בעלי מקצוע אשר זקוקים לרישיון על פי חוק, כפופים לרוב, לכללי אתיקה מקצועית. מטרתם של כללי האתיקה היא לשמור על טהרת המקצוע ועל יושרם של העוסקים בו.
פסיכולוגים, רואי חשבון ועורכי דין, כפופים, כל אחד בתחומו, לכללי אתיקה המעוגנים בדין. הפרתם, מלווה בסנקציות שונות, בהתאם למקרה.
עורכי דין בישראל, כפופים לכללי אתיקה מקצועית ובכל פעולה אותה הם מבצעים במסגרת תפקידם, עליהם לשמור על כללים אלו.
ייצוג הלקוח בנאמנות ומסירות, זהו אחד מכללי האתיקה המרכזיים של עורך הדין. כמו כן, מחויבים עורכי דין בישראל לחיסיון עורך דין – לקוח.
נאמנות ללקוח, דורשת גם הימנעות מניגוד אינטרסים ועל כן חל איסור על עורכי דין בישראל, לטפל בעניין משפטי, היכן שישנו ניגוד עניינים.
מילוי חובתו המקצועית של עורך הדין, תיעשה תוך שמירה על כבוד המקצוע ועל כבודו של בית המשפט. מהי משמעות הדבר? מיד נסביר.
עורך דין המפר את אחד מכללי האתיקה, עלול לעמוד לדין משמעתי בפני בית הדין המשמעתי המחוזי, אליו שייך עורך הדין. הורשע עורך הדין בעבירת משמעת, יכול הוא להגיש ערעור על פסק הדין לבית הדין המשמעתי הארצי.
משרד עורכי דין – נאמנות ללקוח
אחד מכללי האתיקה החשובים ביותר של עורכי דין בישראל הוא נאמנות ללקוח. עורך הדין מחויב לייצג כל לקוח במסירות ובנאמנות, ללא מורא.
במסגרת זו, מחויבים עורכי הדין בישראל לחיסיון עורך דין- לקוח. פירושו של חיסון זה הוא כי על עורך הדין חל איסור מוחלט למסור כל מידע אשר הובא לידיעתו במסגרת תפקידו. החיסיון חל בין אם המידע הועבר לעורך הדין על ידי הלקוח עצמו, או על ידי מי מטעמו.
חובת הנאמנות של עורכי דין בישראל ללקוחותיהם, כוללת אלמנט נוסף והוא הימנעות מניגוד אינטרסים. מונח זה הוא רחב מאוד אך מהותו היא כי משרד עורכי דין לא יקבל על עצמו ייצוג של לקוח, כאשר ישנו חשש כי עורך הדין, לא יוכל למלא את חובתו המקצועית כראוי למשל:
1. עניין אישי : כאשר דעתו האישית של עורך הדין על אדם מסוים או על נושא מסוים, עלולה למנוע ממנו למלא חובתו המקצועית והאתית, לא יקבל על עצמו את הייצוג.
2. עומס עבודה : עורכי דין בישראל עובדים, בדרך כלל, תחת עומס. אולם, עליהם להציב את הגבול ובתקופות בהן נתונים עורכי הדין בלחץ רב מדי, עליהם לסרב לקבל תיקים חדשים. זהו צעד הכרחי על מנת שעורך הדין יוכל למלא את חובתו המקצועית כלפי הלקוחות הקיימים.
זהות הלקוח : לכל עורך דין, לקוחות קבועים. לגביהם, נקבע בכללי האתיקה כי עורך דין לא יוכל לייצג צד אחר לעניין שלקוח קבוע שלו, הוא צד לו. זאת אף אם עורך הדין אינו מייצג את הלקוח הקבוע, באותו עניין.
עורכי דין בישראל- שומרים על כבוד המקצוע
יחסי עורך – לקוח, דורשים מעורך הדין לפעול במסירות ונאמנות כלפי הלקוח ועליו לשמור בסוד כל מידע אשר הגיע אליו במסגרת מילוי תפקידו.
בד בבד, קובעים כללי האתיקה כי ייצוג הלקוח, ייעשה תוך שמירה על כבוד המקצוע ועל כבודו של בית המשפט.
במה דברים אמורים? עורכי דין בישראל ממלאים תפקיד מרכזי בשמירה על שלטון החוק. על כן, נדרש מהם, בעת מילוי תפקידם ואף מחוצה לו, לנהוג בצורה נאותה ומכובדת.
מהי שמירה על כבוד בית המשפט? בהליך המשפטי, לעורך הדין שני תפקידים: ייצוג הלקוח ושליח בית המשפט. ביצוע כל אחד מן התפקידים הללו, יהיה תוך כדי התחשבות בתפקיד השני.
במסגרת תפקידו הראשון, ימלא עורך הדין את חובתו כלפי הלקוח במסירות ובנאמנות אך לא יטעה את בית המשפט ויסייע בגילוי האמת.
חלק חשוב משמירה על כבודו של בית המשפט, הוא ניהול ההליך המשפטי בצורה מכובדת ויעילה. על כן, משרד עורכי דין ינהג ביושר ובהגינות כלפי עמיתיו למקצוע.
הפרת כללי האתיקה – עמידה לדין משמעתי
אכיפתם של כללי האתיקה, שומרת על כבוד המקצוע ועל יושרם של עורכי דין בישראל. על כן, במקרים רבים של עבירות משמעת, מוגשת קובלנה נגד עורך הדין המפר והוא עומד לדין משמעתי.
לכל מחוז בית דין משמעתי שלו ובו נשפטים עורכי דין השייכים לאותו מחוז.
העונש המוטל על עורך דין העומד לדין משמעתי, נקבע על פי שיקולים שונים, בין השאר חומרת העבירה, עבירות קודמות והוותק של עורך הדין.
עורכי דין בישראל מבצעים את תפקידם, תוך שמירה על כללי האתיקה המקצועית. הפרתם של אלו, פירושה עמידה לדין משמעתי. עורך הדין נדרש לייצג את לקוחותיו בנאמנות ובמסירות וחל עליו איסור לטפל בעניין משפטי, אם קיים ניגוד אינטרסים. עורכי דין בישראל מחויבים לשמור על כבוד המקצוע ועל כבודו של בית המשפט, לצד מילוי חובתם המקצועית כלפי הלקוח.