זיהוי קשיי למידה
כאשר מתגלים אצל ילד קשיים בלימודים, תחילה נוטים להאשים אותו בעצלות, או בהיותו איטי מעט בקליטה. אך כאשר הקשיים מחמירים, ייתכן שיעלה חשד ללקות למידה או לקושי אחר שמפריע לו בלימודים. לפני שקופצים להשערות, חשוב לערוך לילד בדיקות דם, בדיקות ראיה ובדיקת שמיעה. לעיתים קשיים בלמידה נובעים מהסיבה הפשוטה שהילד אינו שומע היטב מה שמדברים אליו, או אינו רואה מהלוח. חוסר בברזל או בחומרים אחרים בדם עלול לגרום לקשיי ריכוז. לכן בדיקות רפואיות הן הצעד הראשון באבחון קשיי למידה.
אבחון דידקטי למול אבחון פסיכודידקטי
כאשר נשללת בעיה רפואית, והילד עדיין מתקשה, יש לשלוח אותו לאבחון. אבחון דידקטי מתמקד בצדדים הלימודיים והטכניים, ונותן פרופיל לימודי של הילד - בצדדים החזקים שלו והצדדים החלשים, המקומות שבהם הוא מתקשה וכן הלאה. באמצעות אבחון דידקטי ניתן לזהות לקויות למידה כמו דיסקלקוליה, דיסלקציה, דיסגרפיה ואחרות, ולהתאים לילד שיטות קידום שיתאימו לו.
אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון מקיף יותר. הוא נערך על ידי פסיכולוג, ומקיף לא רק עניינים טכניים של הלימוד, אלא גם אבחון מלא של מנת משכל ואבחון פסיכולוגי ורגשי. פסיכולוג יוכל לזהות אם יש לילד קושי רגשי המפריע לו להתרכז בלימודים. קושי רגשי יכול להגיע ביחד עם לקות למידה או בלעדיה, אך בכל מקרה הוא משפיע באופן דרסטי על היכולות הלימודיות של התלמיד.
אבחון של מבוגרים
בעבר לא הייתה מודעות לנושא לקויות הלמידה ולאפשרויות הטיפול בהן. ילד שלא הצליח בלימודים קוטלג כחלש או כעצלן, ונשאר כזה. ישנם גם ילדים שעל אף לקויות הלמידה שלהם, מצליחים לעבור בשלום את שנות הלימודים בבית הספר, ועוקפים את הקשיים בדרך זו או אחרת. אך כאשר מגיעים ללימודים גבוהים, כבר קשה יותר להתמודד עם הלקויות. לכן גם מבוגרים יכולים לעבור אבחונים דידקטיים. גם אם הלקות מתגלה בגיל מאוחר, ניתן לטפל בה ולסייע לסטודנט להתגבר על הקשיים ולהמשיך ללמוד. גם קשיי קשב וריכוז ניתן לאבחן בצורה זו. כיוון שקשיים אלה משפיעים בכל תחומי החיים, כדאי לאבחן אותם ולטפל בהם, גם בגיל מבוגר.