חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דין המהפך בחררה - האם חל גם על מציאה ומתנה או רק על מכר ומקח?

מאת: אבי ירדניתורת המשפט20/07/20098837 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

דין המהפך בלימודים בחררה שייך לתחום המציאה והמתנה, במקרים בהם צד ג לא יכול להשיג חררה אחרת במקום אחר או שהוא יכול להשיגה בהפסד מרובה. נושא זה היה מושא לויכוח נוקב בין רש"י לר"ת. לדעת רש"י דין זה חל גם על מציאה ומתנה ולעומתו ר"ת (בתוס' ד"ה עני המהפך) הוכיח מהסוגיה בב"מ י, א שדין זה חל רק על מכר ומקח, מכיוון שהחיים הם מלחמת קיום מתמדת בין אדם לחברו ומלחמת קיום זו לגיטימית "כל הזריז לקדום ולזכות בה מותר" (רא"ש קידושין נט א סי ב), ר"ת הסתמך בטענתו על פאה פ"ג מ"ד שם נאמר שעני שמצא חפץ שנזנח ע"י עני אחר לא ייחשב כרשע, גישתו עולה בקנה אחד עם מגמתו לתת יתר תוקף לזכויות ע"פ דין ולאפשר תחרות גדולה יותר, לשונו של הר"ת לגבי מכר מוכיחה לכאורה שהחילוק בין מכר למציאה הוא במידת הטרחה שאמור צד ג להשקיע אם ירצה להשיג חפץ דומה, ולכן נמצא שגם מכר יכול להיות דינו כמציאה, אם הטרחה להשיגו במקום אחר מרובה, לפיכך כתב מהרש"ל בסי' לו בתשובתו, שבמקרה זה לא יחשב צד ג רשע,

עוד טען הר"ת שמכר שנמכר בפחות משוויו (מכירה בזול) יחשב כמתנה או הפקר, הרמב"ן בחידושין ב"ב נד א חלק עליו באומרו שאין להפריד בין מכר למכר. בשו"ע חו"מ רלז א אנו נחשפים לדעות המנוגדות, של ר"ת ורש"י באשר לרצונו של צד ג לזכות בהפקר או לקבל מתנה מאחר, על חשבון המהפך, מבלי להכריע ביניהן, הר"ת מדגיש את הסיבה העיקרית שעל פיה צד ג במקרה הנ"ל יקרא רשע. אם אין ביכולתו של הנוטל למצוא את המוצר במקום אחר, קרי מדובר במוצר נדיר אז לא ייחשב הוא רשע בנטילתו, ואם יכול הוא למצוא את המוצר במקום אחר, קרי מדובר במוצר מצוי, ייחשב כרשע, יש לציין כי דין זה שייך גם במקרה שהנוטל יכול למצוא במקום אחר ע"י טורח במיתוג (התוס' ב"מ י א, ד"ה מעבירין).

נשאלת השאלה האם יש משמעות ליכולתו הכספית של הראשון? הרמ"א בסי' רלז ס"א כתב ע"פ הר"ן שאם הראשון עשיר והחפץ מצוי, לא נקרא הנוטל רשע, הסמ"ע ביאר שזהו דווקא לשיטת רש"י, שגם במציאה והפקר השני רשע, ולכן אם הראשון עשיר שיכול למצוא את המוצר בכל מקום אחר דינו כמציאה, לדעתו של רבי בלוי בפתחי חושן פ"ט ל, הסיבה לכך היא ששיטת רש"י מתחשבת במבקש. מהנאמר בשו"ע ח"מ רלז ב נראה שהמחבר ניסה להכריע לגבי המחלוקת הלא פתורה בין רש"י לר"ת שהובאה ברלז א, המחבר צידד בדברי הר"ת, תוך התייחסות לדין העסקת מלמד ע"י בעל בית, מסקנתו שאם לא יכול המלמד למצוא בעל בית אחר ייחשב הוא כמציאה ולכן יש להעסיקו (כפי שנידון גם בפס"ד תש"ל/צ"ח).

המשנה בקידושין נט העוסקת בשידוך מלמדת מה הדין במקרים בהם צד ג, קרי השליח, רוצה לשאת לאישה את האישה אותה נתבקש לקדש עבור משלחו. במקרה הראשון העוסק בחבר שנשלח ע"י המשלח לביצוע המשימה, נראה שיש חידוש בדין מכיוון למרות שהחבר שנשלח נהג לא כדין, קרי נשלח לקדש אישה עבור חברו ולבסוף קידשה לעצמו, ייחשב המעשה כחוקי, ולכן לא ייענש השליח, הגמרא לעומת זאת הביאה מקרה דומה בו האדם שנשלח הוא שליח ולא חבר ולכן במעשהו יחשב כרמאי כי הוא קיבל על עצמו ללכת במיוחד בשליחותו ולכן משלחו סומך עליו, נראה כי ההבדל בדין בין חבר ושליח הוא משפטי-מהותי מפני שהשליח נשלח כי זהו מקצועו ולכן אין לסלוח לו על חריגה מהמשימה. עוד נאמר בגמרא שאם חבר שנשלח לקדש אישה במקום ספציפי, מקדשה לבסוף במקום אחר, לא חל עליה קידושין.

 מקרה נוסף שמובא הוא שאדם קבע שקידושין לאישה יחולו עוד 30 יום ולא מיד, ולפני תום 30 הימים פנה אחר וביקש את ידה, ולכן היא מקודשת לשני, לעומת זאת אם הראשון אמר לה מעכשיו  ולאחר 30 יום אז היא ספק מקודשת לכל אחד מהם. הנימוק ליצירת הלכות השידוך באים מתוך נימוק משפטי-חוזי, קרי החובה לכבד הסכמים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבי ירדני

מאת: אבי ירדנינזיקין20/07/091654 צפיות
השאלה הראשונה שעומדת להכרעה, היא האם המפגש בין האופניים לטרקטור יוגדר כת"ד? ראשית נבדוק אם המקרה נופל להגדרה הבסיסית, ע"מ שהמקרה יוכר כת"ד, צריך להוכיח שהתקיים מאורע שבו נגרם לראובן ולנהג נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה (ס' 1 לפלת"ד), רק שימוש טבעי לרכב מעצם מהותו וייעודו, ושקשור ברכב במובן הרגיל שלו וע"פ כללי ההגיון והשכל הישר, יכול להיחשב ת"ד (עוזר).

מאת: אבי ירדנינזיקין20/07/092405 צפיות
קש"ס בודק אם יש זיקה מספקת בין האשמת הנתבע לנזק שנגרם, מבחנו, קבוע בס' 64 לפקודת הנזיקין, ולפיו ייחשב נתבע כגורם לנזק אם הוא "הסיבה או 1 הסיבות לנזק". אם התובע יוכיח קש"ס עובדתי ומשפטי, בין התנהגותו המעוולת של הנתבע כלפיו ובין הנזק, ע"פ מאזן ההסתברות, קרי מעל 50 אחוזי סיכוי שהנתבע הגורם לנזק, אזי, יפוצה בגין מלוא הנזק, אך אם יוכיח התנהגות עוולתית, אך לא יוכיח, ע"פ מאזן ההסתברות, קש"ס בין התנהגותו לנזק, לא יפוצה (אבו סעדה). גישת ה"הכול או לא כלום" מעוררת קושי כשאין ודאות באשר לתהליך גרימת הנזק בפ

מאת: אבי ירדניחוק ומנהל20/07/092811 צפיות
שאלות השפיטות וזכות העמידה, אינם מופיעים בחוק אלא מהווים הלכות שיפוטית המבוססות, על ס' 15(ג),(ד) לח"י השפיטה ועל הלכות שהתפתחו מפסדי"ם, הם בבחינת כללי סף מקדמיים שיש לעמוד בהם כדי שבג"צ או ביהמ"ש מנהליים יושיט סעד לעותר, ראשית עלינו להבחין בין שתי הסוגיות: הראשונה היא שאלת זכות העמידה של עותר (שאלת ה"מי"), שבגינה נשאל, האם העותר, מתאים להגיש את העתירה?, סוגיה נפרדת היא שאלת השפיטות (שאלת ה"מה"), שבגינה נשאל, האם ביהמ"ש עשוי לדון לגופו של עניין בסוגיה שלפניו?

מאת: אבי ירדניפלילי20/07/093469 צפיות
הנושא אותו התבקשתי להציג הוא "החזקת רכוש גנוב", יש לומר כי עבירה זו היא חלק מהרכיב ההתנהגותי ביסוד העובדתי של העבירה במשפט הפלילי. נושא זה הינו נושא בעייתי מבחינה משפטית מכיוון שלא ברור מה מעמדו המשפטי של המחזיק ברכוש גנוב, מצד אחד נראה שמעמדו דומה לאדם שגנב את הסחורה עצמה וכי הוא מהווה מעיין שלב נוסף בעבירת הגניבה עצמה, ומנגד נראה כי מעמדו שונה לגמרי כי הרי הוא לא ביצע את האקט של הגנבה.

מאת: אבי ירדנידיני תאגידים16/01/092251 צפיות
בהצעות החוק חשבו להכליל את חובת השוויון. סעיפים אלה הושמטו. אין חובה מפורשת לפעול בשוויון אבל ס' 4 אומר שהממשלה רשאית להחיל את המשפט הציבורי על סוג מסוים של חברות ממשלתיות ומזה אפשר לקרוא הסדר שלילי שכל עוד זה לא קרה המשפט הציבורי אינו חל. הנחה זו מתחזקת כאשר קורים את ס' 2 לחוק החברות הממשלתיות - אלא אם נקבע אחרת דיני התאגידים הרגיל חל על חברה ממשלתית.

מאת: אבי ירדנילימודי דתות14/01/092548 צפיות
מה היתה המגמה שהעמיד רבי יהודה הנשיא בסידור ועריכת המשנה ? א. כינוס ההלכות והדינים וסידורם לפי עניינים כדי שיהיה אפשר להתמצא בקלות . ב. ליצור קודקס של ההלכה העברית שיקבע את ההלכה במחייבת, שלפיה יש לפסוק ולדון. בעיקרון אם מסתכלים ב 6 סדרי המשנה מובאות דעות שונות בנוגע לאותה הלכה, מה שגורם לחשוב שאין רצונו לייצר קודקס, ומצד שני מתוך עיון בכלל מע' ההלכה, ניתן להסיק כי כן כן כוונתו היתה לערוך את המשנה כקודקס משפטי של ההלכה העברית.

מאת: אבי ירדנידיני חוזים09/01/092273 צפיות
אינטרס ההשבה (Restitution) - אינטרס של אי עשיית עושר ולא במשפט הוא אינטרס שלא ייתכן שמישהו ייעשה בקנייני תועלת מבלי רשותי. מדובר בערך קנייני שהוא ערך בר הגנה. במקרה זה ישנו גם חוק שלם במערכת המשפט הישראלית - חוק עשיית עושר ולא במשפט. סעיף 1 בחוק זה אומר שאם אדם עשה תועלת על חשבון זולתו (נכס/שירות/טובת הנאה) - שישיב למזכה את הזכייה. במקרה של סיפור זה, הערך הוא השכרה של יומיים.

מאמרים נוספים בנושא תורת המשפט

מאת: רוי ורלתורת המשפט16/10/171990 צפיות
Money management has an affect on every part of your life. You must take control of your finances if you want to be in life. The guidelines will give you some ways on how you can effectively manage your personal finances.

מאת: רוי ורלתורת המשפט11/06/172633 צפיות
Money and the way you handle it has an affect on every part of your life. You must take charge of your finances to be successful in life.The following tips will give you some great advice on how you can effectively manage your finances easily.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןתורת המשפט28/01/172313 צפיות
עו"ד נועם קוריס כותב על מקורות הסודיות הבנקאית

מאת: אופירתורת המשפט30/06/162222 צפיות
אם אנו יוצאים לטיול במדינה זרה, נהנים ומכייפים, אך מה לעשות ורגע לפני שאנו חוזרים לארץ אנו עושים תאונת דרכים, לא משהו משמעותי אך בכל זאת יש פגיעה פיזית אשר מגבילה אותנו לתקופת מה.

מאת: ירון כהןתורת המשפט30/01/152537 צפיות
אז מהו נוטריון? הנוטריון הוא עורך דין שהסמיכו אותו על פי קריטריוני 'חוק הנוטריונים', לאשש, לאשרו, לעמוד כעד במשפט. הוא מורשה לערוך קבצים ומסמכים שעניינם במערכת המשפט. מבחינה רשמית, החתימה של הנוטריון על כל מסמך משפטי מהווה אישור לאמיתות המסמך ומקוריותו; בין היתר החתימה מהווה אישור לכך שזהות החותם על המסמך אמיתית, ובעצם שאפשר 'לסמוך' על אותו הטקסט ועל המובטח בו.

מאת: ירון כהןתורת המשפט29/12/142074 צפיות
שירותי נוטריון באים לידי ביטוי בכמה אופנים: ישנו תרגום נוטריון שזהו התחום העיקרי והוא כולל תרגום תעודות, מסמכים, קלטות וכדומה. התרגום הוא תרגום משפות זרות לשפה המקומית בה יש צורך במסמך המתורגם וכמו כן נעשה גם תרגום משפה מקומית לשפות זרות.

מאת: אלעד ירוןתורת המשפט09/12/142459 צפיות
לעריקות מצה"ל ולנפקדות יש משמעות דומה, אולם משקלה של העריקות מצה"ל רב יותר בשל משך הזמן הארוך יותר של היעדרות מהשירות הצבאי. כאשר מדובר בעבירת נפקדות, נכללת בהגדרתה גם היעדרות קצרה מהבסיס, למשל, בשל איחור קצר בהגעה לבסיס. לא תמיד יינקטו נגד החייל צעדים, ואם כן, הרי שלא יהיו אלה צעדים משמעותיים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica