מודל SWOT הוא אסטרטגיה עסקית שמטרתה לממש את הפוטנציאל של ארגון דרך הסתכלות על נקודות החוזק והחולשה הפנימיים של הארגון, וההזדמנויות והאיומים שמגיעים מהסביבה החיצונית לארגון.
היעד הוא לחזק ולבסס את נקודות החוזק, לנצל הזדמנויות, לשפר או לעקוף בצורה יצירתית נקודות חולשה, ולנצל את האיומים לטובת הארגון.
בשיטה זו יש דגש על ניתוח ומחקר. היא מחייבת מודיעין עסקי טוב המסוגל להשיג מידע אקטואלי, אפקטיבי ואמיתי. המחקר יכול להיעשות על ידי סקרים, ראיונות וקבוצות מיקוד, ידע ציבורי, מכוני מחקר, עיתונות מודפסת ועוד.
מודל זה ניתן ליישם גם על תחום השיווק באינטרנט.
לפי מודל זה, על בעל האתר לחשוב:
מה הם נקודות החוזק של האתר שלו? נקודות החוזק יכולות להיות:
· כוח אדם גדול הכולל גרפיקאים המעלים לאתר תמונות באיכות גבוהה.
· תקציב גבוה.
· עיצוב נעים היוצר חווית משתמש נעימה.
· ניווט קל באתר.
· טכנולוגיה מתוחכמת.
ועוד יתרונות רבים.
כמו כן, יש לחשוב על נקודות החולשה של האתר, לדוגמא:
· מחסור בחברה באנשים בעלי כישרון כתיבה היכולים לכתוב תכנים שיווקיים ומעניינים.
· דלילות בתכנים הפוגע בקידום האתר.
· ניהול כושל בכל הנוגע לעדכון האתר.
יש לחשוב על דרכים לעקוף את הקשיים האלה בצורה יצירתית או לשפר אותם. למשל, בחברה בה אין עובדים עם כישרון כתיבה, ניתן לפנות למנהלי תוכן חיצוניים לחברה, שתפקידם ליצור תכנים שיווקיים שיקודמו במנועי החיפוש. בעיות הקשורות לניהול כושל אפשר לפתור בדרכים רבות, למשל להקל על העומס בעבודתם של האחראים לעדכון האתר.
יש לנתח את ההזדמנויות שיוצר אתר אינטרנט:
· חשיפה נרחבת לעסק בעלויות נמוכות יחסית.
· נגישות גבוהה יותר ללקוחות פוטנציאליים.
· אפשרות להעברת מסרים בתפוצה נרחבת.
יש להסתכל גם על האיומים החיצוניים על העסק, למשל:
· המצב הכלכלי במשק.
· שינויי מגמות בהתנהגות צרכנים.
· שינויים טכנולוגיים.
את האיומים ניתן לצמצם או להפוך להזדמנויות. למשל, מיתון במשק גורם להתחזקותה של המדיה האינטרנטית הזולה יחסית, כך שלבתי עסק שכבר "תפסו את מקומם" ברשת יהיה יתרון על פני חברה שאינה מנוסה בשיווק באינטרנט ורק מתחילה את צעדיה הראשונים. אם התנהגות הצרכנים נהיית קצרת רוח וללקוחות פוטנציאליים אין סבלנות לעיין בקטלוגים ופלאיירים השייכים לעסק, ניתן להרשים אותם בסרטון אטרקטיבי באתר יוטיוב, למשל, שיפנה אותם לאתר העסק. ניתן גם להעסיק חברה לבניית אתרים ושיווק באינטרנט המעודכנת בשינויים הטכנולוגיים האחרונים ויודעת ליישם אותם באתר האינטרנט.
מודל הSWOT הוא כלי הכרחי לחשיבה אסטרטגית נכונה ולניהול מוצלח, הן של העסק והן של אתר האינטרנט. יישום נכון של מודל זה תעזור לבעלי העסק להפיק את המיטב מאתר האינטרנט שלהם.