לקויות למידה
לקות למידה היא קושי אצל תלמידים בתחומים הבאים: חשבון, קריאה וכתיבה. לקות זו נובעת מבעיות וכשלים בהתפתחות.
ילד בעל לקות למידה עלול להתקשות בלימודים, "להישאר מאחור" ולא להצליח להגיע להישגים הנדרשים ממנו במסגרות השונות. הוא עלול לחוש תסכול רב מהפער בין היכולת שלו ליכולות חבריו ובין רצונו לביצוע בפועל.
בוגר בעל לקות למידה עלול למצוא את עצמו דורך במקום, לא מצליח להתפתח ולרכוש את הידע בו הוא מעוניין ושמתאים ליכולתו ולכישוריו.
לקות למידה יכולה להתבטא באחת מהצורות הבאות:
- דיסלקציה- הפרעה בתהליכי ניתוח ועיבוד מידע, הכתיבה ואיות המילים
- דיסקלקוליה- הפרעה בתהליך החישוב והעיבוד המתמטי
על מנת לאבחן את ליקוי הלמידה, יש לבצע את אחד מהאבחונים הבאים:
אבחון דידקטי- בדיקת יכולת התלמיד אל מול שאר התלמידים
אבחון פסיכודידקטי- אבחון מקיף ורחב יותר, הכולל הערכה והתרשמות מתפקודו הרגשי והנפשי של התלמיד, בנוסף לבדיקת יכולת התלמיד אל מול שאר התלמידים.
האבחון הדידקטי אורך בדרך כלל 4-5 שעות, במהלכן מאבחנת דידקטית יושבת עם התלמיד ובעזרת מבחנים קצרים היא מאתרת את הקשיים של התלמיד וממליצה על פתרונות להמשך. לעיתים, במהלך האבחון הדידקטי, נמצא כי ישנו קושי רגשי, בנוסף לפיזי. אז יופנה התלמיד לאבחון פסיכו דידקטי.
האבחון הפסיכודידקטי אורך בדרך כלל 5-6 שעות ומועבר ע"י פסיכולוג. הפסיכולוג מעביר את התלמיד מספר מבחנים, שנועדו לבדוק את האינטליגנציה של התלמיד, מיומנויות הלמידה שלו, תפקודו הקוגניטיבי ואופן תפקודו במצבים המעוררים תגובה רגשית. הפסיכולוג מעביר את התלמיד בהתמודדויות שונות, כדי לבחון האם לחצים חברתיים, רגשיים ונפשיים בבית הספר משפיעים על יכולתו להגיע להישגים בתחומים שונים: חברתיים, נפשיים, בנוסף לקושי בלימודים.
רצוי לאבחן את הקושי כבר בשלב הילדות של התלמיד, כדי לטפל בבעיה ולתת לתלמיד כלים להתמודד עם הקשיים ולהגיע להישגים, לפני שהקשיים הלימודיים ישפיעו על שאר התחומים בחייו. עד חטיבת הביניים, אבחון דידקטי מתקבל ע"י בית הספר. החל מכתה ז' יש לבצע אבחון פסיכו דידקטי, החתום ע"י פסיכולוג, כדי שהתלמיד יוכל לקבל הקלות בלימודים ובבחינות.