|
|
|
|
|
שיווק עסק, ניהול שיווק: הפוסט שעושה סדר בהכל... איך עושים שיווק? איך מתחילים? איך ממשיכים?
|
|
|
נשאלתי לאחרונה על ידי לקוח:
"טוב,
אז אתה מגדיר לי הגדרות, מנסח איתי ניסוחים, מכוון אותי לכיוונים הנכונים,
מאפיין מה שצריך אפיון, מחדד מה שצריך חידוד, כותב את התוכן המדויק,
מפיל לי אסימונים, מעלה לי שאלות חשובות ומלמד אותי תבונות חיוניות ותשובות יישומיות.
וטוב,
אני, בזכותך, יודע מי אני ומה זהותי העסקית,
יודע במה נכון לי להתמקד ומה אני מציע - ולמי, באיזה מחיר ואיך.
אני סוף סוף יודע מה הבידול שלי, יודע מה הייחודיות של העסק שלי וגם יודע היכן לפרסם ולשווק.
הכנו יחד תכנית שיווק, הגדרנו אסטרטגיה ויעדים, הכנו מחירון חדש, רשמנו גאנט והעלנו אתר.
אוקיי, אבל עכשיו מה?
איך מתקדמים הלאה? איך אני מתחיל לעשות שיווק לבד?...
אתה עזרת לי עד עכשיו, ייעצת לי, ליווית אותי.
זו לא חכמה - עכשיו אני צריך לעשות את השאר לבד.
זה כמו שיעורי בית - רק בלי עזרה מההורים"...
*****
נשמע מוכר?
גם לכם קרה שיש לכם הכל - את כל הנתונים והרעיונות והפתרונות - ואתם תקועים ב"לבצע"?
"אין זמן", זה תירוץ או סיבה נפוצים. גם "אין לי כסף להשקיע", אינו נדיר במחוזותינו.
"חשבתי על זה", אני שומע הרבה. גם "אני יודע שאני לא שם וזו טעות - אבל...".
אחד הקבועים הינו "אבל, אני לא יודע איך", או בגרסתו המתקדמת: "אני לא מבין בזה"...
ואז מתחילים לחשוב מה לעשות, ומתלבטים בין קורסים והרצאות, ואולי עוד(פעם) ייעוץ...
ובורחים מהתמודדות ומעשייה אמיתית. בעצמכם.
אין סיבה. זה מאוד פשוט.
צריך רק להבין את ה"ראש" ולהתחיל ללכת. צעד צעד
----------Oooo---
-----------(----)---
------------)--/----
------------(_/-
----oooO----
----(---)----
-----\--(--
------\_)-
*****
אז ככה:
כולנו עוסקים בשיווק, כל הזמן. אנחנו יודעים לשווק ולמכור - גם כשנדמה שאנחנו לא יודעים איך.
אתם מתווכחים? מנסים לשכנע בדעותכם הפוליטיות? מתנצחים עם בן או בת הזוג? עם הילדים?
אתם מתלבשים מול המראה? משננים משהו לומר? מעלים סטאטוס עם אמירה?
זה שיווק! זו מכירה! זו תקשורת שכנועית! זה מיתוג!
*****
יש לכולנו זהות. וגם חזון. וציפיות ומטרות.
זהות מוגדרת - שמגדירה אותנו בחזרה. מי שישאל עלינו - יקבל תשובה. תיאור, חוות דעת, כותרות אופי.
והחזון מוביל אותנו ואת מעשינו ואמירותינו והתנהגותינו.
והציפיות שלנו מניעות אותנו, ועמידה במטרות - מפעילה וגם מספקת אותנו.
והרי גם התדמית שלנו רלוונטית לא רק כעסק - אלא גם כפרסונה, או בעל תפקיד ותואר.
מוניטין, קוראים לזה. "איך מעריכים אותנו", לוחשים את זה.
כך גם לגבי מיתוג אישי - והערכים שלנו, או דעותינו, אמונותינו ותפישותינו.
מה חושבים עלינו כשאנחנו נכנסים לחדר, ובעיקר - כשאנחנו הולכים.
ושפתנו, הטונציה והצבע - לא מעידים עלינו? האין זוהי השפה התקשורתית שלנו? שפת המותג?
במשפטי מחץ, שורות תחתונות, סיסמאות ופתגמים - סלוגנים בשפת השיווק - אנחנו משתמשים כל הזמן.
קלישאות, סטריאוטיפים, מילים לועזיות, משחקי מילים וחריזה שנונה.
ותמונותינו? בעיקר בפרופיל? ובת.ז.? וברשיון? זהו הלוגו שלנו.
אנחנו משקיעים לא מעט זמן בתמונות שלנו. איך נצא, איך זה יראה, מה זה משדר.
והפרופיל שלנו - הרי זהו האתר שלנו. גם ביתנו וחצרנו, והתנהגות ילדינו, ומראה הרכב שלנו.
אלו הם "חלונות ראווה" המעידים עלינו. מעבירים מסר. הינם סוג של מדף קמעונאי. חנות.
אנחנו ממוקדים ומתמקדים - בכל דבר שאנחנו עושים. מתרכזים. מבינים ש"תפשת מרובה - לא תפשת".
משתדלים לא להיות בעלי מסר כפול, או חלילה, מוסר כפול.
אנחנו משקיעים מחשבה במה אנחנו עושים. מייצרים. תורמים.
אנחנו בעצם מאפיינים את המוצרים שלנו.
אנחנו בוחרים את חברינו - הוירטואליים והפיזיים.
את מינם, איזור מגוריהם, גילם, תחביביהם, מראיהם, שפתם, השכלתם, דתם ועדתם.
חלקם מגזריים, נישתיים, מעטים... חלקם רבים, לא מובחנים, לא מפולחים...
מה זה, אם לא אפיון לקוחות וניתוח קהלי המטרה?
ושיתופי פעולה - אנחנו לא עושים?
ואיך, לדעתכם, נקרא לזוג שעומד על המנגל - אחד מנפנף, והשני מעמיס?
ולהורים שעושים "יום אני - יום אתה" בהסעת הילדים מהגן?
ולשני הילדים שמחליטים יחד שהם רוצים WII ליום הולדת - ומוותרים כ"א על מתנותיו האחרות?
הרי זה מקסום משאבים, מעגלי כח, השלמת כישורים, חסכון בהוצאות והגדלת רווחים הדדית.
נטוורקינג.
אנחנו כל הזמן מנסים לבדל עצמנו. להיות מיוחדים. יוצאי דופן.
יותר טובים, יותר מושכים ואהובים. להשמע חכמים יותר, להראות יפים יותר, להרגיש טוב יותר.
ואנחנו מבקשים למצב עצמנו - בתודעה - כבעלי אופי מסויים, "צבע" או "צליל". טיפוס מוגדר, מובחן.
וכשאנחנו מבקשים לקבל החלטות - בקניה, בעשיה, באמירה - אין אנחנו שוקלים את הדברים לכאן ולכאן?
יש לנו מן הסתם אסטרטגיה? קו מנחה?
אנחנו בוחנים עלות-תועלת, אנחנו בודקים מצוי מול רצוי, בין הוצאות להכנסות,
אנחנו מתלבטים בין איכות לכמות ובאיזון בין יתרונות לחסרונות, בין העיתוי להזדמנות.
בדיוק מה שעושים בניתוח שוק או תחרות, בהמחרה, בהגדרת יעדים, בתכנון גאנט.
*****
אני יכול להמשיך עם אין ספור דוגמאות.
אבל ברור לכולנו, לפחות לאחר קריאת פוסט זה, שאין שום בעיה ב"שיווק" או ב"לשווק".
גם לא ב"למכור", או "להחשף", "לשכנע" או "לפרסם".
כולנו מותגים - לפחות בעיניי הלקחות שלנו (משפחה, חברים), וכולנו אנשי שיווק.
*****
נסיים בשאלה בה פתחנו:
איך עושים שיווק?
איך מתחילים? איך ממשיכים? איך מתקדמים הלאה? איך אני עושים לבד?...
פשוט מרפים לרגע משאלת ה"איך" המעכבת והמתרצת -
ומתמקדים בשאלות האחרות: מה, מי, למה, מתי.
וכמו כל מסע שמתחיל בצעד - כך גם כאן.
מתחילים.
צעד צעד. ללכת. ולאט לאט הכל נהיה פשוט יותר, קל, ומהיר.
פייסבוק כבר אינו תעלומה, האינטרנט כבר לא מפחיד
ופרזנטציות נטוורקינג - זה אפילו כיף...
אז תתחילו עם יועץ עסקי או שיווקי טוב, מדריך מכירות או מיתוג טוב,
מומחה אינטרנט טוב, ספק טוב של שירות בשיווק או מאמן טוב,
תכינו יסודות - ואח"כ תמשיכו בעצמכם. זה כבר אצלכם בדם...
*****
ואם קשה לכם לבד - אתם מוזמנים לפנות ליועץ שיווק מקצועי ולהתעניין בשירותי ליווי וניהול השיווק.
|
|
תגיות המאמר: שיווק, מיצוב, מיקוד, מיתוג, מכירות, לקוחות, אסטרטגיה, אסטרטגיה שיווקית, יועץ שיווק, מודל עסקי, לוגו, תקשורת שיווקית, ייעוץ שיווקי, סלוגן, בידול, חזון עסקי, ליווי שיווקי, ניתוח שוק, ניהול השיווק, שפה תקשורתית, ערן רותם, שייוק, ahuue, תכנית שיווקית, תכנון השיווק, אתר שיווקי
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
ערן רותם
אסטרטג שיווק ומיתוג - מומחה קמעונאות, מותגי צריכה ושירותים, מגזרים ושווקים תחרותיים.
מנכ"ל ובעלים של חברת אחד על אחד - ייעוץ שיווקי ממוקד, לייעוץ וליווי פרטני לעסקים, בעלי מקצוע חופשי וחברות קטנות ומשפחתיות בהקמה ובצמיחה, בנושאי אסטרטגיה, שיווק, מיתוג, מכירות ופיתוח עסקי. מתן ייעוץ והכוונה לאפיון הזהות העסקית, הבידול, המיקוד והתקשורת השיווקית המתאימה.
מנכ"ל משותף בחברת Growing Biz - אסטרטגיות צמיחה ופיתוח עסקי - ייעוץ וליווי חברות ומנהלים המעוניינים בצמיחה והתפתחות עסקית ושיווקית. ייעוץ וליווי אסטרטגי במיקור חוץ לחברות וארגונים.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת ערן רותם
מקומונים הינם מערוצי הפרסום והקידום הנגישים והשכיחים בקרב בעלי עסקים קטנים – בוודאי מקומיים.
לצד האינטרנט, נטוורקינג, הרדיו המקומי, שילוט ודיוור – מדובר בערוץ שיווק זול יחסית, נפוץ ובעל כיסוי רב ומהיר יחסית.
אולם, האם הפרסום הזה בכלל רלוונטי?
הרי הדיון החם בעולם הפרסום כיום, הוא האם העיתונות גוססת בהדרגה.
תיקון: הדיון החם עוד יותר בעולם העיתונות - האם העיתונות המקומית כבר מתה?...
לכאורה, בעולם בו כולנו בכפר גלובאלי, ושכל אחד בפייסבוק מבאר שבע, יודע בשניות על כל מה שיש וקורה בחדרה - האם יש
|
בלוח השנה בישראל, הכולל עיתויים עונתיים, לצד אוניברסאליים ויהודיים, "תקופת החגים" מתייחסת לשתי תקופות מרכזיות: חופשת חגי תשרי (ספטמבר-אוקטובר) וחופשת חג הפסח (מרץ-אפריל).
את תקופת חגי ראשית השנה, מלוות "עונות המלפפונים" – החל מטרום החגים, בעת חופשת הקיץ ביולי-אוגוסט, וכלה בלאחר החגים, בתקופת יובש נוספת של חודש נובמבר. רק לקראת דצמבר, עם בוא החורף, חנוכה וסוף שנת העבודה, חוזר השוק להתעורר באופן מלא, וממשיך עם חג פורים, עונת האביב, ולאחרי הפסח עם החגים הלאומיים, ולבסוף שבועות ועונת הקיץ ... >>
|
מתי טעיתם לאחרונה?
לא טעיתם?? זו ממש טעות...
לטעות, וכמובן לשיעור הנלמד באמצעותה, יש ערך עסקי, אימוני, ניהולי רב.
אז תרשו לעצמכם לטעות. זה לא רק מותר. זה אפילו כדאי ומשתלם...
ערן רותם, יועץ עסקי ושיווקי, מנטור ומלווה אישי למנהלים, מציג גישה שונה ומעניינת לחשיבות של הטעות.
|
יקר, משתלם, שווה, כדאי, זול, עממי, יוקרתי, נחשב, איכותי, מותג, שם דבר...
הכול עניין יחסי...
אז מה ההבדל בין יקר (Expensive), לבין יוקרתי (Prestigious)?
בלשון ימינו, יקר הוא דבר שעולה הרבה כסף, דבר שקשה להשגה, אולם בלשון המקרא, יקר הוא דבר חשוב, נחשק, מיוחד ונכבד, יוקרתי. אם כן, יוקרתי, הוא בהכרח יקר, אולם יקר אינו בהכרח יוקרתי.
אז מה באמת ההבדל בין השניים ואיך זה קשור למיתוג, שיווק ומכירות?
ערן רותם, אסטרטג שיווק, מיתוג ומכירות, מנכ"ל משותף ב-Growing Biz, מסביר.
|
יש משפט ידוע, המגדיר ניהול חכם - כך: Do What You Do Best - And Outsource The Rest.
לאחרונה, נדמה שכל העולם עובר לאאוטסורסינג...
אף אחד כבר לא עושה כמעט דבר לבד, בעצמו - ומעדיפים להמיר העדר זמן או ידע, בכסף, ולמקסם פעילות באמצעות מערך שירות וביצוע חיצוני לחברה.
ייעוץ שיווקי, ייעוץ משפטי, משאבי אנוש, שירותים כלכליים, רכב, מחשוב, גיוס והשמה, מזכירות, מכירות, הדרכה, ניקיון, ניהול תוכן או נוכחות ברשתות חברתיות, עיצוב גרפי - הכל קיים היום גם בפורמט של ניהול חיצוני, או ביצוע שמקורו בחוץ (ואף בחו"ל).
|
אז מהו תמחיר? ומה היא המחרה? ואיך עושים את זה נכון? ואיך זה קשור לשיווק? והקשר בין המחרה לרווחיות - ברור, אבל מה הקשר למיצוב ומיתוג? על השאלות האלו עונה ומסביר ערן רותם, יועץ שיווק ומיתוג ויועץ עסקי למכירות, ומנכ"ל משותף בחברת הייעוץ Growing Biz - אסטרטגיות צמיחה ופיתוח עסקי.
|
לקוחות. אי אפשר בלעדיהם, נכון? הם מהותו, בסיסו וזכות קיומו של כל עסק.
לא סתם שאחד מנדבכי האסטרטגיה השיווקית הינו זיהוי ואפיון לקוחות – הגדרת לקוחותינו וזהותם, צרכיהם והתנהגותם הצרכנית. לכן, אנחנו גם נוטים לספק חשיבות גדולה למערכת היחסים שלנו עם הלקוחות.
אנחנו משקיעים בהם, בחגים שולחים להם ברכות, נותנים להם הטבות והנחות - ולא מחסירים באמצעים על מנת שיצאו מרוצים.
עכשיו, תחשבו על כל הספקים שאתם עובדים איתם. האם אתם, בתור לקוחות שלהם, יכולים להשיב להם במטבע זו? האם אתם יכולים לשנות גישה?
|
מאמרים נוספים בנושא שיווק
כיצד ניתן לשווק בפייסבוק עם הכלים המתקדמים שיש היום בדפים עסקיים בפייסבוק? טיפים חשובים
|
מאת:
nir
|
שיווק
|
24/06/21
|
3940
צפיות
הקמת אתר עסקי בפייסבוק הינו כלי מצוין המאפשר לכם לפרסם את עצמכם ולהגיע אל קהלים חדשים, המחפשים אחר המוצר או השירות אותו אתה מציע ולשמר את הלקוחות הקיימים שלכם.
|
העובדים הם המנוע של העסק פנקו את העובדים במארזי שי, עציצים ממותגים, ותקבלו מנוע טורבו עבור העסק שלכם עם מסר ממותג בעציץ להעניק חוויה בלתי נשכחת לחיזוק הקשר עם העובדים והלקוחות שלכם.
פנו אלינו נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583
|
אף יום הולדת אינה שלמה בלי מסיבה נחמדה, קטנה או גדולה, שמאפשרת לנו לעשות בדיוק את זה וגם לחגוג את שעתיד לבוא.
|
מעבר דירה זה בדרך כלל מסוג אותם הדברים שמאוד לא קל להתמודד איתם. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לקבל את ההחלטה ולמצוא את הדירה שאליה עוברים, ומייד לאחר מכן מתחילה העבודה. צריך למיין את החפצים, כי איזה זמן טוב יותר יש מאשר מעבר הדירה כדי להיפרד מכל מה שכבר לא משמש אתכם?
|
זה לא משנה אם יש לכם אתר אינטרנט או לא, אם יש לכם עסק קטן או גדול. כיום כל עסק שרוצה להצליח חייב שיהיה לו לוגו מתאים אשר ישדר על הגל של השירותים שהעסק בוחר להעניק לשירותיו. כך שאם יש לכם מסעדת דגים לדוגמה, תצטרכו כמובן לדאוג לכך שהלוגו ישדר על הקונספט הזה, תוכלו לעצב לוגו בהשראה של ים או כזה שמופיעים בו דגים. האפשרויות הינן רבות למדי וכל מה שאתם צריכים לעשות זה פשוט לבחור מבחינתכם.
|
אפילו מתנות קטנות לעובדים עשויות לשווק את העסק שלכם בצורה מעולה ולשלב חוויית יחסי עובד מעביד נפלאה.
|
|
|
|
|