עסקים רבים מודעים לכוחה של המדיה האינטרנטית ודואגים לבנות אתר מרשים שמציג את שירותי העסק ומשמש מעין במה ייצוגית לחברה.
ישנם עסקים המסתפקים ב"להראות את פניהם" באינטרנט, אך יש לזכור שכיום, בעידן שבו בניית אתר באינטרנט הוא סטנדרט מינימלי לבתי עסק , חברה שאינה פעילה מספיק באתר שלה ואינה מעדכנת ומתחזקת אותו באופן שוטף פוגמת בתדמית שלה כחברה מצליחה ומקצועית. בנוסף לכך, כיום רגילים רוב הצרכנים להשתמש באינטרנט ובייחוד בגוגל כמקור מידע עיקרי, ואתר שאיננו נמצא בראש תוצאות החיפוש בגוגל, סביר להניח שחשיפתו תהיה מוגבלת, וכך גם חשיפת הצרכנים לשירותי העסק.
וכאן נכנס תחום השיווק באינטרנט.
שיווק באינטרנט הוא תחום רחב הכולל קידום אתרים (קידום האתר בגוגל כך שייראה בתוצאות החיפוש הראשונות והגולשים ייחשפו אליו), יצירת תדמית חיובית לאתר (על ידי עיצוב אתרים), ויצירת חווית משתמש נעימה (על ידי בניית אתר נוח למשתמש).
שיווק באינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מבניית אתרים. לצורך המחשה, ברור לכולנו שתיאטרון הבימה לא כולל רק במה וכיסאות.
לשיווק באינטרנט יש מספר יתרונות על פני שיווק באמצעים קונבנציונאליים (טלוויזיה, רדיו, עיתונות, שלטי חוצות):
- במדיה האינטרנטית ניתן לשלב אמצעי שיווק שונים הפונים לכל החושים: סרטי תדמית, פלאש, תמונות, תכנים כתובים ועוד.
- המדיה האינטרנטית מאפשרת דיאלוג עם הצרכן והבנת הצרכים שלו. דיאלוג זה יכול להתקיים על ידי פורומים, מיילים, פוסטים, סקרים באתר, טפסים אלקטרוניים ועוד.
- בניגוד לפלאיירים, פרסומות, עיתונים ושלטים, אין הגבלה של זמן או מקום באינטרנט, וניתנת האפשרות להפיץ מסרים ארוכים ועמוקים יותר.
- האינטרנט הוא מדיד. הוא מספק כלים לדעת את מספר הגולשים באתר, זמן השהייה שלהם באתר, אחוז הנטישה ועוד.
- עלות השיווק באינטרנט נמוכה יחסית.
- המסרים באינטרנט גמישים וניתנים לשינוי ולעדכון בכל עת.
לשיווק באינטרנט קיימים גם כמה חסרונות:
- החשיפה היא סלקטיבית, כאשר הגולש בוחר בהקלדת מילות החיפוש בגוגל לאיזה סוג של מידע ברצונו להיחשף.
- לא ניתן "לכפות" פרסום על הגולש ולהציב מולו תכנים פרסומיים שהוא לא חיפש.
קיימות מספר דרכים לשיווק באינטרנט.
אחד הכלים המרכזיים לשיווק באינטרנט הוא SEO, קידום אתרים.
עבודה זו נעשית בעיקר על ידי כתיבת תכנים בשילוב מילות מפתח הקשורות לנושא האתר וגם ייחודיות לאתר העסק, כדי שמנוע החיפוש של גוגל יאנדקס את האתר במיקום גבוה בתוצאות החיפוש כאשר הגולשים מחפשים את מילות המפתח האלה. לדוגמא, אתר של חברה להשכרת רכב תדאג לשלב בתכנים שלה את מילות המפתח "השכרת רכב" כדי שגולשים יוכלו למצוא את האתר בגוגל כאשר הם מחפשים רכב להשכרה. ישנם מספר עקרונות חשובים למציאת מילות מפתח מתאימות לאתר, ומידע נוסף על קידום אתרים ניתן למצוא באתר אוריון.
דרכים נוספות לשיווק באינטרנט:
SEM- שיווק באינטרנט על ידי פרסום במנועי החיפוש.
פרסום באנרים באתרים הפונים לקהל היעד של החברה.
שיווק ויראלי בדיוור אלקטרוני.
הקמת מועדון לקוחות לצורף הפצת ניוזלטר.
שיווק גרילה בפורומים, בלוגים ורשתות חברתיות.
דרכים חדשות לשיווק באינטרנט מתפתחות כל הזמן ככל שנוצרים אתרים חדשים ופלטפורמות חדשות באינטרנט, ובעוד מספר שנים סביר להניח שרשימה זו כבר לא תהיה עדכנית. כמו בכל דבר בעולם הפרסום, חשוב להתעדכן בטרנדים החדשים בשיווק באינטרנט ולנצל כל התפתחות חדשה בתחום.
מומלץ גם לבעלי אתרים שכבר שיווקו את אתרם בעבר להמשיך ולחפש דרכים חדשות כדי לחזק את נוכחותם באינטרנט.