משוב הוא תקשורת מילולית או לא מילולית, המכוונת אל אדם או על קבוצהומעבירה להם מידע על האופן שבו נתפשת התנהגותם על-ידי האחר, כיצד היאמשפיעה על האחר ואילו תגובות היא מפיקה ממנו.
התהליך של מתן משוב ושל קבלת משוב הוא אחד התהליכים החשובים ביותר בעבודה הקבוצתית.
מאת: ירון זיו
למשוב הניתן ביחידות ובקבוצה יש משמעות מכרעת על דימויו העצמי של האדםועל התפתחות הערך העצמי שלו. מרגע לידתו נמצא הילד בתהליך בלתי פוסק שלמשובים מילוליים מצד הסביבה הקרובה והתרבות שבה הוא חי. כאשר תינוק מחייך,הוא זוכה מיד במשוב מחייך מצד הוריו, וכאשר הוא בוכה הוא מאותת לסביבה שהואבמצוקה, ומיד מגיע משוב הורי דואג.
מסכת חייו של האדם רצופה בנתינת משובים ובקבלתם בכל תחום: לבוש, ניקיון,סדר, אינטליגנציה, הישגים, כישורים, יכולות וכד'. מתוך כל אלה בונה הילד"מושג בונה" על עצמו, את תפישת העצמי ואת הערך שהוא מייחס לתכונותיו, כאשרההערכה העצמית נבנית ומושפעת מהערך שסביבתו מייחסת לדברים. וכך נוצרים הקשרוהתלות שבין משוב לדימויו העצמי של האדם. בקבוצה נראה שככל שהדימוי העצמיוהביטחון העצמי מתחזקים, תתחזק הפתיחות, לעומת זאת ככל שהדימוי והביטחוןהעצמי נפגעים, כך גדלה תחושת ההסתגרות, ההתכנסות וההתגוננות.
הקבוצה מייצגת את המיקרוקוסמוס החברתי ומאפשרת לאדם ללמוד על עצמובסביבה מוגנת ותומכת. היא משמשת מעין מעבדת לימוד, המעניקה הזדמנות לקבלמשובים מרוכזים. קיימת משמעות מיוחדת לעובדה שמספר רב של אנשים נותנים אתאותו משוב, שכן נטייתו הטבעית של האדם היא להדוף משוב שאינו נראה לו, משוםשעדיין אינו בשל להכילו. אותו משוב של אנשים רבים עוזר לאדם להבין שהוא לאניתן מתוך עניין לא גמור או
חשבון לא סגור עמו אלא מתוך מטרה לסייע לאדם להיחשף למידע אשר הוא אינו ערלו, וכי התנהגותו זו היא שהפיקה את התגובה של אנשים שונים בקבוצה.
ייחודה של קבוצה תומכת ובונה הוא ביכולתם של המשתתפים לתת משוב בוניוענייני, שיאפשר למקבל המשוב ללמוד על עצמו, להרחיב את מודעותו ובכך לאפשרלו מרחב צמיחה וגדילה. אפשר לדמות את הקבוצה למראה גדולה, המשקפת לאדם אתבבואתו. אך ייחודה של "המראה הקבוצתית" הוא בכך שהיא מאירה את בבואתו בצורהתומכת, מקבלת ומעודדת.
חשיבותו המכרעת של המשוב בקבוצה מסביר דר' ירון זיו מצביעה על כך שעל המנחה לאמן את חברי הקבוצה בדרך נתינת המשוב, כך שמקבל המשוב יוכל להכיל אותו ולהפיק ממנו תועלת.
מטרה – בראש ובראשונה חשוב שהנותן יבדוק עם עצמו את המניעים שלו לנתינתהמשוב. עלולים להיות מצבים שבהם מטרת נותן המשוב אינה כה "נקייה", אלא באהלהראות עד כמה נותן המשוב חכם ויודע להבחין בדקויות. לעתים במסווה של משובמתרחש תהליך של חיסול חשבונות הדדי בין נותן המשוב למקבלו. מכאן ברור שנותןהמשוב חייב לוודא שמטרתו אכן תתרום למקבל המשוב.
כבוד – להרגיש כבוד לאחר, השונה ממך.
אחריות – לקחת אחריות לצעדים הנכונים במשוב הן מצד הנותן והם מצד המקבל.
קטע זה לקוח מתוך ספרו של ד"ר ירון זיו "מסע קבוצתי"