אחריות דיגטלית- יש דבר כזה!:
מה היא אחריות דיגיטלית?:
אחריות דיגיטלית משמעה שכל צרכן, ספק או שותף כלשהוא לעסקות דיגיטליות יהיה מודע היטב לתוכן החוזה עליו הוא חתום ולחובות והזכויות שלו בהקשר זה. אחריות דיגיטלית היא ההבנה כי חתימה דיגיטלית, אף כי אינה ניתנת באופן פיזי בפני הצד השני השותף לחוזה, מחייבת בדיוק כמו חתימה על נייר ויש לה תוקף משפטי חד משמעי. בעידן המודרני רבות העסקאות המבוצעות באמצעות רשת האינטרנט ובאמצעים טכנולוגיים אחרים. על הלוקחים חלק בקדמה מבורכת זו להיות מודעים היטב לחובות שלהם ולפעול בהתאם לחוזה שנחתם על ידיהם למרות שהוא נחתם באמצעות חוזה אלקטרוני חתימה דיגיטלית.
למה חשובה אחריות דיגיטלית?:
בשנים האחרונות הקהל הישראלי נוכח למספר אירועים משמעותיים שבהם ננקטה גישה של התנערות מאחריות דיגיטלית. למשל, לקוחותיה לשעבר של חברת איקיוטק בע"מ שהתחייבו לתשלום עבור שירותי תוכן ומידע וסרבו לקבל על עצמם אחריות זו. צרכנים אלו לא נהגו באחריות הנדרשת בזמן חתימה על החוזה וייתכן כי לא הבינו את הצד שלהם בעסקה. עו"ד נועם קוריס מייצג את איקיוטק בבית המשפט ואף תומך בה מול הסערה הציבורית. בבסיס הסוגיה עומדת באופן חד משמעי האחריות של הצרכן, או במקרה זה- חוסר האחריות שלו.
עידוד האחריות הדיגיטלית של צרכנים:
כדי לעודד אחריות דיגיטלית יש להבהיר כי צרכנים רבים שעושים שימוש בשירותים דיגיטליים אינם בקיאים באופן השימוש בשירותים אלו. על התקשורת ועל השיח הציבורי מוטל תקפיד של הגברת המודעות לעניין אחריות דיגיטלית. בעוד אלו עוסקים לאחרונה דווקא באחריות של הספק, אחריותו של הצרכן אינה מושכת תשומת לב וכך צרכנים רבים נוהגים באופן שאינו אחראי כלל. מצב שכזה עשוי לגרור מקרים נוספים של עוגמת נפש הן לספקים והן לצרכנים הישראלים.
אחריות גם לדור העתיד:
בעידן המודרני גם הילדים חשופים לחלוטין לשירותים הניתנים באופן דיגיטלי ויש להגביר מודעות גם בקרבם. הורים שאינם דואגים לחסום עברו ילדיהם אפשרויות לביצוע עסקאות דיגיטליות נמצאים כאחראיים לעסקאות שעליהם חתמו ילדיהם. אלו הם מצבים מורכבים ביותר וכדי למנוע אותם האחריות של ההורים מתבקשת.