הסודות מאחורי המדפים – אריזות מזון, האם תחום מרתק ומתפתח ?
יובל לובנשטיין
אחד התחומים, אשר ללא צל של ספק מתחדש ומתפתח, במזון, הוא תחום האריזות.
האריזה אינה רק מה שאנו הצרכנים רואים כלפי חוץ, אלא מכלול רחב של פונקציות, כמו:
* שמירה על המזון, בפני פגיעות וטלטולים.
* שמירה על איכות הסחורה, שלא תתקלקל (לא הקנקן, אלא מה שיש בתוכו)
* עיצוב המוצר ומכירתיות.
* עמידות מפני תנאי מזג אוויר ושינויים בטמפרטורה.
* בולטות והתאמת המוצר לנקודת המכירה.
* חוזק ונוחות בשימוש.
* הארכת חיי המוצר, תוך שימוש באריזות "נושמות", אשר מאפשרות לעודפי
לחות לצאת מהאריזה.
* העברת מסר צרכני ללקוחות, מידע הנושא רכיבים תזונתיים למשל, שם
יצרן, ברקוד ולעיתים אף מידע אודות המחיר המרבי לצרכן.
המגמות בתחום זה הן פיתוח מוצרים אשר להם יכולת הארכת משך התפוגה של המוצרים. דווקא כיום ובעקבות דרישות הלקוחות לעבור למזון בריא יותר, אחת המשמעויות המידיות, זה הקטנת השימוש בחומרים משמרים וכאן בדיוק נכנסת גם האריזה, אשר מתפקידה לתמוך בפרמטר זה.
תחום נוסף אשר מהווה אתגר ליצרני המזון הוא תאריך התפוגה.
מה יותר פשוט אם על כל מוצר היה "מודבק" מעין תווית שנקרא לה במאמר זה לצורך השפה המשותפת "מדבקת רמזור".
מדבקה זו בדומה לצבעי הרמזור- תקרין צבע ירוק במידה ואפשר לאכול את המוצר (בכל הקשור למועד התפוגה ובתנאי שהמוצר אינו פגום או חבול), צבע כתום במצב גבולי וצבע אדום במצב שאסור לאכול את המוצר.
פיתוח אביזר זה יקל מאד על העוסקים בתחום ומן הראוי דווקא להתחיל איתו במוצרים אשר הם רגישים יותר, קרי המוצרים אשר נמצאים במקררים, הן של החלב, ירקות, בצקים, בשרים וכדומה.
פיתוח אשר ללא צל של ספק יכול לסייע רבות בכל התעשייה הזאת, זה מציאת פתרון זול לסימון אלקטרוני של המחיר על המוצר. פיתוחים כאלה קיימים, אולם נכון לעכשיו עלותם יקרה.
משמעות הפיתוח, שלקוח לא יצטרך לעבור דרך קופה, אלא דרך סורק, אשר יקרא את כל "הברקודים האלקטרוניים" ויוציא ללקוח חשבון לתשלום. במילים אחרות ביטול הקופות הקיימות.
אתגר נוסף העומד בפני תחום זה, הוא כמובן איכות הסביבה ודאגה לשמירה על הטבע. משמעות הדבר זה לאתר ולפתח חומרים אשר לצד כל הדרישות האחרות, משך חייהם יהיה קצר משמעותית מהקיים.
בהצלחה !
יובל לובנשטיין, משמש יועץ אסטרטגי ושיווקי לחברות מוצרי הצריכה.