|
|
|
|
|
טיפ לשיווק, פרסום ומכירות " אחרי החגים " - בדגש על שירותים, צריכה, קמעונאות
|
|
|
"אחרי החגים יתחדש הכל, יתחדשו וישובו ימי החול..."
בלוח השנה, תקופת החגים מתייחסת לשתי תקופות מרכזיות: חגי תשרי (ספטמבר-אוקטובר) וחג הפסח (מרץ-אפריל). כולנו מכירים את תירוצי הדחייה וההימנעות, הנובעים משילוב של לחצים וסדרי עדיפויות שונים, לצד הוצאות ישירות ועקיפות - המשליכים גם על הפעילות העסקית. ומה קורה כאשר החגים חולפים - האם "אחרי החגים" - הוא עיתוי נכון לפעילות פרסום ושיווק? ואיך נערכים? ערן רותם, יועץ לשיווק ומכירות, נותן טיפים ל"אחרי החגים".
תקופת "אחרי החגים" כבר כאן.
בלוח השנה בישראל, הכולל עיתויים עונתיים, לצד אוניברסאליים ויהודיים, "תקופת החגים" מתייחסת לשתי תקופות מרכזיות: חופשת חגי תשרי (ספטמבר-אוקטובר) וחופשת חג הפסח (מרץ-אפריל).
את תקופת חגי ראשית השנה, מלוות "עונות המלפפונים" – החל מטרום החגים, בעת חופשת הקיץ ביולי-אוגוסט, וכלה בלאחר החגים, בתקופת יובש נוספת של חודש נובמבר. רק לקראת דצמבר, עם בוא החורף, חנוכה וסוף שנת העבודה, חוזר השוק להתעורר באופן מלא, וממשיך עם חג פורים, עונת האביב, ולאחרי הפסח עם החגים הלאומיים, ולבסוף שבועות ועונת הקיץ. לפיכך, עונת הסתיו הינה עונת "אחרי החגים" הקשה מכולן...
גידול של כ- 7% צפוי במכירות רשתות השיווק השונות בתחומי המזון, ההלבשה, מוצרי בני קיימא וכלי בית, בחודש חגים, כך עולה מבדיקה שערך אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, על בסיס ניתוח שנים קודמות. השוק חווה ירידה בשיעור זהה בחודש שאחרי החגים.
בהתפלגות לתתי ענפים עולה כי בשנים 2001 - 2011 נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 8% במכירות המזון בחודש החגים, לעומת ירידה של 6% בחודש שלאחר החג. במכירות מוצרי בני קיימא (דוגמת מוצרי חשמל ורהיטים לבית) נרשמה בחודש החגים עליה ממוצעת של 6% בהשוואה לחודש הקודם, לעומת זאת נרשמה ירידה חדה של כ- 16% במכירות בחודש שלאחר תקופת החגים. במכירות ההנעלה נרשמה בחודש החגים עלייה של כ- 8% בממוצע, לעומת ירידה של 4% בחודש שלאחריו. במכירות הטקסטיל וההלבשה נרשמה עלייה של כ- 7% בממוצע בחודש החגים, לעומת ירידה של 1% בחודש שלאחריו. במכירות כלי הבית והמטבח נרשם הגידול הבולט ביותר של כ- 87% בממוצע, לעומת ירידה בהיקף של כ- 2% בממוצע, בחודש לאחר החגים.
לצד הקניות הייעודיות לחגים והענפים ה"מסורתיים", כולנו מכירים את תירוצי הדחייה וההימנעות בתחומים נדרשים פחות, ובעיקר בעולמות השירותים, הנובעים משילוב של לחצים וסדרי עדיפויות שונים, לצד הוצאות ישירות ועקיפות - המשליכים גם על שיווק ומכירות. דחיות שהביאו לכך שחודשי החגים אינם קלים לעסקים שאינם חלק מ"ענייני החג" או העונה.
במהלך החגים, להבדיל מלקראתם, שירותי ייעוץ, השמה, מוסכים, מיחשוב, שירותי משרד, פרסום, לימודים ועוד, חווים ירידות בשיעור ניכר המגיע לעיתים ל-50% מהמחזור של ממוצע החודשים שקדמו לחגים ולעונת החופשות. בחלקם, "אחרי החגים" מביא עימו עליה של עשרות אחוזים וחזרה לשגרת פעילות, אולם ישנם תחומים הנותרים אחרי החגים בשפל, כדוגמת שירותי תחבורה, הובלה, נסיעות. ישנם תחומים החווים דווקא עליה בתקופת החגים וירידה מתונה לאחריהם, כדוגמת שירותי רפואה ושירותי הסעדה.
אבל האם כאשר החגים חולפים - האם "אחרי החגים" - הוא עיתוי נכון לפעילות פרסום ושיווק? הכל תלוי מוצר/שירות, תחום פעילות וכמובן על אילו חגים מדובר – וההבדל הינו האם זוהי רלוונטיות ישירה או סתם עוד הזדמנות עיתוי, והאם זהו הכרח העיתוי או סתם "סיבה למסיבה" או מבצע הוזלה. הרי אין דין שירותי הרזיה אחרי ארוחות ראש השנה או פסח, או מכירות מוצרי "על האש" לקראת יום העצמאות - כדין מכירות מוצרי חשמל או ריהוט. אין דין משחקים לקראת חנוכה או מבצעים אחרי פורים ולקראת עת האפיקומן - כדין מכירת ציוד איטום אחרי החורף, חזרה לבית הספר בסתיו או ציוד גינון לקראת האביב. מבחינת תובנת הצרכן, יש הבדל בין רכישות "חובה", ל"רשות" ול"כדאי". לכל תחום - העיתוי המרכזי שלו, לפעמים אפילו החג "שלו": יינות לקראת ראש השנה לצד רימונים, תפוחים ודבש, אירועי חתונה לקראת הקיץ אחרי העומר ולקראת ט"ו באב, גבינות לקראת שבועות, הרזיה אחרי החגים, גינון ושיפוץ בסתיו ובאביב, ציוד משרדי לקראת סוף שנה או סיום הקיץ ועוד. ****
כאשר מתלבטים מתי נכון לשווק ולפרסם, ביום ש"אחרי החגים" – בחודש-חודשיים שלאחר עונת החגים והחופשות – יש להתייחס למספר היבטים: 1.
היבט ההזדמנות המיידית:
מה קונים כעת – בחודש-חודשיים הקרובים? מה עומד בראש סדרי העדיפות, הביקוש וההיערכות? מה נמצא "בעונה" שלו בימים אלו?
למשל, מתי רוכשים שירותי תיירות ונופש? מתי קונים ריהוט גינה? "בדיקות חורף" לרכב, מתי עושים? מתי הזמן לאיטום הגג? האם מוצרי אלקטרוניקה מעניינים אנשים אחרי הוצאות החגים או שמא דווקא ביגוד חורף לילדים? ומה לגבי אוכל חורפי (מרק, קרמבו, פירות חורף)? האם קניות לחורף מתחילות עם גשם ראשון (אוקטובר) או רק בקור הראשון (נובמבר)? נושאים המתאימים לעונה הנוכחית, גם אחרי הוצאות החגים - נכון לפרסם ולקדם במבצעים ובמסרים מתאימים. 2.
היבט ההזדמנות הקרובה:
מהו הנושא הבא על סדר היום הצרכני במחזור חיי המשפחה או לוח השנה? מהו התחום שיעסיק את הלקוחות בעוד חודש או חודשיים? לקראת החורף? חנוכה? סוף שנה?
נושאים העומדים להפוך לרלוונטיים - נכון להקדים את המתחרים ולהתחיל כבר לפרסם ולשווק. ניתן אפילו להמתין עם המבצעים ומקסום המכירות - ולנצל בינתיים מומנטום של צורך, של ראשוניות, ופשוט למקסם רווחים או להשיג חשיפה, מודעות והעדפה (למשל, כניסה ל"סט הנבדקים" או לרשימת ה"ראשון שעולה בראש"). 3.
היבט המלאי:
לעיתים, דווקא בגלל שהעונה "שלנו", הנוכחית, חלפה לה (למשל ציוד משרדי של "חזרה לביה"ס", מזון לחג או בגדי-ים) - נכון להשקיע בפרסום "אחרי החגים" בגלל הרצון והצורך להיפטר ממלאי עודף. מוצרים שלא נמכור עכשיו - יאלצו להמתין לעיתוי הבא, ובינתיים המלאי יעלה לנו אשראי, מימון ואפילו פחת - או שנאלץ להפסיד את השקעתנו (תוקף תפוגה, למשל, או דגמים שיצאו מהשוק). מבצעי מכירה וחיסול שונים, פריטי סוף עונה בהוזלה, הנחות היקף על כמויות - ניתן ונכון לפרסם דווקא עכשיו. 4.
היבט אי הרלוונטיות:
לעיתים דווקא נכון להקפיא ולדחות את הפעילות השיווקית בתקופה שלפני/במהלך/אחרי חגים, חופשות או אירועים בעלי מעורבות צרכנית מובהקת. יש תחומים ושירותים בהם "אחרי החגים" אינה קלישאה אלא אמת שיווקית נכונה... יש קטגוריות שוק שבהן לא נכון לפרסם לפני או מיד אחרי החגים, כי הפרסום יפול על אוזניים ערלות והמסרים יופנו לקהל לא קשוב – שמוצריכם/שירותיכם כרגע אינם רלוונטיים לו ואינם נדרשים עבור צורך נתפש עבורו.
יש תקופות בהן הצרכנים פשוט לא קונים את מוצריכם, שירותיכם אינם נדרשים, או שהם פשוט לא בארץ, או ללא כסף זמין להוצאות ורכישות נוספות. לפעמים הפעילות שלכם מגיעה אחרי "שיא" של הוצאות שונות ודחופות. עונת "מלפפונים" כזו, אינה אובדן דווקא, ואינה שלילית. זה בדיוק הזמן לטפל בתכניות השיווק קדימה, בפיתוח העסקי, בניהול המלאי, בסידור נראות החנות, ביציאה לתערוכות ולכנסים, בהכשרה מקצועית לעובדים, באפיון מוצרים/שירותים חדשים, ברענון כוח אדם.
כשמתפנה לנו זמן כפוי, אז נוכל להתפנות למיתוג מחדש, לזיהוי ואפיון ערוצי פעילות חדשים. בקיצור, כל מה שדחינו ל"אחרי החגים"... :-)
לסיכום,
תקופה זאת מתאפיינת כתקופת אחרי החגים, כל עולמות הצריכה והרשתות הקמעונאיות מלקקים פצעי מכירות ומבצעי החגים. התוצאות נעות בין גידול קטן של עד 4% לבין שמירה על הקיים, במקרה הטוב, ועד לירידת מחזור משמעותית של 17%. עם ישראל בלחץ פיננסי בעקבות הוצאות הקיץ והחגים (או הוצאות חופשת הפסח, בהתאמה) והוא לא מוציא כמו לקראת החגים, מצמצם קניות והתוצאות ניכרות בכל פינה.
וכעת ציבור העסקים מתחלק לשניים: אלו שמפיקים לקחים ופועלים ואלו שמקטרים...
|
|
תגיות המאמר: שיווק, פרסום, מכירות, חגים, צריכה, פיתוח עסקי, מבצעים, קמעונאות, מותגים, גידול במכירות, תכנית שיווק, ערן רותם, growing biz, עונת הסתיו, תקציב שיווק, עונת החורף, רענון שיווקי, קמעונות, ירידה במכירות, עונת מלפפונים, אחרי החגים, עליה במכירות, תקופת החגים
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
ערן רותם
אסטרטג שיווק ומיתוג - מומחה קמעונאות, מותגי צריכה ושירותים, מגזרים ושווקים תחרותיים.
מנכ"ל ובעלים של חברת אחד על אחד - ייעוץ שיווקי ממוקד, לייעוץ וליווי פרטני לעסקים, בעלי מקצוע חופשי וחברות קטנות ומשפחתיות בהקמה ובצמיחה, בנושאי אסטרטגיה, שיווק, מיתוג, מכירות ופיתוח עסקי. מתן ייעוץ והכוונה לאפיון הזהות העסקית, הבידול, המיקוד והתקשורת השיווקית המתאימה.
מנכ"ל משותף בחברת Growing Biz - אסטרטגיות צמיחה ופיתוח עסקי - ייעוץ וליווי חברות ומנהלים המעוניינים בצמיחה והתפתחות עסקית ושיווקית. ייעוץ וליווי אסטרטגי במיקור חוץ לחברות וארגונים.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת ערן רותם
מקומונים הינם מערוצי הפרסום והקידום הנגישים והשכיחים בקרב בעלי עסקים קטנים – בוודאי מקומיים.
לצד האינטרנט, נטוורקינג, הרדיו המקומי, שילוט ודיוור – מדובר בערוץ שיווק זול יחסית, נפוץ ובעל כיסוי רב ומהיר יחסית.
אולם, האם הפרסום הזה בכלל רלוונטי?
הרי הדיון החם בעולם הפרסום כיום, הוא האם העיתונות גוססת בהדרגה.
תיקון: הדיון החם עוד יותר בעולם העיתונות - האם העיתונות המקומית כבר מתה?...
לכאורה, בעולם בו כולנו בכפר גלובאלי, ושכל אחד בפייסבוק מבאר שבע, יודע בשניות על כל מה שיש וקורה בחדרה - האם יש
|
מתי טעיתם לאחרונה?
לא טעיתם?? זו ממש טעות...
לטעות, וכמובן לשיעור הנלמד באמצעותה, יש ערך עסקי, אימוני, ניהולי רב.
אז תרשו לעצמכם לטעות. זה לא רק מותר. זה אפילו כדאי ומשתלם...
ערן רותם, יועץ עסקי ושיווקי, מנטור ומלווה אישי למנהלים, מציג גישה שונה ומעניינת לחשיבות של הטעות.
|
יקר, משתלם, שווה, כדאי, זול, עממי, יוקרתי, נחשב, איכותי, מותג, שם דבר...
הכול עניין יחסי...
אז מה ההבדל בין יקר (Expensive), לבין יוקרתי (Prestigious)?
בלשון ימינו, יקר הוא דבר שעולה הרבה כסף, דבר שקשה להשגה, אולם בלשון המקרא, יקר הוא דבר חשוב, נחשק, מיוחד ונכבד, יוקרתי. אם כן, יוקרתי, הוא בהכרח יקר, אולם יקר אינו בהכרח יוקרתי.
אז מה באמת ההבדל בין השניים ואיך זה קשור למיתוג, שיווק ומכירות?
ערן רותם, אסטרטג שיווק, מיתוג ומכירות, מנכ"ל משותף ב-Growing Biz, מסביר.
|
יש משפט ידוע, המגדיר ניהול חכם - כך: Do What You Do Best - And Outsource The Rest.
לאחרונה, נדמה שכל העולם עובר לאאוטסורסינג...
אף אחד כבר לא עושה כמעט דבר לבד, בעצמו - ומעדיפים להמיר העדר זמן או ידע, בכסף, ולמקסם פעילות באמצעות מערך שירות וביצוע חיצוני לחברה.
ייעוץ שיווקי, ייעוץ משפטי, משאבי אנוש, שירותים כלכליים, רכב, מחשוב, גיוס והשמה, מזכירות, מכירות, הדרכה, ניקיון, ניהול תוכן או נוכחות ברשתות חברתיות, עיצוב גרפי - הכל קיים היום גם בפורמט של ניהול חיצוני, או ביצוע שמקורו בחוץ (ואף בחו"ל).
|
אז מהו תמחיר? ומה היא המחרה? ואיך עושים את זה נכון? ואיך זה קשור לשיווק? והקשר בין המחרה לרווחיות - ברור, אבל מה הקשר למיצוב ומיתוג? על השאלות האלו עונה ומסביר ערן רותם, יועץ שיווק ומיתוג ויועץ עסקי למכירות, ומנכ"ל משותף בחברת הייעוץ Growing Biz - אסטרטגיות צמיחה ופיתוח עסקי.
|
לקוחות. אי אפשר בלעדיהם, נכון? הם מהותו, בסיסו וזכות קיומו של כל עסק.
לא סתם שאחד מנדבכי האסטרטגיה השיווקית הינו זיהוי ואפיון לקוחות – הגדרת לקוחותינו וזהותם, צרכיהם והתנהגותם הצרכנית. לכן, אנחנו גם נוטים לספק חשיבות גדולה למערכת היחסים שלנו עם הלקוחות.
אנחנו משקיעים בהם, בחגים שולחים להם ברכות, נותנים להם הטבות והנחות - ולא מחסירים באמצעים על מנת שיצאו מרוצים.
עכשיו, תחשבו על כל הספקים שאתם עובדים איתם. האם אתם, בתור לקוחות שלהם, יכולים להשיב להם במטבע זו? האם אתם יכולים לשנות גישה?
|
בעלי עסק קטן ובינוני עצמאי - בעל מקצוע חופשי, וספק שירותי תכנון, טיפול וייעוץ - וכן בעלי ומנהלי חברות קטנות ובינוניות וארגונים - נותני שירות - מתמודדים עם שיווק מסוג אחר ושונה מאשר חברות יצרניות וקמעונאיות, וגופי מסחר ותעשיה.
עסקים כגון אדריכלים ומעצבי פנים, צלמים, סוכן נסיעות, סוכני ביטוח, מאמנים, רופאים, מהנדסים, עורכי דין, אנשי שיווק ומכירות, מפיקי אירועים, מתווכים, רואה חשבון, יועץ מס, מדריכי כושר, נהגים, מובילים, גננים, ועוד – מתמודדים עם מערך שיווקי אחר: שיווק שירות טהור.
ערן רותם מסביר.
|
מאמרים נוספים בנושא טיפים שיווקיים
היום אני רוצה לספר לכם על שירות שכולנו כבר נחשפנו אליו, אבל הדהים אותי בגלל רמת ההיענות וההנעה לפעולה (אני מניח שזה מה שחשוב לנו בסופו של דבר), השירות הוא שיווק באמצעות SMS!
כן, קראתם נכון, לשיווק באמצעות SMS יתרונות רבים, הראשון שבהם – המהירות.
למעשה, כשאנו שולחים ללקוחות שלנו מידע, חשוב לנו שהם יקבלו אותו בהקדם, שהם יקראו אותו והכי חשוב, שהמידע שלנו יניע אותם לפעולה!
|
הפקת סרט תדמית מתבצעת כחלק מאסטרטגיה שיווקית או ניהולית של חברות ועסקים, שבשלב מסוים רוצים להציג את ערכי החברה בסרטון תדמית מופק היטב. קיים מגוון גדול של סוגי סרטונים, ביניהם סרטון תדמית לעסק, סרט שיווקי, סרטי הדרכה, סרטי תדמית לתערוכות ועוד.
|
לאחרונה אנו זוכים להיות נוכחים למצב בו הטכנולוגיה מתפשטת ברחבי העולם ותופסת מקום נכבד בחיי היום יום שלנו. בעזרת אינטרנט ניתן להגיע לכל אינפורמציה אפשרית ולקבל מידע על כל דבר בעולם בזמן המינימלי ביותר. עסקים רבים רואים בכך הזדמנות מעולה לקדם ולשווק את השירותים שלהם. ישנם אופציות רבות ומגוונות לקידום באינטרנט ובמנוע החיפוש גוגל בפרט אך במאמר זה נתמקד בשיטות קידום הכי פופולריות שיש כרגע בשוק והן: קידום אורגני ( SEO ) וקידום ממומן ( PPC ).
|
אילו מתנות לראש השנה כדאי לקנות לעובדים והלקוחות? בחירת המתנות היא לא דבר קל, תנו לנו לעזור לכם – מה דעתכם על עציצים ממותגים עם מסר אישי שלכם ממותג בעציצים, מדובר במתנה יוצאת דופן שתלווה את העובדים והלקוחות לאורך השנה, תיכנס לתודעה שלהם ביומיום, עם חוויה ירוקה וצומחת בעציץ עם הרבה ערך ורגש.
|
איך לא לרצות למכור, איזון רגשי בתהליך מכירה, פחד מכישלון בתהליך מכירה, איך לרצות למכור, מוטיבציה לאיש מכירות, מפחד לא למכור, פסיכותרפיה הוליסטית, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: וכאן יתבאר, מהו האיזון הרגשי, שאותו צריך איש מכירות בתהליך של מכירה? ומהן שתי המחשבות המנוגדות שסותרות אחת את השנייה, שאיש המכירות צריך לחשוב את שתי המחשבות האלו בו זמנית, באיזון מסוים, כדי להצליח בתהליך המכירה? ומי שיתבונן בעניין יראה, כי בתהליך מכירה יש שתי מחשבות מנוגדות וסותרות אחת את השנייה. שכל אחת מהן ...
|
בניית אסטרטגיה שיווקית היא תכנון של גישה שיווקית ארוכת טווח, שנועדה להשיג את המטרות השיווקיות של העסק. חלק חשוב של בניית אסטרטגיה שיווקית יעילה הוא איסוף מידע. יש לאסוף מידע על העסק, דרכי השיווק שלו, יתרונותיו וחסרונותיו, על הלקוחות, על המתחרים, ועל תדמית המותג. עם מידע זה ניתן להתחיל בניית אסטרטגיה שיווקית חכמה, שאינה מפזרת משאבים מיותרים, ומכוונת את ההשקעה לאפיקים נושאי פרי. השלב הבא של בניית אסטרטגיה שיווקית חכמה הוא תכנון מפורט של הכלים השיווקיים הנכונים לעסק ויישומם בפועל
|
שאלה: כיצד ניתן להבטיח את האימפקט הגבוה ביותר על השקעה עבור מאמצי קידום המכירות שלי?
תשובה: אסטרטגיית קידום מכירות מורכבת מפיתוח ושילוב ייחודי של חמישה מרכיבים עיקריים:
פרסום.
יחסי ציבור.
קידום מכירות.
שיווק ישיר.
מכירה אישית.
|
|
|
|
|