשוב ביותר, אשר עומד לרשות מנהלי העסק.
|
מחזוריות הינה דבר טבעי בעולמינו. יום ולילה, הגאות והשפל, עונות השנה, כל אלה נגרמים מתנועת כדור הארץ ומההתמצאות הקוסמית שלנו במערכת השמש. למחזוריות ישנה השפעה גם על העסקים בכלל ועל עסקים קמעונאיים בפרט. עסקי הבגדים מושפעים מעונות השנה ומציגים קולקציות מתאימות למזג האוויר, עסקי המזון מושפעים אף הם מעונות השנה, שכן תקופות החגים מאופיינות במכירות גבוהות מאוד לעומת תקופת הקיץ הנחשבת לתקופת השפל העונתית של עסקים אלו. כל עסק קמעונאי, חווה במהלך השנה, שינויים קיצוניים במחזור המכירות. המחזוריות בעסקים מאופיינת במחזורי מכירות קיצוניים, אם כלפי מעלה ואם כלפי מטה. לא ניתן לבטל את העונתיות העסקית בעסקים קמעונאיים, אך בהחלט ניתן להיערך לעונתיות בהתאם ולהבטיח שהעסק לא יפספס את העונה הבוערת של המכירות מחד, ולא יקרוס לתהומות תזרימים בעונת היובש מאידך.
|
מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך !
פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.
|
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה
תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.
|
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן
תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש?
ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .
|
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית.
התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.
|
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).
|
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.
|
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.
|
|
|
|
|