חפש מאמרים:
שלום אורח
21.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שאלות השפיטות וזכות העמידה במשפט המנהלי - דיון מעמיק על סוגיות הנוגעות למבחני הסף

מאת: אבי ירדניחוק ומנהל20/07/20092810 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שאלות השפיטות וזכות העמידה, אינם מופיעים בחוק אלא מהווים הלכות שיפוטית המבוססות, על ס' 15(ג),(ד) לח"י השפיטה ועל הלכות שהתפתחו מפסדי"ם, הם בבחינת כללי סף מקדמיים שיש לעמוד בהם כדי שבג"צ או ביהמ"ש מנהליים יושיט סעד לעותר, ראשית עלינו להבחין בין שתי הסוגיות: הראשונה היא שאלת זכות העמידה של עותר (שאלת ה"מי"),  שבגינה נשאל, האם העותר, מתאים להגיש את העתירה?,

סוגיה נפרדת היא שאלת השפיטות (שאלת ה"מה"), שבגינה נשאל, האם ביהמ"ש עשוי לדון לגופו של עניין בסוגיה שלפניו?, בעבר היו מספר פסדי"ם כמו אשכנזי ובקר שקבעו שיש קשר פונקציונלי בין האספקט של זכות העמידה לאספקט השפיטות, ולכן כדי לקבוע זכות עמידה מספקת, עלינו לתת דעתנו ועל מידת היותו של הנושא שפיט,

בשנים האחרונות בעקבות האקטיביזם השיפוטי ובמסגרת רצונו של בג"ץ לפתוח את שעריו, הרחיב ביהמ"ש את זכות העמידה וצמצם את המגבלות החלות עליו (כמו הכרה בעותר ציבורי ברסלר), כאשר במקביל וכצעד משלים, הוא מאמץ, את תפיסתו של ברק לפיו "הכל שפיט ומלוא כל הארץ משפט". לפיכך כיום בעקבות תקדים רסלר, אין לערבב יותר בין מעמד לשפיטות, מדובר בעניינים נפרדים ונבדלים החיים אחד לצד האחר, ולכן ניתן להכיר בזכות עמידתו של העותר בביהמ"ש, למרות שייתכן שהעתירה בלתי שפיטה.

שמגר ברסלר קובע ששני מבחני הסף (שאלות השפיטות והמעמד), מתקיימים, בשלבים שונים של הדיון המשפטי, ההחלטה על שאלת זכות העמידה נופלת, בד"כ, בשלב הטרומי של הדיון, ומנגד, שאלת השפיטות יכולה, להיות מוכרעת ע"י ביהמ"ש בכל שלב במשפט. לפיכך נשאל האם יש חשיבות לכך ששאלת המעמד עולה בד"כ לפני שאלת השפיטות?,

דיון בשאלת המעמד יכול לייתר דיון בשאלת השפיטות, וזאת כיוון שכאשר בג"ץ קובע שלעותר אין מעמד, לא מעניין אותו מה יש לעותר להשמיע (רסלר בגלברט), ולכן נראה ששאלת השפיטות, הנתונה לשק"ד של בג"ץ, היא בגדר אפשרות ולא חובה. יש לומר שבמקרים חריגים וספציפים, הנוגעים לכלל הציבור, בוחר בג"ץ לעסוק בשאלת השפיטות, למרות שכבר החליט שלעותר אין מעמד (רסלר הראשון).

אחד הטעמים להצדקת "סינון" העתירות בשל חוסר מעמד, ללא עיסוק בשאלת השפיטות, הוא החשש בפני הצפת ביהמ"ש ע"י עתירות של טרדנים, אין לזלזל בחשש זה במציאות שלנו, שבה הביקורת השיפוטית על מעשי מינהל מרוכזת במידה רבה בביהמ"ש אחד ושהפניה אליו איננה כרוכה במעמסה כספית כבדה (ראובן-פז וגלברט).

הקושי המרכזי בהתמודדות עם שאלת השפיטות, הוא שהמושג, לו מספר פרשנויות, נתפס כרב משמעי, ולכן נגזר על הויכוח סביבו להיות נצחי (ויתקין). בעבר נטען שחוסר שפיטות משמעה, חוסר סמכות (לפי ערן בן יעקב) ולכן פטור ביהמ"ש מדיון בנושא (זבוטינסקי), ברסלר שלל ברק את הטענה, וגרס שיש להבחין בין שאלת הסמכות המופנית למחוקק, לשאלת השפיטות המופנית לביהמ"ש, ולכן כשעוסקים כיום בכוחו של ביהמ"ש למנוע עתירה ע"י שפיטות, כמעט תמיד תוכרע השאלה ע"י שק"ד של בג"צ, המאפשרת לו לומר שהנושא לא שפיט ולכן הדיון בטל.

כדי להכריע בשאלת השפיטות, מבחין ברק בין שני מובנים של השפיטות, השפיטות הנורמטיבית עוסקת ביכולתו של המשפט וביהמ"ש להכריע בסכסוך, ולכן סכסוך שפיט, אם קיימות אמות מידה משפטיות לפתרונו, השפיטות המוסדית מנגד עוסקת בשאלה, אם המשפט וביהמ"ש הם המסגרות הראויות להכרעה בסכסוך, ולכן סכסוך שפיט, אם ראוי שיוכרע ע"פ המשפט בביהמ"ש. ברק קובע שמהבחינה הנורמטיבית, כל סכסוך, ולו הפוליטי ביותר שפיט, ומבחינה מוסדית, רוב הסכסוכים לרבות הפוליטיים, שפיטים, אך במקרים ספציפים, שיש חשש שפוליטיזציה של השפיטה תפגע במעמד ביהמ"ש, ובאמון הציבור בו, לא ייחשב הנושא לשפיט (ברק בקליינר),

בעבר נאמר על מקרים ספציפים אלו שהם חורגים ממסגרת שק"ד של ביהמ"ש, ולכן מעמידים בספק את סמכותו (ברק בשנת 66), כיום נראה שלא מדובר בשאלת סמכות ולכן ההחלטה תמצא תמיד בתחום השק"ד, יש לומר שישנם מקרים נוספים, (שבעתיד בג"ץ יקבע), שבגללם עתירה תדחה בשל העדר שפיטות מוסדית. יש שופטים, המבקרים את ברק, חלקם טוענים שהכרעה בסכסוכים פוליטיים תעשה רק ע"י ארגונים פוליטיים, שכן אחרת תהיה פגיעה, בעקרון הפרדת הרשויות, במשטר הדמוקרטי ובביהמ"ש.

בעבר זכות העמידה, להתריע על פגמים במכרז היתה נתונה רק למי שהיה זכאי לזכות במכרז (חברות ביטוח רכב למיניהן), במהלך השנים ובהדרגתיות, הורחבה זכות העמידה בכל הנוגע למכרזים, אך כדי לשמור על יעילותו של ההליך ובגלל אופיו ותכליתו, לא הורחבה זכות העמידה במכרז באותה מידה שהורחבה בכל יתר ענייני בג"ץ (בייניש באבו-שינדי ובראובן-פז).

כיום בעקבות ההרחבה, מכירים גם בזכות העמידה של מי שהצעתו נפסלה ומבקש להלין כנגד הליכי מכרז במטרה לבטלו, בשים לב לכך שהוא לא יוכל לבקש שהצעתו תתקבל אך בשל פגמים בהצעות אחרות (מפעל-הפיס), יש לומר שהרציונל לשינוי, היה הצורך בהבטחת טוהר המידות ותקינות המכרז, וזאת כיוון שמי שהצעתו נפסלה יכול כעת להצביע על פגמים במכרז. לפיכך נשאל, עד כמה הורחבה זכות העמידה במכרז?

בייניש באבו-שינדי מציינת שניתן במקרים מסוימים, להעניק מעמד לטוען כנגד מכרז שלא השתתף בו, עם זאת, היא דורשת שתהיה לו זיקה לנושא ושהפגם יהיה חמור ומהותי, ברק לעומתה מבדיל בין שלושה סוגי עותרים, לדעתו ניתן להכיר ביכולתם העקרונית של אלו שלא ניגשו למכרז, לתקוף את המכרז, רק כשיש להם אינטרס אישי בעתירה. זכות העמידה  בבג"ץ, מנגד הורחבה  עד כדי כך שהיום כמעט והשאלה אינה רלוונטית, שכן דיני המעמד כיום פרוצים לגמרי, ולכן כמעט כל אדם עם בעיה ציבורית יכול לעתור(הרצליה, גלברט).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבי ירדני

מאת: אבי ירדניתורת המשפט20/07/098837 צפיות
דין המהפך בחררה שייך לתחום המציאה והמתנה, במקרים בהם צד ג לא יכול להשיג חררה אחרת במקום אחר או שהוא יכול להשיגה בהפסד מרובה. נושא זה היה מושא לויכוח נוקב בין רש"י לר"ת. לדעת רש"י דין זה חל גם על מציאה ומתנה ולעומתו ר"ת (בתוס' ד"ה עני המהפך) הוכיח מהסוגיה בב"מ י, א שדין זה חל רק על מכר ומקח, מכיוון שהחיים הם מלחמת קיום מתמדת בין אדם לחברו ומלחמת קיום זו לגיטימית "כל הזריז לקדום ולזכות בה מותר" (רא"ש קידושין נט א סי ב).

מאת: אבי ירדנינזיקין20/07/091653 צפיות
השאלה הראשונה שעומדת להכרעה, היא האם המפגש בין האופניים לטרקטור יוגדר כת"ד? ראשית נבדוק אם המקרה נופל להגדרה הבסיסית, ע"מ שהמקרה יוכר כת"ד, צריך להוכיח שהתקיים מאורע שבו נגרם לראובן ולנהג נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה (ס' 1 לפלת"ד), רק שימוש טבעי לרכב מעצם מהותו וייעודו, ושקשור ברכב במובן הרגיל שלו וע"פ כללי ההגיון והשכל הישר, יכול להיחשב ת"ד (עוזר).

מאת: אבי ירדנינזיקין20/07/092404 צפיות
קש"ס בודק אם יש זיקה מספקת בין האשמת הנתבע לנזק שנגרם, מבחנו, קבוע בס' 64 לפקודת הנזיקין, ולפיו ייחשב נתבע כגורם לנזק אם הוא "הסיבה או 1 הסיבות לנזק". אם התובע יוכיח קש"ס עובדתי ומשפטי, בין התנהגותו המעוולת של הנתבע כלפיו ובין הנזק, ע"פ מאזן ההסתברות, קרי מעל 50 אחוזי סיכוי שהנתבע הגורם לנזק, אזי, יפוצה בגין מלוא הנזק, אך אם יוכיח התנהגות עוולתית, אך לא יוכיח, ע"פ מאזן ההסתברות, קש"ס בין התנהגותו לנזק, לא יפוצה (אבו סעדה). גישת ה"הכול או לא כלום" מעוררת קושי כשאין ודאות באשר לתהליך גרימת הנזק בפ

מאת: אבי ירדניפלילי20/07/093469 צפיות
הנושא אותו התבקשתי להציג הוא "החזקת רכוש גנוב", יש לומר כי עבירה זו היא חלק מהרכיב ההתנהגותי ביסוד העובדתי של העבירה במשפט הפלילי. נושא זה הינו נושא בעייתי מבחינה משפטית מכיוון שלא ברור מה מעמדו המשפטי של המחזיק ברכוש גנוב, מצד אחד נראה שמעמדו דומה לאדם שגנב את הסחורה עצמה וכי הוא מהווה מעיין שלב נוסף בעבירת הגניבה עצמה, ומנגד נראה כי מעמדו שונה לגמרי כי הרי הוא לא ביצע את האקט של הגנבה.

מאת: אבי ירדנידיני תאגידים16/01/092251 צפיות
בהצעות החוק חשבו להכליל את חובת השוויון. סעיפים אלה הושמטו. אין חובה מפורשת לפעול בשוויון אבל ס' 4 אומר שהממשלה רשאית להחיל את המשפט הציבורי על סוג מסוים של חברות ממשלתיות ומזה אפשר לקרוא הסדר שלילי שכל עוד זה לא קרה המשפט הציבורי אינו חל. הנחה זו מתחזקת כאשר קורים את ס' 2 לחוק החברות הממשלתיות - אלא אם נקבע אחרת דיני התאגידים הרגיל חל על חברה ממשלתית.

מאת: אבי ירדנילימודי דתות14/01/092548 צפיות
מה היתה המגמה שהעמיד רבי יהודה הנשיא בסידור ועריכת המשנה ? א. כינוס ההלכות והדינים וסידורם לפי עניינים כדי שיהיה אפשר להתמצא בקלות . ב. ליצור קודקס של ההלכה העברית שיקבע את ההלכה במחייבת, שלפיה יש לפסוק ולדון. בעיקרון אם מסתכלים ב 6 סדרי המשנה מובאות דעות שונות בנוגע לאותה הלכה, מה שגורם לחשוב שאין רצונו לייצר קודקס, ומצד שני מתוך עיון בכלל מע' ההלכה, ניתן להסיק כי כן כן כוונתו היתה לערוך את המשנה כקודקס משפטי של ההלכה העברית.

מאת: אבי ירדנידיני חוזים09/01/092273 צפיות
אינטרס ההשבה (Restitution) - אינטרס של אי עשיית עושר ולא במשפט הוא אינטרס שלא ייתכן שמישהו ייעשה בקנייני תועלת מבלי רשותי. מדובר בערך קנייני שהוא ערך בר הגנה. במקרה זה ישנו גם חוק שלם במערכת המשפט הישראלית - חוק עשיית עושר ולא במשפט. סעיף 1 בחוק זה אומר שאם אדם עשה תועלת על חשבון זולתו (נכס/שירות/טובת הנאה) - שישיב למזכה את הזכייה. במקרה של סיפור זה, הערך הוא השכרה של יומיים.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומנהל

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל20/11/222924 צפיות
קיבלת התראה על קנס מינהלי? בנית ללא היתר? חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה. חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי. וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל22/10/222604 צפיות
הסרת צו למבנה מסוכן קיבלתם בדואר צו הריסה למבנה מסוכן מהרשות המקומית? לקבלת הצעת מחיר מהירה להסרת צו למבנה מסוכן כנראה שהמבנה עבר ביקורת של מהנדס העירייה והוא נחשד כמסוכן לציבור או לדיירים בו. יש מה לעשות! בודקים ומתחילים בתהליך של הסרת צו למבנה מסוכן.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל31/08/222670 צפיות
חריגת בניה הינה מושג שגור המתייחס למה שמוגדר בחוק התכנון והבניה, בסעיף 203, כעבודה ו/או שימוש אסור: + עבודה אסורה מוגדרת בחוק כ ״בנייה או עבודה הטעונה היתר שנעשתה בלא היתר או בניגוד לתנאי היתר״. + שימוש אסור מוגדר כ ״1. שימוש במקרקעין הטעון היתר שנעשה בלא היתר, או בניגוד לתנאי היתר או שימוש במקרקעין בניגוד לתכנית; 2. שימוש בעבודה אסורה״.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל30/05/223052 צפיות
מילון מונחים גולש יקר, האתר של קלינגר רישוי עסקים והתרי בניה מעניק לך מידע כללי עדכני ודינמי , ומידע נקודתי בתחומים ההנדסיים השונים ובהם רשוי ופקוח על הבנייה ותכנון בשילוב מפות גאוגרפיות עדכניות ומדויקות. בחלון זה תוכל לקבל מידע על מונחי יסוד בתחום ההנדסי / גאוגרפי ומידע אודות יכולות המערכת בתחומים שונים. להלן תאור של מספר מונחי יסוד שיקלו עליך את הגלישה

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל30/03/223192 צפיות
עיריית תל אביב-יפו עושה מאמצים רבים לאתר עבירות בנייה, פיצול דירות או שימוש בלתי חוקי בנכסים ולטפל בהן. במקרה בו קיים חשד בנושאים אלו, אנא מלאו טופס תלונה ואנו נבדוק את החשדות ובמקרה הצורך ננקוט בדרכי אכיפה שונות. המחלקה יכולה להמליץ על תביעה משפטית המבוססת על הנתונים המצויים בידנו לצורך הוכחת ביצוע עבירה. לשם כך, חשוב שתתארו את כל פרטי המקרה ותציינו את פרטיכם המלאים (שם מלא, מספר טלפון, דואר אלקטרוני) על מנת שנוכל לעדכן אתכם בסטטוס הטיפול בפנייתכם. הטיפול בפניות למחלקת פיקוח על הבנייה נעשה בכפוף לחוק התכנון והבנייה.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל03/08/211833 צפיות
אנו משרד בנימין קלינגר שמחים לבשר כי לאחר מחקרים ו מאמצים רבים רשמית: אושרה "חלופת שקד" לתמ"א 38; "מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק" החלופה כוללת בין היתר גם התייחסות ל"קביעת כללים לעניין חבות בהיטל השבחה על תוכניות" – נושא שלא עמד במרכז מסיבת העיתונאים בחודש שעבר, שבה הכריזה השרה שקד על התוכנית פחות מחודש לאחר ההכרזה – אושר התיקון לחוק התכנון והבנייה של שרת הפנים, הוא "חלופת שקד" לתמ"א 38.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל21/06/211892 צפיות
שמים סוף לבירוקרטיה- אז אתם שואלים איך עושים את זה? כל בעל עסק, חברה או תאגיד אשר ניסה לפנות בעבר לרשויות עבור רישיונות, היתרים וכיו"ב, וודאי נתקל בבירוקרטיה העצומה שמשמעותה קשיים רבים בדרך, ובזבוז מיותר של זמן וכסף, ולעתים קרובות אף פנייה למגוון אנשי מקצוע ששירותיהם אינם מצליחים לזרז את התהליך מול הרשויות. כתוצאה מכך, בעלי עסקים שונים נוטים להתייאש ואף לא לפנות מלכתחילה לרשויות, וע"י כך מסתכנים בעבירה על החוק.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica