אבחון ליקויי למידה
כאשר ילד מתחיל ללמוד בבית הספר, אנו מצפים שהוא ילמד במהירות ויחד עם בני גילו את אומנות הקריאה והכתיבה, החשבון הבסיסי וכן הלאה. רוב הילדים אכן עושים זאת כמצופה מהם, אולם ישנם ילדים אשר מתקשים בתחומי למידה שונים. לעיתים מדובר בקושי סטנדרטי, שנחשב בגדר הנורמה, ודורש אך מעט מאמץ על מנת להתגבר עליו. אולם ישנם ילדים אשר סובלים מלקויות למידה שונות, אשר הופכות את הלמידה הרגילה המקובלת בבית הספר למשימה מסובכת מאד עבורם, עד בלתי אפשרית. אבחון ליקויי למידה נועד לבדוק האם הקשיים של הילד נורמאליים או מהותיים.
אבחון דידקטי
אבחון דידקטי הוא האבחון אשר נועד לזהות לקויות למידה מסוגים שונים, כמו למשל דיסלקציה, קשיי הבנה מסוגים שונים וכדומה, ולעיתים אף בעיות קשב וריכוז. אבחון דידקטי נערך על ידי מורה להוראה מתקנת אשר הוסמכה לעריכת אבחונים, והוא אורך כשעה עד שעתיים. במהלך האבחון, הילד נשאל שאלות בתחומי למידה שונים, אשר מאפשרים הערכה של היכולות הבסיסיות שלו - לרוב יכולות שאינן נשענות על ידע קודם שנדרש, או בחינה של יכולת הלמידה של דברים חשים (כמו אותיות, חשבון וכדומה). במהלך אבחון דידקטי נבחנים תחומים כמו התארגנות במרחב, זיהוי, שיום ושליפה של שמות או עצמים מסוגים שונים, זיכרון שמיעתי וחזותי, הבנת רצפים, היגיון, זיהוי אותיות וכדומה, ובגיל מבוגר יותר גם הבנת הנקרא והנשמע.
תוצאות האבחון
תוצאות האבחון הדידקטי או תוצאות של אבחון ליקויי למידה עשויות להצביע על קיומה של לקות למידה מסוימת, שמשמעותה קושי ספציפי בתחום מסוים. לקות למידה איננה מנת משכל נמוכה - ילדים רבים שסובלים מלקויות למידה הם דווקא בעלי מנת משכל גבוהה במיוחד, אלא שקושי מסוים, שמקורו נוירולוגי, גורם להאטה ביכולות הלימוד שלהם. לאחר האבחון ניתן להתאים לילדים תוכנית לימודית מותאמת אישית, אשר תקדם אותם.