פיתוח עסקי העתיד כבר כאן
כבר בשנות ה- 70 חברות התנהלו בצורה גלובאלית וניסו לחדור לשווקים בינלאומיים חדשים. ניסיונות אלה הביאו לשינוי מהותי במבנה החברה, יחד עם שינויים בהתנהלות הכלכלית ומבנית של חברות גלובליות נולד הצורך בכוח אדם שינהל את ההתנהלות הבינלאומית. בהתחלה ההנהלה הבכירה היא זו שניהלה את תחום, אולם לאחר מכן נבנה גויס כוח אדם ספציפי לניהול היבטים של פיתוח עסקי בארגון. ככול שהפעילות הייתה יותר גלובאלית כך התפקיד קיבל יותר משמעות אצל חברות. כיום מנהל פיתוח עסקי מנהל לא רק את ההיבטים האסטרטגיים בשוק הגלובאלי אלא גם בשוק המקומי ובכך לקח חלק מהאחריות שפעם הייתה של מנהל השיווק.
עבור חברות גדולות ומבוססות, ,המונח"פיתוח עסקי" המונח מתייחס לעתים קרובות להקמה וניהול מערכות יחסים אסטרטגיים בריתות עם אחרים, חברות צד שלישי. במקרים אלה החברות הללו שואפות למנף את המומחיות שלהם על ידי חיבור לחברות משלימות או השתלטות על חברות עם מוצרים תחליפיים על מנת למנוע תחרות או ליצור יתרון יחסי. פיתוח עסקי מתמקד ביישום התוכנית העסקית האסטרטגית באמצעות הון עצמי מימון הרכישה של טכנולוגיות, מוצרים וחברות, בתוספת הקמת שותפויות אסטרטגיות מקום שמתאים.
פיתוח עסקי קשור לעתים קרובות לצמיחה למרות שלפעמים אסטרטגיה שיווקית אופטימאלי ויעדים יכול להיות בהקשר של צמצום הפעילות בשוק קיים או להקטין את היקף המכירות של קו מוצרים או שירותים.
פיתוח עסקי אצל חברות קטנות
לרוב בחברות בינוניות וקטנות מחלקת פיתוח עסקי מנוהל על ידי מחלקת השיווק. למרות שפיתוח עסקי נופל תחת הדסיפלינה של שיווק הרי ששתי מחלקות אלה הן שונות בתכלית ופועלות בצורה שונה. בעוד שיווק מתייחסת לזהות המוצר, להוצאת מסרים של החברה לקהלי יעד, וקידום המוצר, הרי שפיתוח עסקי מתעסק באסטרטגיה ארוכת טווח ברמות הגבוהות של החברה ומגדיר לאן החברה הולכת.
אסטרטגיה פיתוח עסקי, תמיד מאופיינת בחשיבה לטווח ארוך ולכן הבנה במגמות שוק, יכולת ניתוח נתוני עבר ולנבא לפיהם את עתיד הינם יכולות חשובות למנהל פיתוח עסקי.
חברות קטנות עד בינוניות לעיתים קרובות אינן קובעות נהלים עבור פיתוח עסקי ואף אינן מגייסות כוח אדם למשימה זאת על אף חשיבותה. במקום זאת הם לרוב מסתמכות על קשר קיים או הזדמנויות אקראיות. לעיתים הם מניחים כי הכרות עם אנשים במקומות אסטרטגיים עשוי לסייע בפיתוח עסקי, וכי עסקאות פיננסיות חדשות איכשהו יגיע אליהם. לחשיבה כזו עלולה להיות השלכות משמעותיות אם לא ניתן לנצל קשרים אלה, אשר לעתים קרובות מאוד נשארות בגדר הכרות אישית חזקה אבל חלשה בהיבט עסקי.
לפיתוח עסקי יש 3 מטרות עיקריות:
1. גיוס לקוחות חדשים, על ידי כך לתפוס נתח שוק גדול יותר
2. חדירה לשווקים חדשים
3. מימוש מנועי צמיחה חדשים
טכניקות למימוש תוכניות פיתוח עסקי:
1. ביצוע מחקרי שוק ואיסוף מידע מודיעיני
2. יישום מודלים עסקים של פיתוח עסקי
3. ניהול תקציבי רכישה ומיזוג
4. ניתוח נתוני חברות שנמצאות באותו סגמנט של שוק או שווקים משיקים
5. ניתוח כלכלי ניהול סיכונים
6. בניית חומרים שיווקים רלוונטיים
7. יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים
8. חדשנות טכנולוגית
השפעתו של משבר העולמי ב- 2009 על פיתוח עסקי
השפעת המשבר העולמי בשנת 2009 הייתה רבה על תחום פיתוח עסקי. חברות גדולות היו המעיטו בהשקעה ברכישות או מיזוגים, העטה גרמה לחברות להסתכל פנימה לתוך המוצרים והשירותים של החברה ולנסות ליצור יתרון יחסי שם. שכן התחרות בשוק נעשתה גדולה וקשה יותר. חברות רבות פנו ליצור שיתופי פעולה אסטרטגיים שעלותם קטנה בהרבה מרכישה או מיזוג והתשואה שלהם עשויה להיות גדולה.