סוגים שונים של אבחון ילדים
כיום הולכת גוברת המודעות לבצע אבחון ילדים בעקבות חשד לבעיה רגשית או קוגניטיבית של הילד. קיימים סוגים שונים של אבחונים, כאשר כל אבחון ילדים מתבצע באמצעות אנשי מקצוע המוסמכים לכך.
אבחון דידקטי מבוצע בידי אנשים מתחום ההוראה, שהוכשרו לבצע אבחון מסוג זה. ילדים שמופנים לצורך אבחון דידקטי הם ילדים שמגלים קשיים לימודיים, או בעלי הישגים נמוכים משמעותיים מאלו שצפו עבורם מוריהם, המערכים אותם בילדים פקחים ואינטליגנטיים, שאין כך סיבה שהישגיהם הלימודיים יהיו נמוכים.
אבחון דידקטי בוחן את היכולות הקוגניטיביות, השפתיות, חשיבה מתמטית, זיכרון, כישורי כתיבה, הבנת הנקרא, יכולת הבעה בכתב ובעל פה, יכולת התארגנות ועוד.
אבחון פסיכו דידקטי מבוצע בידי פסיכולוג מומחה בתחום זה או בשיתוף פעולה בין פסיכולוג ילדים לבין מאבחן דידקטי. אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון משולב, המשלב אבחון דידקטי עם אבחון רגשי- נפשי של הילד, כאשר המטרה הא לברר האם כשלים או בעיות למידה של הילד נעוצות דווקא בפן הרגשי. אבחון פסיכו דידקטי בודק גם את מנת המשכל והאינטליגנציה של הנבדק. לכן, יש מקרים בהם הממצאים של אבחון פסיכודידקטי יכולים להעיד כי מדובר בילד נבון ופיקח, ללא כל בעיות שפתיות, זיכרון או יכולת התארגנות, אשר הסיבה להישגיו הנמוכים או לבעיות ההתנהגות שלו נובעות מבעיות רגשיות. בהתאם לממצאי האבחון, באשר הוא- כמובן דרכי הטיפול המומלצות.
ביקורת כנגד אבחון פסיכו דידקטי:
הביקורת העיקרית כנגד ביצוע אבחון פסיכודידקטי נעוצות בטענה כי במדיה וקיימות לקויות למידה, אבחון זה לא ממפה נכון את מנת המשכל של הנבדק ואת מצבו הרגשי. כלומר, הטענת העיקרית נגד ביצוע אבחון פסיכו דידקטי היא כי במקרים בהם הילד סובל מלקויות למידה- הרי שממצאי מנת המשכל שלו וממצאי הפן הרגשי שלו יכולים להיות לא מדויקים בעליל.
האם ניתן ליישר את המחלקות בהשקפה זו?
בסופו של דבר, בתחום האבחון הפסיכו דידקטי קיימות, כמו בכל תחום, מספר גישות, כאשר לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות. לכל אחת מהן יש חסידים ויש מתנגדים. הרעיון הכללי שעומד מאחורי ביצוע אבחון פסיכודידקטי הוא לבדוק לבחון ולתת חשיבות לפקטור של מנת משכל, היות ובאמצעותו ניתן להעריך קשיים לימודיים, שלא לומר כי יש לו תפקיד מרכזי למדי באישור או שלילת לקויות למידה הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. "בידוד" מרכיב האינטליגנציה מאפשר לבחון האם יש קשר בין קושי דידקטי לפקטור הקוגניטיבי, וכיצד אותו קושי קוגניטיבי גורם לבעיות דידקטיות.