מאז השקתה של הרשת החברתית הידועה, התפתחה תורה שלמה סביב שיווק בטוויטר. חברות שיווק באינטרנט ומומחים לקידום אתרים עקבו אחר הטרנדים בטוויטר, ותוך כדי ניסוי ותעייה פיתחו מדע שהתבסס על רשת זו בלבד.
התפתחות זו נבעה מכמה סיבות:
- לטוויטר יש את היכולת לספק לגולש מידע מיידי על נושאים הרלוונטיים לרגע זה. כל עדכון המוזן ברשת נחשף מיידית למאות גולשים. גוגל לעומת זאת מאנדקס תכנים זמן רב לאחר שפורסמו. מסיבה זו, רבים סברו שטוויטר ישמש אלטרנטיבה למנועי החיפוש וגולשים רבים יחפשו מידע ברשת זו.
- מאז ההסכם בין טוויטר למנועי החיפוש בינג וגוגל, החלו מנועי החיפוש לאנדקס את הציוצים בטוויטר. למרות שמהלך זה עדיין בחיתוליו ויש לו השפעה מעטה על אתרים ישראלים, שיווק בטוויטר נהיה רלוונטי מאד גם לענף קידום האתרים.
- בזכות יחסי ציבור מעולים מצד חברת טוויטר ורצונם של רבים להראות נוכחות בטרנדים ה"חמים", עברו חברות, סלבריטאים ופוליטיקאים לרשת זו. כיום ניתן למצוא באתרי עסק רבים את הכפתור המאפשר לגולשים לעקוב אחר העסק בטוויטר. עם מידת הפופולאריות ההולכת וגוברת של טוויטר, כל עסק הרוצה להרחיב את מאגר לקוחותיו מניח שרבים מהם נמצאים שם, ולכן זהו יעד חשוב לשיווק באינטרנט.
- רשת זו הביאה עימה ערך נוסף הייחודי לה: צורת תקשורת קצרה ותמציתית, המוגבלת ל140 תווים. מסיבה זו, טוויטר נוחה לשימוש בקרב גולשים שאינם אוהבים להרבות במילים. כך, טוויטר משמש כגשר בין משווקים, לגולשים המעדיפים מסרים קצרים.
מאמר זה, המחולק לשניים, סוקר את הטרנדים שהתפתחו בטוויטר בשני מישורים: 1. שיווק בטוויטר – לקהל הגולשים. 2. קידום אתרים בטוויטר.
שיווק בטוויטר
בטוויטר התפתחו שיטות שיווק הייחודיות לרשת זו. הישנה ביותר היא תחרות העוקבים. תחרות העוקבים המתוקשרת בין אשטון קוצ'ר לאופרה ווינפרי הובילה גם לכמה סלבריטאים בארץ לנהל תחרות עוקבים, כמו זו בין רביב דרוקר ועופר שלח, לבין עינב גלילי וגורי אלפי.
שיטת שיווק נוספת שצברה תאוצה היא שיטת הסולמית (#), כמו זו של Squarespace. חברה זו פרסמה שהיא מעניקה אייפון בחינם לאדם אחד ביום, באופן רנדומלי. התנאי לקבלת האייפון היה כזה: על הגולשים בטוויטר להזין בסוף הציוץ שלהם סולמית + את שם החברה. כך שהרשת הזו התמלאה בציוצים מהסוג הזה: just had a big breakfast #squarespace. החברה זכתה לחשיפה גדולה תוך זמן קצר, והחיסרון היחיד היה שהמידע שפורסם אודות המבצע לא היה מדויק: הזוכים המאושרים לא זכו באייפון חינם, אלא בשובר הנחה. בעקבות squarespace, חברות נוספות נקטו בשיטה זו ונתנו שוברי הנחה תמורת ציוצי-סולמית.
טראוויס בארקר ודי ג'יי איי.אם לקחו את קמפיין הסולמית צעד אחד קדימה: הם הפיצו בטוויטר רמיקס להורדה – בחינם. כל שהיה על הגולשים לעשות הוא לסיים את הציוצים שלהם ב #trvsdjam.
כחלק ממהלך שיווקי, חברות רבות החלו לתת שירות לקוחות דרך טוויטר. המטרה היתה לייצר תדמית חיובית של חברה המשתדלת ללכת לקראת הלקוח, ולתת שירות בפלטפורמות הנוחות לו, מבלי שהצרכן יאלץ להרים טלפון ולחכות זמן רב על הקו. אחת מהחברות הידועות הנותנות שירות זה היא בנק אוף אמריקה.
פעילות שיווקית מהסוג הזה גם הצילה את המוניטין של קומקאסט, חברת כבלים אמריקאית שכבר רכשה מוניטין שלילי בגלל שירות הלקוחות שלה. חברת קומקאסט הפעילה ערוץ טוויטר בשם עובד שקוראים לו "ביל". ערוץ הטוויטר של ביל הפך לסמל לשירות לקוחות מצוין ושיפר את תדמית החברה דווקא בנקודות החולשה שלה.
דוגמא אחרת לשיווק מוצלח בטוויטר, שתוצאותיו המיידיות היו מדידות, היא חנות האאוטלט של ענקית המחשבים דל. חברת דל הרוויחה יותר מ2 מיליון דולר בעקבות חנות ההאוטלט של מוצרי החברה. תרמו לכך הטיפול המהיר בהזמנות הלקוחות, באספקת המוצרים ובפניות שלהם – שהתנהלו דרך טוויטר.
טוויטר משמש מעין גשר בין מוסדות, חברות, אישי ציבור ומשווקים, לבין קהל צרכנים המעדיף מסרים קצרים. הפעילות בטוויטר עבור הגולשים קלה ונוחה. חברות אשר יתאימו עצמם לאופיו של טוויטר ושל המשתמשים, יכולות ליצור קמפיין שיווקי מוצלח אשר יפעיל את המשתמשים ויעודד אותם להתעניין במוצר. בסופו של דבר, כל שנדרש כדי ליצור את הבאז הוא פשוט לצייץ.
.