מה זה אבחון דידקטי ומתי יש צורך לבצעו?
מטרתו של אבחון דידקטי הוא להעריך את כישורי הלמידה הבסיסיים של הילד. מדובר ביכולת קריאה, כתיבה, שפה , חשבון וכושר ארגון. בתחומים אלו נבדקים כישורים קוגניטיביים הקשורים לתתי נושא כמו הבנת הנקרא, יכולת התבטאות בכתב ובעל פה, זיכרון ועוד. אבחון דידקטי נערך באמצעות מאבחן דידקטי מוסמך. לרוב מדובר באנשי מקצוע מתחום החינוך, שהתמחו והוכשרו לבצוע אבחונים מסוג זה. יש לציין כי אבחון דידקטי, בשונה מאבחון פסיכודידקטי מתמקד כפן השכלי- קוגניטיבי ולא בפן הרגשי. לכן, אבחון פסיכו דידקטי מבוצע רק בידי פסיכולוג בשעה שאבחון דידקטי מבוצע ע"י מאבחן מוסמך.
מה בודקים במהלך אבחון ילדים דידקטי?
אבחון דידקטי נמשך מספר שעות והוא מתמקד בפן הקוגניטיבי של הנבדק. פן זה מורכב מתתי נושאים כגון: חשיבה מתמטית, זיכרון חזותי ושמיעתי, כישורי קריאה, הבנת הנקרא, כישורי כתיבה- יכולת הבעה בכתב ובעל פה, יכולת התארגנות , יכולות שפתיות ויכולות ניהוליות.
מי מחליט מתי נכון לבצע אבחון דידקטי?
כל אחד רשאי לבקש לערוך לילד שלו אבחון דידקטי. הורים שחשים כי ילדם סובל מקשיים לימודיים או שהישגיו הלימודיים לא עולים בקנה אחד עם היכולות השכליות שלו- מוזמנים לבקש לערוך אבחון דידקטי על מנת לשלול או לאשר חשדות אלה. במידה וממצאי האבחון הראו כי אין כל בעיה קוגניטיבית והילד בכ"ז נכשל בלימודים, יש לשקול ביצוע אבחון פסיכו דידקטי. אבחון פסיכודידקטי בודק גם את המרכיב הקוגניטיבי אולם בודק ומתמקד גם בחלק הרגשי והנפשי של הילד. בדרך זו ניתן יהיה לשלול או לאשר האם כישלונותיו של הילד נובעות מבעיות רגשיות, ובהתאם לכך להעניק טיפול הולם. במילים אחרות, במקרים בהם קיימים פערים בין יכולותיו של הנבדק כפי שמכירים אותו מוריו והוריו, לבין הישגיו הלימודיים- מומלץ לערוך אבחון דידקטי. במידה ואכן קשייו נעוצים באחד הפרמטרים שצוינו- ניתן לתת מענה לבעיה באמצעות הוראה מתקנת, המתמקדת בבעיה הספציפית שאותרה בעקבות האבחון. זו למעשה מטרתו של אבחון דידקטי: שלילה או אימות של חשד ללקות למידה, איתור הגורם להן והפניה לטיפול מתאים.