לחברה גדולה בכלל, ולחברה ציבורית (הנסחרת בבורסה) ככלל, ישנו מבנה ארגוני ברור, ובראשו עומד הדירקטוריון שמטרתו לקבוע את חזון החברה והאסטרטגיה להגשמתה, הנהלת החברה שתפקידה לפרוט את האסטרטגיה לטקטיקה, ומטה החברה, שמטרתה להוציא לפועל. בעסקים קטנים ובינוניים, דירקטוריון החברה, הנהלתה ומטה החברה לרוב מרוכזים באדם אחד או שניים. חזון קיים בכל אדם או חברה , גם אם אינו יודע להגדירה, אך לכל הקשור לאסטרטגיה, אין כלל ביטוי, והטקטיקה לרוב מוכתבת מהפעילות בשטח, בצורה של מקרים ותגובות.
כל בעל עסק, קטן או בינוני, נאלץ להתמודד בשגרת עבודתו עם מגוון רחב מאוד של בעיות ודילמות. טיפול בלקוחות, טיפוח קשרי עבודה מול הספקים, ניהול צוות עובדים, התמודדות עם בעיות תזרימיות, מציאת מקורות מימון ותפעולו השוטף של העסק, הינם חלק מקשת הנושאים הזקוקים לטיפוח ומתן מענה. כאדם שצופה מהצד, על דרך התנהלותו היומיומית של בעל העסק, נראה שגם אם ישנה יד מכוונת וקיים מתווה ומדיניות לעסק אותו הוא מנהל, עיקר עיסוקו של בעל עסק קטן או בינוני הינו מתן פתרונות לבעיות בלתי צפויות, שצצות כדרך קבע במהלך היום.
הבעיות הבלתי צפויות וההתמודדות איתם, גוזל את מרבית שעות עבודתו של בעל העסק. כלל הנושאים העיקריים, נדחקים הצידה ומקבלים התייחסות, רק אם נוצרה בעיה לא צפויה חדשה בגזרתם. דרך התנהלות זו, הינה ממכרת, והדחיפות לתת מענה לבעיות היומיומיות, דוחק כל דיון על עתיד החברה ודרכים להגשמת חזונה.
ישנו משל על מכרסם בשדה שיבולים המחפש דרכי המלטות מול העיט שמנסה ללוכדו. המכרסם צריך להגיב במהירות הבזק לכל מכשול העומד בדרכו, לעומת העוף הדורס שיכול לתכנן צעדיו לטווחי זמן גדולים יותר ולצוד את המכרסם בזמן ובנקודה המתאימים לו. המכרסם זהו אותו מנהל שרואה רק את הבעיות היומיומיות ואינו בוחן צעדים ארוכי טווח שיאפשרו פיתוח העסק וקידומו.
על מנת להפוך ל"עוף דורס", על המנהל לבצע היערכות מצב ולבחון את הנושאים הבאים:
בניית תוכנית ארוכת טווח
על מנת לעשות סדר בעסק ולהתנתק מהמחשבה שפעילות העסק נמדדת לפי יום עבודה, יש צורך בבניית תוכנית שנתית שתקיף את כלל הפונקציות הקיימות בעסק ולהמיר את תוכנית העבודה לתקציב. התוכנית אמורה לכלול את כלל הפעולות הנדרשות בכדי לעמוד ביעדי העסק, כולל לוח זמנים לביצוע.
התפתחות השוק
אנו חיים בעידן בו מתרחשים תמורות ושינויים כמעט בכל ענף, קמעונאי או יצרני. במרבית הענפים, היתרון הינו לגודל או לקוטן. כל עסק בינוני לא יחזיק מעמד אם לא יתאים עצמו. בענף קמעונאות המזון קיימים רק שחקנים גדולים (שופרסל, מגה) וכאלו שמתיימרים להיות כאלה (רמי לוי וחצי חינם) או מכולות שכונתיות שמסרבות לתת לשחקנים הגדולים להשפיע עליהן. ענפים טכנולוגיים מאופיינים ברכישות ומיזוגים חובקי עולם, גם ענף הפרמצבטיקה וענף קמעונאות הטקסטיל עוברים שינויים דומים. כל בעל עסק חייב להכיר לשינויים הגלובליים שעוברים על השוק בו הוא פועל ולבחון פעולות שיתאימו את עסקו לרוח הזמן.
הרחבת המודל העסקי
החיפוש אחר מקורות הכנסה נוספים, משלימים לתחום עיסוקו של העסק או לא, הכרחי לצמיחת העסק ופיתוח. המטרה הינה להמציא עצמך כל תקופה מחדש. ההתפתחות יכולה לבוא בצורת של פתיחת נקודות מכירה אלטרנטיביות (אינטרנט או פתיחת אאוטלט), חיפוש אחר יצרן או מקור יצרני זול יותר שיאפשר יתרון תחרותי מול מתחרים, או מציאת תחום קשור ומשלים כמו מכירת כלי בית אקולוגיים בחנויות אורגניות.
אייל
אשמח לקבל מכם תגובות על המאמר במייל- eyalbh9@netvision.net.il ואף אשמח לענות על שאלות בנושאים כלכליים אחרים.
הכותב הינו יועץ כלכלי לעסקים קטנים ובינוניים