חפש מאמרים:
שלום אורח
18.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

היהדות הישראלית רחוקה מלהיות מקשה אחת מבחינה תרבותית ולשונית

מאת: רינה הראלדתות27/01/20092091 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

במאמר, בן רפאל (2001) אומר כי היהדות הישראלית רחוקה מלהיות מקשה אחת מבחינה תרבותית ולשונית. הכניסה לעידן החדש החלישה את השפעת היהדות ההלכתית והוא מתאר את העידן שלאחר התרופפות הקסטה בארץ, אשר גרר בחובו חיפוש אחר אלטרנטיבה לזהות הקולקטיבית.

קיימים הבדלים בתפיסת הזהות היהודית בקרב בני הלאום היהודי אשר אותם בן רפאל מחלק ומאפיין לפי כמה קטגוריות:

 1. מבחינת הדת-  קיים פיצול בין הזהות היהודית הגלותית לבין הזהות היהודית- ישראלית. הקו הפוליטי אידיאולוגי של הדתיות הלאומית רואה את ייחוד הקולקטיב בחובתו להיאבק על האדמה הקדושה. כפי שאומר לבייב (2008) שבשבילו כל אדמת ישראל קדושה- המושג "ארץ ישראל" זוכה למשמעות בלתי מתפשרת המגדירה את ייחודו של הקולקטיב היהודי, בנוסף להיותו מימד מרכזי וראשון במעלה של הזהות היהודית. מבחינה זו, רוב היהודים בארץ ישראל מזדהים במידה רבה עם עצם היותם יהודים וישראלים כאחד. לחילונים יש אוריינטציה שלפיה היהדות היא תרבות לאומית יותר מאשר דת, להבדיל מגישת הדתיים שרואים את העקרון הדתי כראשון. מבחינת היהודים החרדים- השפה העברית חלחלה אליהם בהדרגה מכורח המציאות, הם מעורים בחיי הציבור והפוליטיקה ובמקביל משמרים את מודל הקסטה. לב לבייב  מאמין בקיום היהדות כקסטה ומסכים עם העיקרון כי כל ניסיון לשנות את הזיקה או ההסתמכות על הדת, משמעותה שלילת הקיום היהודי. בחיזוק לגישתו של לבייב, הגישה כי ככל שהיהודים מעורים ומעורבים יותר ומסגלים לעצמם ערכים של חברה לא יהודית מסורתית, כך תגבר השנאה כלפיהם. כראייה לכך ניתן לראות את מקרה היהודים לאחר שקיבלו אמנסיפציה. אורתודוקסיה כהשתנות שמרנית- תגובת היהדות ההילכתית למודרניות התמקדה בשני מישורים: א.הזרם הבולט בהיהדות האורתודוקסית הציב מטרה לשמור על הקהילה ומינהגיה במחיר מינימלי של הסתגלויות הכרחיות ב. בקרב האורתודוקסיה היו גם מתונים יותר, שבקשו לקרב את החילוניים ליהדות המסורתית ודרשו לגלות גמישות כלפיהם. לבייב סבור כי דווקא הגמישות תאפשר התקרבות החילונים לדת. וכיאה לאורתודוקס הוא דוגל בשמירה על מנהגים וקהילה יהודית.

 2. חינוך והשכלה- במאמר דובר על היהודים המשכילים אשר ראו ביהדות תופעה תרבותית ומורשת לשונית הסטורית ולא רק דת. ההשכלה קיבלה את עקרון המחויבות לעם ישראל מתוך הכרה בייחודיותו התרבותית-חילונית ללא זיקה ליהדות המסורתית. לבייב דן בכך ומתנגד לרעיון זה, הוא אומר כי על המדינה לחנך על ברכי השורשים היהודים.

 3. שסעים האתניים- חברי העדות המזרחיות רואים עצמם חלק מהקולקטיב בעלי יחוד ספציפי. אלו שרכשו השכלה נחשפו יותר לתרבות הדומיננטית שאופיו התרבותי היה בעיקר ישראלי ולא אתני. השאר, שממשיכים להשתייך לקהילה העדתית, שומרים על הצביון המיוחד ומקבלים מאפיינים חדשים. במשך השנים צמחה בעדות אליטה דתית שכוחה גבר- אלא שלא קיימת הפרדה של ממש בין חרדים וחילונים (כמו אצל האשכנזים) אלא האליטה הדתית חולשת על כל תחומי החיים. גם העולים מברה"מ בקשו להתערות בחברה ובו בעת גם לשמור על זהותם הייחודית, ככח הפועל למיסוד הרב- תרבותיות בחברה. ערביי ישראל כקבוצת המיעוט בישראל מקבלים על עצמם את עקרון הפלורליזם היהודי- ערבי ועומדים על שמירת זהות קולקטיבית ערבית-פלסטינית. הם רוכשים את השפה העברית ורוצים להסתגל לחברה המודרנית. לבייב למעשה מחזק את ידם של אלו ששמרו על צביונם היהודי ו"נשמתם היהודית" ומלגלגל על המושג "יהדות חילונית" אשר מכלילה את אותן עדות שאיבדו את האתניות שלהן.

4. הגישה הכנענית ביקשה להתנכר ולהתנתק מיהדות הגולה על מנת לאפשר התפתחות ארצית עצמית . גישה זו סותרת את לבייב בתמיכתה לדה יהודיזציה. בעוד לבייב קורא להגדרת העם כמדינת היהודים, אלו קוראים לביטול הזיקה ליהדות כבסיס לזהות לאומית בטענה כי מעשה זה גורם לאי שוויון בין האזרחים. לבייב מוחה כנגד אלו המנותקים מהשורשים שלהם והמתנכרים להיסטוריה היהודית, כפי שהגישה הכנענית מציינת. אך כמוה, גם הוא סבור כי "הציונות פשטה את הרגל" ואין לה מקום עוד בחברה היהודית- ישראלית.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רינה הראל

מאת: רינה הראלעסקים קטנים ובינוניים17/08/101639 צפיות
הצרכים המיוחדים של חברות היי-טק בעת מעבר למקום חדש, דורשים תכנון קפדני, תיאום, יעילות ומהירות בהשוואה למעבר דירה. כשאורזים נכון – המעבר מתבצע בצורה מקצועית יותר – ההובלה מהירה יותר, הציוד הארוז שמור יותר והחזרה לשיגרה במקום החדש – טובה יותר.

מאת: רינה הראלבחירות27/01/099375 צפיות
מערכת הבחירות בישראל 2006 הייתה מהרדומות ביותר שידעה המדינה. במקום תעמולה תוססת, מותחת, דרמטית, הקורעת את המדינה בוויכוח נוקב על מי יהיו האנשים שיובילו את המדינה וידאגו לעתידה ואחיזתה בגדה המערבית, קיבלנו מערכת בחירות שטחית ומשעממת. ניתן להסיק מן היוצא בזאת כי תפקודה של התקשורת הישראלית במערכת הבחירות הנוכחית היה לקוי. בעבודה זו אדון על תפקודה הרצוי של התקשורת במערכת הבחירות מול המצוי.

מאת: רינה הראלדיני תאגידים16/01/093911 צפיות
מצא אומר דברים מרחיקי לכת: אם יש שני מועמדים שהם שווים אבל הגבר מוביל בקצת כי הוא ישב 10 שנים בדירקטוריון, אז יש לראות אותם כשווים. גם בסיטואציה שיש גבר שקורות החיים שלו יותר טובים בגלל שהוא גבר אז יש לראות אותו כשווה לאישה ולתת לה עדיפות. החובה היא לא מוחלטת - יש לאזן בין הצורך ליצור העדפה מתקנת לבין אילוצים של החברה אבל ע"פ רוב עדיף לתת עדיפות להעדפה מתקנת. הוא פוסל את המינויים למרות שהמועמדים הם ראויים לחלוטין.

מאת: רינה הראלדיני תאגידים16/01/094069 צפיות
הקמה של חברה ממשלתית היא שונה מהקמה של חברה פרטית. יש זכות יסוד להקים תאגיד. כאשר אדם מקים תאגיד ורושם אותו ברשם החברות ברוב המקרים מקימים חברה כדי לעשות עסקים ולהשיא רווחים. ככזו החברה פועלת באופן עצמאי ופועלת לפי השיקולים של הבעלים. הקמה של חברה ממשלתית היא יותר מורכבת. מטרתה היא לפעול בזירה הפרטית, להתחרות ולהרוויח. היא מוקמת לא רק להשגת רווח אלא גם לצרכים ממלכתיים יותר ציבוריים.

מאת: רינה הראלתורת המשפט09/01/0919413 צפיות
אפלטון - תלמידו של סוקראטס. נון-פוזיטיביסט (מכונה גם משפט טבע) רציונליסט. מפתח תורת האידאות - ( מודגם במינוס או על החוק ). אריסטו - תלמידו של אפלטון. נון - פוזיטיביסט. חיבוריו הוצגו כסיכומי הרצאותיו באוניברסיטה. ממציא תורת 4 הסיבות. אוסטין פילוסוף אנגלי מהמאות ה-18 19. אבי היורופרודנציה האנליטית. אוסטין מנסה לנתח מושגים משפטיים. פוזיטיביסט קיצוני.

מאת: רינה הראלמיעוטים07/01/0910594 צפיות
כיום, כמעט שלא קיימת מדינה עולם המורכבת מלאום בודד אחד (בשל הגלובליזציה, בידול, הגירה, נדידה, כיבוש, הגירה כפויה) ועל כן כל מדינה מתמודדת עם מיעוט לאומי בקרבה הקורא תיגר על המדינה בדרישותיו. כיוון שאין לגיטימציה להקמת מדינות לאום נוספות לאלו הקיימות כבר וכיוון שמדינה תשאף תמיד לשמר את כוחה ועוצמתה מתרחש קונפליקט בין המדינה למיעוט (שיעבור מרמה ב' לרמה ג') והמדינה מתבקשת לפתור את הבעיה בקרבה.

מאת: רינה הראלבחירות07/01/0913948 צפיות
בחירות הן ליבה של הדמוקרטיה והיא נבחנת על פיהן אך קיום בחירות אינן בהכרח סימן למדינה דמוקרטית (בדמוקרטיות לכאורה). הבחירות מביאות לידי ביטוי את האמנה בין אזרחים לשלטון במדינה דמוקרטית. בבחירות נותנים האזרחים את המנדט המחודש לצורת הממשל ככל ולנבחרים בפרט.

מאמרים נוספים בנושא דתות

מאת: דודישדתות02/05/182590 צפיות
ממש לא מזמן יצא לי להתקל בשאלה די מעניינת באחד האתרים אשר קיים בהם מדור 'שאל את הרב'. למען האמת, חיפשתי קצת מידע בנושא תיקון הכללי

מאת: אבי בכרדתות19/12/173252 צפיות
האסלאם תמך גם בכל מה שקשור לקידום מעמדה של האישה ובשוויונה המוחלט אל מול הגבר, מה קרה אם כך? מה השתבש? מדוע מעמדה של האישה הורע עד כדי הפיכתה עם השנים ל"חפץ" והשפלתה ונחיתותה ברוב מדינות האסלאם?

מאת: יובל ברדתות23/05/171910 צפיות
אם אתם שואלים את עצמכם כמה עולה מזוזה אז כדאי שתקראו את המאמר הבא שיעזור לכם לבחור את המזוזה המתאימה לכם

מאת: ברסלב מאירדתות09/06/167551 צפיות
ואלו המכונים נוער נושר נוער בסיכון, שבבניקים , פצועים , חוזרים ב... והנה חלק גדול מהם נושרים מכוח גודל הלחץ , בעיקר לחץ הלימודי שמפעילים עליהם. שהרבה פעמים הוא מעל ומעבר ליכולתם. חלק אחר נושר משום תחושת בדידות ואפסיות וחוסר חום ואהבה - לפעמים מצד ההורים, לפעמים מצד המלמדים, וק"ו כשהדבר מכל הצדדים. חלק אחר נושר מחוסר מסגרת מתאימה, דהיינו שההורים דחפו אותם בישיבה שלא מתאימה להם, מצד הרמה הלימודית, ובפרט בדור שלנו שהרבה מאד נערים הם ילדים טובים ונפלאים, אלא שסובלים שלא באשמתם מחוסר קשב וריכוז..

מאת: ברסלב מאירדתות21/01/162499 צפיות
פרשת השבוע בשלח | לעמוד במבחנים של החיים, כל אחד עובר נסיונות בין עני בין עשיר בין בפרנסה בין בחינוך הילדים כל אחד נתקע במהלך החיים וכשהם נתקעים לא יודע מה לעשות... אז איך מצליחים במבחן ? איך עוברים את הנסיונות ? בכלל איך חיים את החיים ? ראש ישיבת ברסלב מאיר יאיר לכם כמה נקודות למחשבה והתחזקות על פי דעת רבי נחמן מ- ברסלב...

מאת: רוני הכהןדתות02/06/152876 צפיות
למרות כל הקדמה שמביאה שפע של ספרי יהדות אל פתח דלתינו, לאנשים דתיים רבים אין אינטרנט בבית מטעמי שמירה עח צניעות והישמרות מטומאה שקיימת לרוב ברחבי האינטרנט. יהודים רבים עדיין מעדיפים ללמוד ולקרוא מספרים של תלמוד ומשנה או ספרי הגות ומחשבה בצורה המסורתית, ולא מול מחשב.

מאת: ענת אמרדתות12/04/152231 צפיות
במאמר שכאן נעשה לכם סדר עם סידורי קבורה והלוויה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica