הדרך לפיתרון הבעיה – זיהוי שלה!
פעם חשבו שילד שלא מצליח בלימודים שלו ומקבל ציונים נמוכים במבחנים הוא ילד עצלן. דרך ההתמודדות עם ילדים כאלו הייתה בהתאם: הגבלה של פעילויות אחרות, כעס ועונשים שונים. כיום יודעים שהסיבה לכך היא לא בהכרח עצלות. לקויות למידה מפריעות לילדים להתקדם, ולכן יש לזהות אותן בהקדם ולהתאים להן טיפול.
אבחון
כדי לזהות מהי לקות הלמידה שממנה סובל הילד יש צורך לעבור אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי. אבחון דידקטי הינו אבחון המתרכז אך ורק בתחום הלימודי ובודק כישורי למידה שונים, כגון הבנת הנקרא, זיכרון, קריאה, עיבוד מידע וכן הלאה. אבחון פסיכודידקטי משלב אבחון זה בנוסף לאבחון פסיכולוגי לצורך זיהוי של קשיים רגשיים שונים אשר מפריעים לתהליך הלמידה וגורמים לקשיים בתחומים רבים.
איפה עושים אבחונים?
כיום ניתן לעשות אבחונים במספר מקומות. ראשית, ניתן לעבור אבחון אצל פסיכולוג אשר הוכשר לכך במסגרת התמחותו. בנוסף, ניתן למצוא מכונים שונים אשר מציעים שירותי אבחון לכל דורש תמורת תשלום, כמובן. כך ניתן להגיע לאבחון אצל מאבחן מקצועי מתחום ההוראה או אצל פסיכולוג העוסק בנושא. כמובן שאופי המאבחן ומקצועו ייקבעו על פי אפיון האבחון ועל פי הצרכים שעל בסיסם התגלה הצורך באבחון. כאשר מדובר בתלמידים הנמצאים במסגרות של משרד החינוך, ניתן לשלוח לאבחון דרך בית הספר ואף לקבל סיוע במימון של אבחון זה.