לחשוב על רעיון זה מטלה קשה מלכתחילה אבל לשכנע אנשים לעשות משהו עם הרעיון זה קשה עד כמעט בלתי אפשרי. בהרבה מאוד תחומים המשימה שמטרתה להביא רעיון לאדם בעל השפעה שיש באפשרותו לממש את הרעיון נקראת "הצעה"
המהות של רעיונות:
רעיונות דורשים שינוי, בהגדרה המימוש של הרעיון אומר שמשהו הולך להשתנות ביקום סביבנו, אפילו אם הרעיון שלך מבריק אתה תגרום למישהו או משהו לשנות את הדרך בה הם פועלים ומכיוון שרוב האנשים אינם אוהבים שינוי ומפחדים ממנו, האיכויות של הרעיון שלך שאתה מוצא כמאוד יעילות ופונקציונליות הם בדיוק הסיבה שקשה לאנשים לקבל אותם. יש אנשים שפוחדים משינוים ברמה כאוטית כך שהם מתכננים את כול החיים שלהם על מנת להתעלם מהאלמנט של שינוי.
הנה מספר כללים להצגת הרעיון שלך בצורה האפקטיבית
1. הגדר את הרעיון בצורה ברורה
הטעות הקלאסית היא להציג את הרעיון לפני שהוא גובש סופית. אצל רוב האנשים ברגע שהם מוצאים רעיון מעניין האגו שלהם מפתה אותם לעשות דברים טיפשים ולא פרודוקטיביים כמו להציק לכולם עם הרעיון שלהם ולהגיד להם איזה מדהים הוא. בהגדרה רעיון מעניין ואמתי דורש גישה יצירתית ולא רק אלא גם בא לשפר משהו מסוים בצורה משמעותית בצורה שתוכל לתרום לעולם או לפרויקט.
רעיון שנחשב טוב יכול ליפול בעזרת 2-3 שאלות בסיסיות, תמיד תזכור שהמעבר בין רעיון מעניין אבל ערטילאי לרעיון ספציפי וישים הוא החלק הקשה של יצירה והמצאה (לדוגמה היו הרבה אנשים עם הרעיון להמציא את הנורה אבל ההצלחה של אדיסון לא באה מכיוון שהוא היה הראשון שחשב על הרעיון אלא שהיה לו את העקשנות ואת אורך הרוח להיות האדם הראשון שפותר את כול הדברים הפרקטים מסביב על מנת שהרעיון ייושם בפועל.)
בדרך כלל אין טעם להציג את הרעיון אם אתה לא יכול לענות על מספר שאלות פרגמטיות כמו, איזה בעיה הוא פותר ? איזה עובדה בשטח יש שהבעיה אכן קיימת והיא מספיק חשובה שיפתרו אותה (בעולם התאגידים אפשר להמשיל את זה לרווחיות של חברה) ? מה הם האתגרים הלוגיסטיים שעומדים בפני יישום הרעיון ואיך אתה תפתור אותם ? האם יש לך דוגמה של הרעיון או הדגמה או דגם ראשוני ? מדוע אתה האדם הנכון לפתור את הבעיה ? מדוע הארגון שלנו צריך לפתור את הבעיה ?
2. מה הטווח של הרעיון
ככול שהרעיון גדול יותר כך ההצגה שלו מורכבת יותר. רעיונות גדולים דורשים שינויים גדולים יותר מצידו של אחד מהצדדים ולכן זה דורש גישה הרבה יותר נועזת ומסוכנת, ההימור גבוה יותר, לשכנע מנכ"ל להתחיל פרויקט של מיליון דולר יהיה קצת יותר קשה מאשר לשכנע את החבר שלך לתת לך הלוואה. הנה מדריך גס כיצד להגדיר טווח רחב של רעיונות מהצר ביותר לרחב ביותר.
1.שיפור קטן למוצר קיים
2. אפיון חדש או שיפור למוצר/שרות/אתר אינטרנט
3. שוק חדש וגדול למוצר קיים
4. פרויקט חדשני אבל קטן ופשוט בישומו
5. פרויקט חדשני אבל גדול וכנראה מסובך
שכבר נתפסת על טווח הרעיונות ערוך מחקר איך אנשים אחרים עם טווח רעיונות דומה עשו זאת, סביר להניח שאתה לא האדם הראשון שהציג רעיון ולכן אתה צריך לראות באיזה כלים אנשים אחרים הצליחו. עשה שיעורי בית חשוב מה הציפיות של התעשייה מהפרזנטציה שלך, דע את האסטרטגיה הבסיסית.
3. מי הם בעלי הכוח שיוכלו לאשר את הרעיון
עשה לך רשימה של האנשים שמולם תציג את הרעיון שלך, זה יכול להיות הבוס שלך, סגן הנשיא של החברה, חברה אחרת, בנק מי יודע, ייצר את הרשימה הזו בשני קריטריונים, למי יש את הכוח להטמיע את הרעיון בפועל ? והאם יש לך גישה בארגון למישהו בכיר.
אם אין לך מושג ירוק למי להציג את הרעיון שאל אנשים בארגון מסביבך, אין טעם לפתח משהו אם אין שם אף אחד שמתעניין בהצעה שלך. אם אין לך גישה למקבלי ההחלטות עשה רשימה של אנשים שיש להם גישה, יש סיכוי גדול שתצטרך לעשות טיפה נטוורקינג ולהציג את הרעיון שלך מספר פעמים על מנת להשיג את התוצאות הרצויות. רק להגיע למקבלי ההחלטות ולהציג את הרעיון בפועל יכול לקחת ימים, שבועות ואפילו חודשים של הכנה והצגת הרעיון שלך לאנשים שקרובים למקבלי ההחלטות אבל לא ממש שם.
4. התייחס לפרספקטיבה שלהם
עזוב לרגע את ההצעה, הכנס לראש של האדם שמולו את מציג, נסה לחשוב מנקודת המבט שלו, באיזה דברים הם מתעניין, איך נראה יום אופיני אצלו ? כמה הצעות כאלו ספונות על שולחנו ביום ? נסה לדמיין איך הוא רואה את הדברים וקח את זה בחשבון בזמן הצגת הרעיון. ככול שההצעה שלך תתאים יותר לדרישות שלו, לפרספקטיבה ולרצונות שלו הסיכוי שלך להצליח יגדל בצורה משמעותית, זה עדיין לא אומר שתצליח למכור את הרעיון שלך, זה בעיקר אומר שאתה צריך להיות מודע שהפרספקטיבה שלך שונה משל אנשים אחרים ובהתאם לכך לשפר את הרעיונות שלך ולדבר אתם בשפה שבה תוכל לתקשר אתם ברמה הטובה ביותר. יכול להיות שהאדם מספר 1 בארגון לא יתחבר לרעיונות שלך אבל יכול להיות שהמנהל שבא אחריו כן יאהב את הרעיון שלך ולכן זה יכול להיות מקום מצוין להתחיל ממנו.
5. ההצעה בפועל
חשוב לבנות את ההצעה בשלושה שלבים, 5 שניות, 30 שניות ו 5 דקות. גרסת ה-5 שניות היא בעצם זיקוק של המשפט שהוא הרעיון העיקרי. אתה חייב ללטש וללטש את הרעיון שלך עד שתוכל להגיע למשפט אחד קצר שהוא גם חכם וגם אינטליגנטי. לעולם אל תרשה לעצמך לחשוב שהרעיון שלך הוא כה מורכב ומסובך שלא ניתן להסבירו במשפט אם זה המצב כנראה שאין לך מספיק פרספקטיבה איך הרעיון שלך מתאים לעולם.
גרסת ה-30 שניות וגרסת ה-5 דקות הם פועל יוצא של הגרסה הראשונית. ב-30 שניות יש לך מספיק זמן לדבר על איך תשיג בפועל את הרעיון שזיקקת ל-5 שניות. פה חשוב לספק את הפרטים הנקודתיים יחד עם הוספה של מספיק פרטים מעניינים על מנת שלמאזין יהיה תמונה ברורה מאוד של הרעיון ושהוא יבין איך הוא יכול להפיק ממנו תועלת.
הצגת רעיון בצורה אפקטיבית היא אמנות בפני עצמה ודורשת חשיבה והבנה של זיקוק רעיונות לרמת בהירות מקסימלית בזמן הקצר ביותר.