חפש מאמרים:
שלום אורח
25.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חיפזון - שקיעתו של מוטיב

מאת: עו"ד גיל נדליהדות17/04/20111057 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פסח מצרים, שעליו אנו קוראים בספר שמות פרק י"ב מתאפיין במוטיב החיפזון המהווה חלק ממשי של אכילת הקרבן: "וככה תאכלו אותו: מותניכם חגורים נעליכם ברגליכם ומקלכם בידכם, ואכלתם אותו בחפזון פסח הוא לה'".

והנה, מוטיב החיפזון נעלם לחלוטין מפסח דורות: הוא אינו נזכר כלל בפרשיית המועדות של ספר ויקרא (פרשת אמור), ובפרשיית המועדות של ספר דברים (פרשת ראה) הוא מופיע כאלמנט של זיכרון בלבד ולא כאלמנט אופרטיבי: "וזבחת פסח לה' א-לוהיך צאן ובקר במקום אשר יבחר ה' לשכן שמו שם. לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות לחם עוני, כי בחיפזון יצאת מארץ מצרים, למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך". ואכן, המשנה בפסחים (י, ה) קובעת באופן ברור כי פסח דורות אינו נאכל בחיפזון.

ועל כך יש כמובן לתמוה: מדוע? מה קרה במעבר בין יציאת מצרים (ספר שמות) לבין ערבות מואב (ספר דברים - "בעבר הירדן בארץ מואב הואיל משה באר את התורה הזאת"), שהוביל לפיחות הדרמטי במשמעותו של מוטיב החיפזון, עד כדי כך שלאור האמור בספר דברים ובמשנה אין אנו אוכלים את הפסח בחפזון אלא דווקא בנחת ובהסבה, וכל מה שנשאר מהחיפזון הוא אנו זוכרים שבעבר, בפסח מצרים, הוא היה חשוב.

בפרקים שקדמו לפרשיית המועדות של ספר דברים נושא משה סידרה מרתקת ומופתית של נאומים המציגים זווית ראיה מפוכחת של ההיסטוריה הקצרה והדרמטית של עם ישראל. בין הדברים שנאמרו על ידי משה, בולט מאד רצף הפסוקים הבא (ח, ב-ה): "וזכרת את כל הדרך אשר הוליכך ה' א-להיך  זה ארבעים שנה במדבר, למען ענותך לנסותך לדעת את אשר בלבבך התשמור מצוותיו אם לא... וידעת עם לבבך כי כאשר ייסר איש את בנו ה' א-להיך מיסרך". מדוע דברים אלו בולטים? משום שהם מייצגים תכלית חדשה של הנדודים במדבר ארבעים שנה: אין הנדודים באים כעונש על חטא המרגלים, אלא כתהליך חיוני והכרחי של עיצובו וחינוכו של עם ישראל.

זה גם המפתח לשאלתנו: קונספט החיפזון היה חיוני ביותר בגאולת עם ישראל ממצרים, שכן עם ישראל איבד את עצמו במצרים ושקע במ"ט שערי טומאה שם, ואילו היה ה' מתמהמה בגאולת העם לא היה את מי לגאול ("עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהן ולעבוד כוכבים כמותן... וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר וחוזרין בני יעקב לטעות העולם ותעיותן" – רמב"ם, הלכות עבודה זרה, א, ג). כחלק מחיפזון זה ומהולדתו המהירה של עם ישראל – היה צורך לעצב עבורו באופן מיידי מסגרת ברורה – וכך ניתנה התורה לעם ישראל מייד לאחר יציאת מצרים, וסמוך לכך נבנה המשכן.

אלא שהנפילה לא איחרה לבוא, וטיפוס בלתי הדרגתי למעלה הסתיים בהתרסקות כואבת למרגלותיו של מדרון תלול. חוסר המוכנות של עם ישראל הוביל לכשלונו של העם בחטא העגל ובחטא המרגלים – העם לא היה בשל להתנתק מעבודת אלילים כזאת או אחרת, והעם לא בגר דיו כדי לסמוך על הבטחות ה'. או אז החליט ה' לייצר דרך אחרת שתהלום את מצבו ויכולתו של עם ישראל, ובהתאם לכך בוצעה "פניית פרסה" חריפה: עוצב מסלול ארבעים שנה במדבר – מסלול שבו עם ישראל מתגבש ומתחנך בדרך הדרגתית ומתונה, סופג יום יום מניסיו של ה', שומר על חוקיו ומצוותיו, עד להבשלה מליאה וכניסה לארץ ישראל. קונספט החיפזון, כך התברר בדיעבד, התאים לשעתו בלבד ולא היו בו סיפק כדי להחזיק את עם ישראל לאורך זמן. ההליכה ארבעים שנה במדבר שימשה, אפוא, אנטי-תזה מוחלטת של מוטיב החיפזון של יציאת מצרים, והיא פעלה לתיקונו של המצב החמור שאליו הוביל קונספט החיפזון, שהיה נכון לשעתו בלבד.

אם כך הם הדברים, אין פלא שפסח דורות אינו יכול להיות מבוצע בדרך של חיפזון, שכן דרך זאת פינתה את מקומה לדרך אחרת. ספר דברים, המביט נכוחה אחורה, מפרספקטיבה היסטורית של ארבעים שנה, משבץ את החיפזון במקומו הנכון: אירוע היסטורי אך לא אלמנט אופרטיבי עכשווי.

(ראו, להשוואה, במאמרו של הרב חיים סבתו "בחיפזון", כאן: http://www.ybm.org.il/Admin/uploaddata/LessonsFiles/Pdf/584.pdf; תודתי לרב שי על שיעורו בשבת אחה"צ בפרשת צו תשע"א ששימש פתח לדברים אלו)

 



תגיות המאמר: חגים, פסח


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד גיל נדל

מאת: עו"ד גיל נדלמכס02/08/232665 צפיות
יבואנית נייר, חברה בע"מ, הגישה תביעה נגד רשות המסים, להשבת תשלומי מכס ששילמה בגין שינוי סיווג נייר מיובא, אשר אותו סיווגה התובעת בעת הייבוא כפטור מתשלום מכס.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס19/07/232591 צפיות
בית משפט השלום באשקלון קיבל תביעה של יבואן, שהוכיח כי חברות השילוח ועמילות מכס שאיתן התקשר אחראיות מכוח פעולותיהן ורשלנותן לנזקים שנגרמו לו עקב אי התאמה בין תכולת המכולה שייבא לבין המסמכים שהוגשו למכס שהביאה להחרמת המשלוח.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס17/07/235742 צפיות
יבואן זעיר הגיש עתירה, להורות למשרד התחבורה לחדש רישיון רכב זמני שפקע, וזאת בחלוף המועד שניתן היה לחדש את רישיון הרכב בהתאם לדרישת תקנה 282(א)(3) לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961 ("תקנות התעבורה") . בית המשפט קבע כי משרד התחבורה התרשל בכך שלא עדכן את היבואן כי רישיון הרכב שקיבל הוא זמני ולכן יש לראות את הרישיון הזמני כקבוע.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס24/11/222472 צפיות
תובעת הגישה תביעה נגד חברת שילוח ובלדרות ישראלית וכנגד חברה המנהלת את מסוף המטענים בנמל התעופה בן גוריון, בטענה כי משלוחים שהזמינה התובעת מסין לישראל, בעיצומה של מגיפת הקורונה, התעכבו בהגעה לישראל.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס20/11/222591 צפיות
בסקירה זו נסקור את פסק דינו של בית המשפט השלום בפתח תקווה שדן בבקשה להחזרת התפוס, במסגרתה נדרש בית המשפט לשאלה האם התפוס, מוצר עשוי פלסטיק בדמות חזיר בר ועטוף בשיער אמיתי של בעל חיים, הינו חפץ נוי המותר בייבוא או שמא פוחלץ בעל חיים, האסור ביבוא וכיוצא מכך, נתפס על ידי רשות המכס כדין.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס17/11/222469 צפיות
לאחרונה במסגרת בקשה שהגישה חברת ספנות לעיכוב הליכים בתיק תביעה שנפתח נגדה בגין נזקים למטען, קבע בית המשפט כי אין לקבל טענה של צד להסכם הטוען שלא ראה את התנאים הכלליים של ההסכם אפילו אם תנאים אלו הופיעו רק במסמך חיצוני או באתר האינטרנט של הצד השני, ובלבד שההסכם שבידיהם הפנה למקום בו מופיעים התנאים הנוספים.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס06/11/222439 צפיות
במאמר זה נסקור את פסק דינו של בית המשפט לתביעות קטנות בכפר סבא, שקיבל את עמדת התובע, אדם פרטי שביצע ייבוא אישי, לפיה התנהלות הרשות בעניינו גרמה לו לנזק כספי ולעוגמת נפש.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107969 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196012 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196061 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196096 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196069 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196067 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196095 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica