מאת : ירון זיו
ניתן לבחון את המתרחש כיום במזרח התיכון על פי היבטים סוציולוגיים, מדיניים ואפשר אף מתוך הזווית שלנו כאנשי מקצוע העוסקים בתחום הנפש.
כך, את המתרחש בקהיר, ביירות, עמאן ואף כאן בירושלים, אפשר לבחון מהמהות הפסיכולוגית – תחום לו אנו קוראים פסיכו-היסטוריה.
פסיכו-היסטוריה זהו תחום שיכול להסביר מונחים היסטוריים, על פי מונחים פסיכולוגיים.
כך, ניתן לנתח את האישיות של היטלר, צ'רצ'יל ובן גוריון ולשאול את השאלה המהותית – האם האישיות עושה את ההיסטוריה או ההיסטוריה עושה את האישיות?
אני מתבונן עמוקות על המתרחש במזרח התיכון – ברור לי שמתרחשת פה איזשהי מהפכה שעוסקת בהיבט הפסיכולוגי , הקשורה בשינוי. עסקנו לא מעט במשמעותו של השינוי ובכך שכדי שהוא אכן יתרחש, צריכים קודם לכן להתרחש ארבעה שלבים מקדימים, זאת בין אם מדובר בשינוי החל באדם, מערכת יחסים זוגית, או שינוי של עם.
אם נסתכל על מה שמתרחש כרגע במזרח התיכון נוכל לראות תנועה פנימית מאד ברורה של הגשטאלט הישן. הגשטאלט הישן שאפיין את מדינות ערב היה גשטאלט שהורכב בד"ר משליט יחיד , במשטר שאיננו דמוקרטי, שנבחר פה אחד, כשיש מועמד אחד כמו מובארק והאופוזיציה כמעט ואיננה קיימת. התהליכים הפסיכולוגיים כוללים עם הנשלט על ידי מנהיג אחד בהיבט לא דמוקרטי – אין חופש דיבור או תנועה קיים דיכוי כאשר יש אופוזיציה קשה, חיסולים ועוד.
בואו ננסה להבין מה מתרחש בהיבט הפסיכולוגי בתוך תהליך זה.
עם החי בתוך תפיסת עולם קיימת, גשטאלט, במסגרתה נמנעות ממנו הזכויות הטבעיות של חופש הדיבור, חופש ההבעה, הדמוקרטיה, שלא לדבר על מה שקורה עם נשים במדינות אלו, נתפס כמי שאמור לציית ציות עיוור למנהיגיו.
קשה לראות במאה ה-21, הידועה כמפותחת טכנולוגית, המקדשת את המימוש העצמי וההתפתחות האישית , עם החי במשטר כל כך לא מתקדם, בו אין חופש אישי לכל אדם. ההתרחשויות הנוכחיות, הן למעשה ההתכוננות לקראת פירוק ההרגל או תפיסת העולם הישנה, ואם תרצו, הגשטאלט.
גשטאלט, שפירושו תבנית, הוא הדרך שבה תופס היחיד את העולם כשלם, האופן בו הוא רואה וחווה אותו. שינויים לפי תפיסת הגשטאלט, מתרחשים
האזינו להרצאה המלאה , וידאו בשני חלקים, בלינק הבא : דר' ירון זיו
הפוסט פורסם לראשונה בבלוג של דר' ירון זיו