כשבאים בדיון על קידום עסק ושיווקו, רבים מדברים על שיווק במונחי מותג, ערוצי הפצה שיווקיים, קופירייטינג ולוגו. בפורומים עסקיים, במילות חיפוש אינטרנטיות ויועצים שיווקיים כולם מדברים על שיווק ועקרונות שיווקיים. אבל האמת היא שעסקים, במיוחד גדולים אבל לא רק, מניעים את עצמם קדימה בדרך אחרת.
מהו פיתוח עסקי? זו היכולת למצוא הזדמנויות עסקיות ולנצלן על ידי שיתופי פעולה בין עסקים, מיזוגים ורכישות ומציאת לקוחות אסטרטגיים שיוכלו למנף את העסק שלך קדימה. פיתוח עסקי גם מאגד בתוכו את ההבנה אסטרטגית לאן מועדות פני החברה אולם חשיבה זו היא ברמת הנהלה גבוהה ולא רק אצל מנהל הפיתוח עסקי עצמו. כל אחד יכול וחייב להיות מנהל פיתוח עסקי לעסק שלו, אולם מכיוון שהתפקיד גוזל זמן רב הוא לרוב איננו מאפשר לעשותו במקביל לניהול דברים אחרים שעסק מצריך.
ההבדל המהותי בין שיווק לפיתוח עסקי הינו מושג הזמן שבו החשיבה מתנהלת. שיווק מתייחס לרוב להווה הקרוב ואילו פיתוח עסקי מתייחס לעתיד הבינוני/רחוק. בעסק חייבת להיות חשיבה בתוך כל מושגי הזמן: עבר בהקשר של ניהול חשבונות, ניהול שרשרת ערך ומתודולוגיה ארגונית. שיווק במונחי הווה קרוב ופיתוח עסקי במוני עתיד רחוק. בכל אחד מאלה יש להפקיד אצל אדם מיומן שיוכל לנהל אותו במיומנות ומקצועיות.
פיתוח עסקי מחייב חשיבה אסטרטגית מכירות ארוכת טווח, ניהול אלטרנטיבות, בדיקות כדאיות ובנייה או חיזוק מותג. מה קורה כשהעסק הוא קטן ואין את כוח האדם להתעסק גם בניהול העסק וגם בפיתוחו. במקרים מסוימים ניתן להעסיק מנהל פיתוח עסקי חיצוני או להתרכז במאמצי השיווק עד שתוכלו להעביר משאבים לפיתוח עסקי. ניתן כמובן גם לנהל את הפיתוח העסקי בין כל שאר הדברים, אולם האפקטיביות קטנה אך היא קיימת.
אינני מזלזל בשיווק כאמצעי להביא עוד לקוחות אך אל לנו להישאב רק בתוך ההשקעה בשיווק. אומנם, פיתוח עסקי דורש יותר זמן, הרבה יותר סבלנות, צבירת מידע רב באופן תמידי על נתוני שוק, מציב אתגר ועוד...אך יש בו גם החזר כלכלי גדול אם עושים אותו נכון.