הסודות מאחורי המדפים – ניהול מבצעים , מיומנות או אומנות ?
יובל לובנשטיין
אחד האתגרים הגדולים ביותר בעולם בקמעונאות, זה ניהול המבצעים, במיוחד כאשר הסביבה היא צפופה ותחרותית, כאשר מכול פינה צץ לך מתחרה חדש אשר גורם "לרעשים" ולהורדות מחיר ומהצד השני, אתה נדרש לשפר כל הזמן את הביצועים ואת אחוז הרווח הגולמי, במיוחד במצב שאתה מייצג חברה ציבורית, אשר נמדדת כל העת גם על פרמטרים אלו.
אז מה הסוד ? ואיך משפרים תוצאות בסביבה תחרותית ?
ברשתות המזון היקף פעילות המבצעים מגיעה לכ- 20%, כאשר שיעור ההנחה המקובל הוא בין 30-50% ממחירון הספק.
מקובל שהספק משתתף בסדר גודל של כ- 50% משיעור ההנחה, כלומר ההנחה מתחלקת בדרך כלל שווה בשווה בין הספק לבין הרשת.
זה פחות או יותר המצב הרגיל והתנהלות שוק המזון.
כמובן שלא רק המבצעים תורמים לרווח הגולמי של הרשת, אולם הם מהווים נדבך מרכזי לצד, שיעור הפחת והגנבות, הנחות של מועדוני לקוחות, כרטיסי אשראי והחזרות מלקוחות.
ניתן לשפר את ניהול המבצעים בדרכים הבאות
* ייעול מערכות המחשוב השליטה והבקרה.
* תכנון ארוך טווח של פעילות המבצעים, מאפשר לבוא לספק בעוד
מועד, דבר אשר יכול לסייע לו לתכנן את פעילות היצור שלו
ולהתייעל, יעילות אשר הוא יכול לחלוק גם עם הרשת.
* הקצאת "תקציב מבצעים- או תקציב שחיקה ברווח" לכל מחלקה,
להבדיל "מפול" של הנחות לא מזוהות.
* מיפוי השתתפות הספקים לא רק באחוזים אלא גם בנפח כספי
* קביעת סרגלי תכנון לטווחי זמן של 6 חודשים להבדיל משיטת
"השלוף" המצויה במחוזותינו.
עבודה מסודרת, סדורה ושיטתית בתחום יכולה לתרום לשיפורים משמעותיים במרווח הגולמי, אפילו לרמות של עד 1.5%, תלוי כמובן בשיעור השתתפות הספק בפעילות.
ברשתות בחו"ל לדוגמא קרפור או טסקו, עיקר ההשתתפות במבצעים , נופלת ויוצאת מכיסו של הספק.
יובל לובנשטיין, משמש כיועץ לחברות מוצרי צריכה ולרשתות קמעונאיות, ממקימי שופרסל דיל.