בשנות ה-70 ובעיקר ב-80 עם התגברות התחרות בכל הענפים, החדירו בראש שעסקים צרכים להשקיע הרבה בשיווק. הטענה הייתה שאם לא תשווק לא ידעו שאתה קיים ואם אתה לא קיים אז איך יקנו ממך. מתוך בהלה זו קמו תיאוריות של שיווק USP ו- ESP, אוקיינוס כחול ואוקיינוס אדום. באותה מהירות שצמחו התיאוריות, צמחו גם הפלטפורמות השיווקיות. כשהאינטרנט חדר לעולם העסקים, השיווק נעשה משמעותי ביותר עד שכבר לא ניתן לדעת במה להשקיע את הכסף.
המעניין בכל התופעה שאין פלטפורמה שיווקית אחת שיכולה לקחת על עצמה את האחריות שהשיווק שלה עובד. והכוונה בעובד שיש גידול משמעותי בהכנסות. גם חברות שעושות קידום אינטרנטי מתחייבים על מיקום העסק במנועי חיפוש אבל לא האם מיקומים אלה יביאו לך יותר הכנסות.
אותו דבר, עם שלטי חוצות, מודעות בעיתון או ג'ינגל ברדיו. אם כך, נוצר מצב שכולם מבינים שצריך לשווק שהרי אנשים צרכים לדעת עליך אולם אין הבטחות שזה יעבוד ובכל זאת עסקים משלמים הון רב. למה? בשנות ה-30 השיווק הכי טוב היה אנשי מכירות מדלת לדלת. אז למה לא גם היום. איש מכירות מיומן יכול לסגור 3-5 עסקאות בחודש. מעל ומעבר להשקעה בו.
הסיבה שעסקים קטנים לא לוקחים איש מכירות היא בגלל העלויות הגבוהות של השכר. אך כיום יש חברות שעושות מכירות במיקור חוץ. העלויות קטנות. בחלק מהחברות יש מודל בסיס ואחוזים או תשלום עבור פגישות. אז למה עסקים קטנים עדין מעדיפים להשקיע כסף בשיווק ולא במישהו שיעשה מכירות. התשובה היא כי ככה לימדו אותנו. ככה חונכנו שמי שלא משווק לא קיים. סיבה נוספת, ולא יפה להודות אבל שיווק יש משהו נחמד, מעורר גאווה. אם בעל העסק רואה את המודעה שלו בעיתון זה עושה לו טוב. איש מכירות זו עבודה אפורה חסרת זוהר, גם אם היא יעילה יותר היא איננה ממלאת אותנו גאווה שאומרת לנו אני נראה משמע אני קיים. יותר כיף לשווק בערוצים הסטנדרטים אולם לא בהכרח יותר יעיל.
כמובן שאיש מכירות לא מעניק ביטחונות אבל הוא מניה יותר בטוחה כי מפגיש בין אנשים שמספרים את הסיפור של העסק שלך. וכמו כל סיפור טוב הוא יכול להתפשט יותר מהר. אין לומר ששניהם לא יכולים להתקיים ביחד, אלא להיפך עדיף שיהיו ביחד ושתקציב השיווק יתחלק בין שניהם כי כל אחד מביא את הערך המוסף שלו ומבטל את חסרונותיו של האחר.
ישנו שני סוגים של שיווק: pullו- shove . ההבדל היא ביוזמה של המשווק. shove הינו שיווק שאתה דוחף את המוצר שלך על הצרכנים, כגון: טלמרקטינג, דיוור ישיר. pull הוא צורת שיווק שגורמת לצרכן לבוא אליך כמו כתבה בעיתון או בטלוויזיה, פרסומות וכו'. שני ערוצי השיווק האלה הם רלוונטיים וצרכים שיהיו בתמהיל השיווק. שיווק אינטרנטי ומכירות הם בדיוק המשלימים בין שני צורות שיווק אלה.
כיום אנשים מעדיפים לבנות פלטפורמות שיווקיות שאינן מצריכות מאמצים רבים ומניבה הכנסה גבוהה ולא ללכת למכור. כיום, שיווק סטנדרטי נהיה הפיתרון הקל לקידום העסק, הזמין ביותר אבל לא בהכרח הזול ביותר. לפני שאתם משקיעים עוד בתמהיל השיווק שלכם קחו בחשבון שיש אלטרנטיבות כי כמו באופנה תמיד יש חזרה לישן והטוב.